Hjälp med lagar som hyresgäst vid utflytt!

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
Retta
Behöver hjälp att hitta lite lagar... såhär ligger det till.
Lite knagglig text, me tired! Bare with me :)

Köpte hus och gjorde mig äntligen av med lägenheten, en hyresrätt.

Jag kom överrens med den nya Hyresgästen att han får lägenheten 1 vecka tidigare så vi skulle slippa städa så noga.

Hyresvärden var och besiktigade lägenheten och hittade inga fel (bortsett från ett par rivmärken på 5cm vid en dörr) Får ett prickfritt bes. papper.

Flyttar ut och får senare ett mail där det står att han kommer debitera mig 3000:- för att det fanns fläckar i hallen och skrapad tapet vid taket i köket.

Fläckarna påstod han var gömda av skostället.... som var 50cm långt. Och det var rätt mycke fläckar säger han. Felen i köket har han sagt att köksbordet var i vägen (dem var i takhöjd??)

Har ringt hyresvärdens chef men han bara blånekar och går på snubbens version.

Fått höra att reglerna är som följer:

*Efterkrav får endast ske om felen funnits bakom möbler eller uppkommit vid flytt, vilket dem inte gjort.
*När den nya hyresgästen får nycklarna accepterar personen skicket på lägenheten. Personen skall själv göra en kontroll då och påtala eventuella fel på plats.
*Att skälig tid skall ges till den gamla hyresgästen att själv ordna upp eventuella fel.

Kan någon kankse hjälpa mig med lite lagtext eller liknande?
Hur gör man annars när man bestrider? Ska jag vänta på inkasso och sedan ta det med dem? Några andra tips eller liknande?
Dem jävlarna ska fan inte få en krona av mig!

Help me! :Bugar

När jag flyttade in (6 år sedan) såg lägenheten ut som SKIT, dem skulle fixa allt sa dem men inget hände, ringde flera ggr men inget, målade sen om skiten själv, dock ny snubbe som e hyresvärd efter detta. Sen har även en målerifirma varit där genom hyresvärden och målat fel färg i badrummet, sa till om det med men han sa att jag själv skulle ringa dem vilket ja gjorde, dem kom aldrig så jag målade även om det själv.... idioter!

Last edited:
Om du är medlem i hyresgästförenigen kan de hjälpa dig med den juridiska biten samt rådgivning.

Gjordes det någon besiktning när du flyttade in från början som styrker din version om lägenhetens dåvarande skick?

Vore jag dig skulle jag försöka prats med värden och se hur resonlig han verkar vara. Kanske känner han inte till alla omständigheter? Du skriver ju själv att han är ny.

Alltså när jag flyttade in så hade jag nån snubbe som kort därefter slutade. Denna "nya" har varit där typ 4 år.... och han är totalt oresonlig, ganska arrogant också.

Det jag skrev ovan om reglerna är vad jag fått reda på genom en som jobbat som hyresvärd men jag behöver hitta eventuell lagtext eller liknande som styrker det. Hittar jag bara det kan dem inte göra vidare mycket, tror jag.

De gånger jag flyttat in i lägenheter där det efter besiktning har sett ut som skit, så har hyresvärden bara sagt att besiktningen gäller.

Fick du ett besiktningsprotokoll när du flyttade in? För om du inte fick det så kan du bara neka och säga att alla skador fanns när du själv flyttade in i lägenheten. Hyresvärden har då ingen bevisning värd namnet.
Om du däremot har godkänt ett besiktningprotokoll där de skador som finns nu itne står med så är det tyvärr kört.

Lite trist lagtext och Hd-dom:

"Tvister av detta slag kan i stor utsträckning förebyggas, om bevisning säkras beträffande lägenhetens skick vid tiden för inflyttningen. Det kan - som framgår av yttranden i målet av de centrala organisationerna på hyresmarknaden - bla ske genom en på lämpligt sätt genomförd besiktning. Den naturliga och rationella ordningen är att hyresvärden sörjer för besiktning eller annan bevissäkring; härigenom ökar utsikterna för att en sådan kommer till stånd. I enlighet med detta synsätt bör vid en efterföljande tvist hyresvärden ha bevisbördan för påståendet att en viss skada har uppstått först efter hyresgästens inflyttning.

Bevisvärdet av ett besiktningsprotokoll eller annan sådan handling får i vanlig ordning bedömas från fall till fall och vägas mot annan bevisning. Den av Henriette F åberopade rapporten från en inspektion d 27 jan 1977, vid vilken Rolf R ej var närvarande, har ett summariskt innehåll och har inte godkänts av Rolf R. Det finns därför ett betydande spelrum också för annan bevisning. Avgörandet av målet i HD blir sålunda beroende av tilltron till de uppgifter om lägenhetens skick som har lämnats i de lägre instanserna i förhör med parterna under sanningsförsäkran och i vittnesförhör. TR:n har, till skillnad från HovR:n, utgått från i princip samma regel om bevisbördan som HD. Enligt grunderna för 55 kap 14§ RB får HD anses förhindrad att gå ifrån TR:ns bevisbedömning, om det inte finns synnerliga skäl att tro att värdet av den ifrågavarande bevisningen är ett annat (jfr NJA 1981 s 1052). Sådana skäl föreligger inte. HD finner alltså inte visat att skadorna på golvet och på väggarna har uppkommit eller i avgörande mån förvärrats under den tid som Rolf R hyrde lägenheten. Käromålet skall således ogillas i sin helhet."

Slutsatsen som kan dras av detta är enligt min mening att en hyresvärd, som alltså har bevisbördan, som inte har ett besiktingsprotokoll från tidpunkten för inflyttningen, får svårt att visa att hyresgästen orsakat skada i lägenheten.

Uppar igen, nån som har koll på lagar och regler måste finnas här :)

Bara meddela att besiktningsprotokoll gäller, och har han problem med det så be han att dra ärendet i hyresnämnden. Du anser ärendet är avslutat.

Hade du varit med i hyresgästföreningen så hade de fixat det åt dig...nu får du dra lasset själv.

Bara meddela att besiktningsprotokoll gäller, och har han problem med det så be han att dra ärendet i hyresnämnden. Du anser ärendet är avslutat.

Hade du varit med i hyresgästföreningen så hade de fixat det åt dig...nu får du dra lasset själv.

Tack för svar!

Har försökt få honom att förstå att bes. pappret skall vara gällande. Om dessa skador skulle funnits vid besiktning måste han varit blind som missade det. Och hade likagärna inte behövt göra en besiktning utan kunde skicka vadfan som helst för summa till mig. Ringer hyresnämnden imorgon igen, tydligen bara tel. tid 9-12.

Tack igen, fixar dem detta är jag skyldig dig en pizza om du är i krokarna!

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT