Hjälp med knepig engelska för ventilspel

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Min Kawasaki har börjat att ticka så jag tänkte ta en titt på ventilspelet. Då står det inte rakt ut "valve clerance" i verkstadsboken utan det står allt förutom det så jag skulle behöva er hjälp med att tyda vilken som kan vara namnet och siffrorna för just det rätta ventilspelet. Så här står det:

Cylinder head, valve and valve springs:

Cylinder head warpage limit...................................0,05mm
Valve stem runout limit.........................................0,05mm
Valve stem diameter
Intake...............................................................4,960 to 4,990mm
Exhaust.............................................................4,940 to 4,970mm
Valve guide inside diameter (intake and exhaust).......5,000-5,012mm
Valve seat width (intake and exhaust).....................0,5 to 1,0mm
Valve spring free length (minimum)
Inner.................................................................30,0mm
Outer.................................................................33,4mm

Jag anar att Valve Seat width kan vara den rätta men jag är inte säker :(
Så hjälp skulle uppskattas :tummenupp

Ingen av de där uppgifterna är ventilspel utan alla har med min/max mått på
ventilskaft, ventilstyningar mm. Uppgifterna är till för att man ska kunna
avgöra om komponenterna är utslitna eller inte.

Du får leta vidare i verkstadshandboken, de uppgifter du letar efter står
troligen i något annat kapitel som skulle kunna heta "service" eller "maintenance".

Lycka till!

Mvh,
Ingvar

http://www.lmgtfy.com/?q=valve+clearance+gpx600r

GPX600R (ZX600-C10)

IN 0,13-0,18 mm Cold
EX 0,18-0,23 mm Cold

Där har jag något att bita i :tummenupp tackar tackar :tummenupp

Nu till ännu en ventilfråga: Så om vi säger att IN på 1:ans cylinder ligger på 0,13, ska alla IN-ventiler också ligga på 0,13 eller kan det då vara lite blandat mellan 0,13 till 0,18mm?

Ingen av de där uppgifterna är ventilspel utan alla har med min/max mått på
ventilskaft, ventilstyningar mm. Uppgifterna är till för att man ska kunna
avgöra om komponenterna är utslitna eller inte.

Du får leta vidare i verkstadshandboken, de uppgifter du letar efter står
troligen i något annat kapitel som skulle kunna heta "service" eller "maintenance".

Lycka till!

Mvh,
Ingvar

Jo med Jippos inlägg känns detta som helt felaktiga siffror som jag lagt upp :(

Last edited:
Brukar lägga mig i överkant.
För säkerhets skull.

Antar att man gör detta, för att för stort spel är bättre än för litet (brända ventiler?)?

Men kan inte spelet röra sig åt andra hållet (t.ex. deformerad shims) eller det brukar alltid röra sig mot det mindre (beror detta på koksavlagringar eller?)?

Kul med lite info om varför spelet rör på sig, tänker speciellt på sådana motorer som man justerar spelet med shims.

/Disco

Antar att man gör detta, för att för stort spel är bättre än för litet (brända ventiler?)?

Men kan inte spelet röra sig åt andra hållet (t.ex. deformerad shims) eller det brukar alltid röra sig mot det mindre (beror detta på koksavlagringar eller?)?

Kul med lite info om varför spelet rör på sig, tänker speciellt på sådana motorer som man justerar spelet med shims.

/Disco

Jag bara gissar lite, men jag misstänker att man dels kan banka in ventilsätet i toppen givet tid, dels sliter man på kontaktytan ventilsäte/ventil, så att den hamnar djupare och djupare hela tiden.

Vill man vara riktigt hemsk kan man tänka sig att lagringen för kamaxeln slits upp med tiden, så att kammen hamnar lägre också (åfyfan.. det är iaf en sak som aldrig har hänt mig).

/Disco
Spelet finns där för att tillåta ventilerna att stänga även vid värmeutvidgning.
Ett skoj fenomen när man kör stötstångsmotorer är att spelet oftast ökar vid varm motor.
Cylindrarna blir varmare än stötstängerna, varför dessa växer mer.
Speciellt med aluminiumcylindrar är det svårt att få till det.
När jag var med och mekade räserrelik, så ställde man ventilspelet på 0 vid ljummen motor.
Sedan fick man ställa det igen när motorn var kall för att kunna starta den..

Det som händer vid för stort ventilspel är att man förlorar effekt.
Ventilerna öppnar ju mindre och kortare tid.
Vid alldeles för stort spel "Hammrar" det i lyftargalleriet vilket sliter ner hela mekanismen.
I riktigt extrema fall kan schimsen ge sig iväg.
Det låter dock ordentligt innan det är någon fara.

Huruvida spelet ökar eller minskar beror på hur mekanismen är skapt, samt vilka delar som slits.
Det vanligaste (i min erfarenhetssfär) är att spelet blir större.

Jag bara gissar lite, men jag misstänker att man dels kan banka in ventilsätet i toppen givet tid, dels sliter man på kontaktytan ventilsäte/ventil, så att den hamnar djupare och djupare hela tiden.

Spelet finns där för att tillåta ventilerna att stänga även vid värmeutvidgning.
Det som händer vid för stort ventilspel är att man förlorar effekt.
Ventilerna öppnar ju mindre och kortare tid.
Huruvida spelet ökar eller minskar beror på hur mekanismen är skapt, samt vilka delar som slits.

Tänkte lite fel :gnissla avlagringar på ventiler och säten borde öka spelet precis som en deformerad shims?

Det som Zilog nämner måste ju minska spelet?

Huvudfrågan
Skrotnisse vill gärna justera spelet i överkant (till den övre gränsen?) fastän erfarenheten säger att spelet brukar öka, är detta för att ett för litet spel är allvarligare än ett för stort?

/Disco

Last edited:
Huvudfrågan
Skrotnisse vill gärna justera spelet i överkant (till den övre gränsen?) fastän erfarenheten säger att spelet brukar öka, är detta för att ett för litet spel är allvarligare än ett för stort?

/Disco

För litet spel ger svårstartad motor när den är varm (taskig komp) och kan i längden ge brända ventiler så ja det är mycket värre.

För stort spel ger, om det inte är ett extremvärde, mest ventilslammer och kanske något ökat ventilslitage samt något, något lägre effekt (troligtvis försumbart för oss dödliga)

Dom två hojar jag har följt (zzr600a och gixxer750) hade en tendens till att få minskat ventilspel, även om det inte direkt gick snabbt.

det kan/skall vara blandat mellan 0,13 och ,018

Tror orden du far efter är: "tillåtet spel" istf: kan/skall.
Och så vill du nog ta bort ordet blandat...(helt irrelevant)

Å i min lilla värld blir spelen i princip alltid mindre... :)

Där ser man vad olika det kan vara.

(direkttryckande kontra vipparm/stötstång är nog svaret...)

Last edited:

/Disco

Min erfarenhet är att ventilspelet alltid blir mindre beroende på att ventilen "sätter sig" (slits) i ventilsätet i toppen alt. ventilen i sig självt slits i ventilsätesytan!

Bättre att lägga sig i överkant av rekommenderat ventilspel med andra ord!

Mvh!
// Niklas

Bättre att lägga sig i överkant av rekommenderat ventilspel.

Ap ap! ;) Inte säkert!
Se mitt förra inllägg... det beror på vilken ventilmekanism vi talar om. Menjag antar att din preferens här är den överliggande kammen med ventiltryckare?

Tror orden du far efter är: "tillåtet spel" istf: kan/skall.
Och så vill du nog ta bort ordet blandat...(helt irrelevant)

helt korrekt, det TS undrade var att om ett mått var 0,13 och ett 0,18 måste han då justera så att alla är samma. hade lite taskig formulering, jag vet:tummenupp

helt korrekt, det TS undrade var att om ett mått var 0,13 och ett 0,18 måste han då justera så att alla är samma. hade lite taskig formulering, jag vet:tummenupp

Hmmm sorry, jag är ordfascist i vissa (ffa tekniska) aspekter, då jag tilllbringat för mycket tid med att bl.a skriva tekniska manualer... ;)
Det är oxå anlednigen att jag får spunk när jag ser folk skriva: framgafflarna, när de i själva verket menar framgaffeln.

Nog om det...men ordens innebörd (semantik) är viktig. Särskilt här på nätet, där vi inte kan peka rita eller berätta med inlevelse och gester.
Skriver man att spelen ska/kan vara blandat mellan 0.13-0,18 tror kanske nybörjaren att de MÅSTE variera! :D Gud nåde den som har samma spel på alla ventiler! ;)
Ja. som sagt... :yrkesskada :crash
Ber om överseende med det.

...och ska vi göra det riktigt enkelt kan vi ju säga att ventilspelet ska vara 0.155, plus/minus 0.025, samt 0.205, plus/minus 0.025...

*/ ?>
Nyheter
Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Svensk auktion med tävlingshojar

Det svenska företaget Antiq...

Officiella: Harley-Davidsons 2026-nyheter

Efter att Cruiser-programme...

Back