Hjälp med koppling av blinkersrelä Aprilia

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Har bytt till LED & det funkar ju inte med gamla reläet, som är 2 pol enligt bild.
Har forskat att det ska funka med antingen ett "amazonrelä 2 pol" eller ngt av Biltemas 3 poliga reläer.

Mina fråga, då jag är helt dum i huvet med el, är hur kopplar jag in något av dessa utan att bränna säkringar?

Börjar med att ladda bilder, kanske någon på rak arm vet svaret.
Vet att om jag går från 2 pol till 3 pol så är en av polerna en jord som jag drar till chassiet, den är identifierad som E31.

IMG_2187.jpgIMG_2188.jpgIMG_2189.jpg42-200_m.jpg43-134_m.jpg

På det kantiga svarta relät (42-140?) har jag för mig att de andra två stiften "omvända" så originalkontakten passar tyvärr inte rakt av. Men det är ju enkelt fixat om du bara trycker dit ett par skarvbitar av kabel med skor/stift så du kan växla plats på dem. Eller om du kanske kan pilla ur kablarna ur originalkontakten och byta plats på dem där så är ju det såklart snyggare.

Risk finns dock att du får fenomenet att alla blinkers blinkar samtidigt på grund av gemensam blinkersindikator för höger- och vänsterblink. Fast du kanske har kopplat bort den iom bytet av instrumentet?

Edit:
Alldeles för långsam.... :rolleyes:

Jag trodde ju per automatik att en Italiensk hoj skulle vara helt omöjlig & ologisk, tills jag läste på reläet...."Nippon Denso" :rock

Last edited:
Tack, reläet var ju kopplat med lösa skor, inget kontaktstycke så det är enkelt! :tummenupp

På det kantiga svarta relät (42-140?) har jag för mig att de andra två stiften "omvända" så originalkontakten passar tyvärr inte rakt av. Men det är ju enkelt fixat om du bara trycker dit ett par skarvbitar av kabel med skor/stift så du kan växla plats på dem. Eller om du kanske kan pilla ur kablarna ur originalkontakten och byta plats på dem där så är ju det såklart snyggare.

Risk finns dock att du får fenomenet att alla blinkers blinkar samtidigt på grund av gemensam blinkersindikator för höger- och vänsterblink. Fast du kanske har kopplat bort den iom bytet av instrumentet?

Edit:

Fuck, har läst om det där, hoppas det inte blir så, då får man tydligen koppla bort indikatorn på instrumentpanelen...

Edit:

Lyckas du koppla bortindikatorlampan är ju halva jobbet gjort för att få den fungera !
Den ena sladden till indikatorlampan kopplas till - minus på batteriet (chassit om chassit används för att leda minus på batteriet. Den andra sladden anslut med två dioder till höger respektive vänster blink.
En diod matar lampan från vänster blink och en diod matar lampan från höger blink.
Tråden närmast den vita ringen ska kopplas till indikatorlampan.
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=70-024-55&toc=18884
Den andra tråden till vänster blink för den ena dioden och höger blink för den andra dioden.
Varför 400V och 2A?
Bättre med säkerhetsmarginal på både ström och spänning än att spara 50 öre.
Liknande dioder finns också hos Kjell & Co.

Bifogat

• Diod.jpg
    Diod.jpg
    3 KB · Visningar: 131
Last edited:
Tack, reläet var ju kopplat med lösa skor, inget kontaktstycke så det är enkelt! :tummenupp

Åh fan. På min Mille var det där vinklade vita kontaktstycket en enhet.

Angående indikatorlampan så har Den Återfödde helt rätt lösning för detta. Lite meckigt, men det är värt att testa om det funkar utan den modden. Själv behövde jag aldrig några dioder för att få det att lira, men jag hade ett annat relä (som var betydligt dyrare).

Jahapp,det gick ju smidigt faktiskt!

Biltemas relä för LED, 3 stift.
Originalkontakten passade rakt av, kopplade ny jord & skruvade i ramen.
Funkar perfekt, t.om indikatorn på instrumentpanelen blinkar. :tummenupp

IMG_2203.jpgIMG_2205.jpg

Yes, jag hade hjärnsläpp, det var EN kontakt för båda stiften. :)

Åh fan. På min Mille var det där vinklade vita kontaktstycket en enhet.

Angående indikatorlampan så har Den Återfödde helt rätt lösning för detta. Lite meckigt, men det är värt att testa om det funkar utan den modden. Själv behövde jag aldrig några dioder för att få det att lira, men jag hade ett annat relä (som var betydligt dyrare).

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT