Hej!
Jag ska köpa mig en Yamaha YZ450F nu till våren, och enligt min budget så kommer det att bli en 06:a eller något år nyare (2006 kom de med alu-ram va?).
Har egentligen väldigt mycket frågor om vad man ska titta efter och så vid köp. Bara ägt tvåtaktare tidigare, aldrig skruvat i en fyrtaktare.
Utöver vad man ska titta på vid köp så undrar jag bland annat följande:
Dumma frågor kanske, men jag kan inget om 4T så grilla mig inte för hårt!
Vid köp så kommer jag ha med mig en kompis som kört MX sedan barnsben och kan dessa maskiner utan och innan, men jag vill gärna lära mig lite själv också innan.
Tacksam för alla svar!
Jag ska köpa mig en Yamaha YZ450F nu till våren, och enligt min budget så kommer det att bli en 06:a eller något år nyare (2006 kom de med alu-ram va?).
Har egentligen väldigt mycket frågor om vad man ska titta efter och så vid köp. Bara ägt tvåtaktare tidigare, aldrig skruvat i en fyrtaktare.
Utöver vad man ska titta på vid köp så undrar jag bland annat följande:
- Oljebyten, var 5:e timme har jag läst mig fram till. Men gäller så täta intervall även om jag bara buskör lite i skog och sandtag och inte ligger och plågar varv efter varv på bana?
- Far maskinen illa av att stå kallt under vintertid? Har inte plats i varmgaraget.
- Är det byte av luftfilter efter varje körning som gäller, eller går det bra att rengöra och fetta in det igen, kanske varva mellan två filter?
- Ventilkontroll/ventiljustering, hur pass svårt är det att göra och hur ofta skall det göras?
- Oljan, hur mycket olja går det åt vid varje byte och hur dyr olja måste man ha? Vad är det för olja som gäller?
Dumma frågor kanske, men jag kan inget om 4T så grilla mig inte för hårt!
Vid köp så kommer jag ha med mig en kompis som kört MX sedan barnsben och kan dessa maskiner utan och innan, men jag vill gärna lära mig lite själv också innan.
Tacksam för alla svar!

Last edited: