Hjälp med köp av YZ450F 2006-2008

Ericus

Ny medlem
Gick med
4 Jun 2004
Hoj
Ingen just nu
Hej!

Jag ska köpa mig en Yamaha YZ450F nu till våren, och enligt min budget så kommer det att bli en 06:a eller något år nyare (2006 kom de med alu-ram va?).

Har egentligen väldigt mycket frågor om vad man ska titta efter och så vid köp. Bara ägt tvåtaktare tidigare, aldrig skruvat i en fyrtaktare.

Utöver vad man ska titta på vid köp så undrar jag bland annat följande:
  • Oljebyten, var 5:e timme har jag läst mig fram till. Men gäller så täta intervall även om jag bara buskör lite i skog och sandtag och inte ligger och plågar varv efter varv på bana?
  • Far maskinen illa av att stå kallt under vintertid? Har inte plats i varmgaraget.
  • Är det byte av luftfilter efter varje körning som gäller, eller går det bra att rengöra och fetta in det igen, kanske varva mellan två filter?
  • Ventilkontroll/ventiljustering, hur pass svårt är det att göra och hur ofta skall det göras?
  • Oljan, hur mycket olja går det åt vid varje byte och hur dyr olja måste man ha? Vad är det för olja som gäller?

Dumma frågor kanske, men jag kan inget om 4T så grilla mig inte för hårt!

Vid köp så kommer jag ha med mig en kompis som kört MX sedan barnsben och kan dessa maskiner utan och innan, men jag vill gärna lära mig lite själv också innan.
Tacksam för alla svar! :D

Last edited:
Har bara haft crf men det är ju samma skit :)

Jag bytte olja mellan 5-10h och oljefilter varannan oljebyte.
Har aldrig haft varme garage och mina hojar funkar ändå.
Klart du inte behöver köpa nytt luftfilter varje gång. Då blir det dyrt. Tvätta det noga och smörj in det. Lättast är att minst ha 2 filteriiallafall eller mer.
Ventiljustering gjorde jag aldrig på mina crfer. Körde iallafall minst 50h på båda. Visserligen är ju hondas schimsade så behövs nästan bara justera när det blir svår startat.
Vet inte hur mkt olja det går i en yzf men crf har separata motor/växellåds olja. Ca 7dl i varje. Köpte 2 liter olja + oljefilter för 199kr

Har bara haft crf men det är ju samma skit :)

Jag bytte olja mellan 5-10h och oljefilter varannan oljebyte.
Har aldrig haft varme garage och mina hojar funkar ändå.
Klart du inte behöver köpa nytt luftfilter varje gång. Då blir det dyrt. Tvätta det noga och smörj in det. Lättast är att minst ha 2 filteriiallafall eller mer.
Ventiljustering gjorde jag aldrig på mina crfer. Körde iallafall minst 50h på båda. Visserligen är ju hondas schimsade så behövs nästan bara justera när det blir svår startat.
Vet inte hur mkt olja det går i en yzf men crf har separata motor/växellåds olja. Ca 7dl i varje. Köpte 2 liter olja + oljefilter för 199kr

Bra svar, tack så mycket! :)
När man tvättar luftfiltret, är det avfettning och rejäl genomsköljning efteråt som gäller, och när det torkat så lägger man på luftfilterolja?

Vad händer om man inte gör en ventiljustering i tid, förutom att den blir svårstartad som du sa?
Oljemängden var mindre än jag trodde, bra det! Oljan är dyr.

Berätta gärna mer om att köra fyrtakt! Jag har fått uppfattningen att det är mindre skruvande än i tvåtakt, men när det väl skall skruvas så är det mer komplicerat. Stämmer detta?

Mindre och mindre. Kör man offroad så vänjer man sig vid att skruva hela tiden. Alltid nånting som måste fixas. Sen så är inte hojarna så avancerade så man lär sig snabbt

Ventilljustering /koll av ventilspel verkar inte hända så mycket på Yamahan , hade en 426 2001a som jag åkte med i 2 år och det hände då ingenting med ventilspelet ! Men däremot polarens Honda 450 bland de första årsmodellerna hade vi grymma problem med ventilerna , de måste tyvärr bytas till slut !

Jag köpte en YF450F -06 när den kom och har kvar den än idag. Yamaha har erkänt bra hållbarhet bland crossarna, men med en så gammal cross är det alltid stora risker. Och som vanligt är ju skötseln avgörande. Hursom, oljebyte efter 5 timmars körtid, och oljefilterbyte varannan gång funkar bra. Det är 1 liter olja, och ett filter kostar 50-lappen. Jag kör Biltema Racing för 80 kr litern.
Luftfiltret tvättas efter varje körning. Använd luftfilterrengöring. Finns också på Biltema, som funkar bra. Jag gillar MultiAir luftfilterolja. Olja in filtret dagen innan körning, så att det hinner avdunsta och klibba till sig.
Svårt att säga hur ofta man måste justera ventilerna, eftersom slitaget inte är konstant över tiden. Kan gå fort mot slutet (när ventiler och ventilsäten ger med sig). För mig har det handlat om 20-50 timmar. Jag avråder från att vänta tills hojen inte startar. Kan bli dyrt.

"...gäller så täta intervall även om jag bara buskör lite i skog och sandtag och inte ligger och plågar varv efter varv på bana?"

Är du säker på att det är en crosshoj du ska ha? Kanske en enduro vore bättre?

Mindre och mindre. Kör man offroad så vänjer man sig vid att skruva hela tiden. Alltid nånting som måste fixas. Sen så är inte hojarna så avancerade så man lär sig snabbt
Så det är inte så avancerat som jag trott att det är? I en tvåtaktare har jag gjort nästan det mesta som går att göra själv, men i en fyrtaktare har jag inte rört en skruv på.

Ventilljustering /koll av ventilspel verkar inte hända så mycket på Yamahan , hade en 426 2001a som jag åkte med i 2 år och det hände då ingenting med ventilspelet ! Men däremot polarens Honda 450 bland de första årsmodellerna hade vi grymma problem med ventilerna , de måste tyvärr bytas till slut !
Nej, ventiljustering verkar vara väldigt sällan. Jag har hört det från flera stycken nu, och det är ju bra!

Hmm, jag kommer inte på fler frågor så här direkt, men berätta gärna om det är något mer jag ska tänka på.

Jag köpte en YF450F -06 när den kom och har kvar den än idag. Yamaha har erkänt bra hållbarhet bland crossarna, men med en så gammal cross är det alltid stora risker. Och som vanligt är ju skötseln avgörande. Hursom, oljebyte efter 5 timmars körtid, och oljefilterbyte varannan gång funkar bra. Det är 1 liter olja, och ett filter kostar 50-lappen. Jag kör Biltema Racing för 80 kr litern.
Luftfiltret tvättas efter varje körning. Använd luftfilterrengöring. Finns också på Biltema, som funkar bra. Jag gillar MultiAir luftfilterolja. Olja in filtret dagen innan körning, så att det hinner avdunsta och klibba till sig.
Svårt att säga hur ofta man måste justera ventilerna, eftersom slitaget inte är konstant över tiden. Kan gå fort mot slutet (när ventiler och ventilsäten ger med sig). För mig har det handlat om 20-50 timmar. Jag avråder från att vänta tills hojen inte startar. Kan bli dyrt.
Tack för ett informativt svar!
Så om den blir svårstartad, då kollar jag ventilerna?

"...gäller så täta intervall även om jag bara buskör lite i skog och sandtag och inte ligger och plågar varv efter varv på bana?"

Är du säker på att det är en crosshoj du ska ha? Kanske en enduro vore bättre?
Helt säker! Det kommer bli en del körande på sandbana också samt eventuellt lite ramphoppande.

Last edited:
Så om den blir svårstartad, då kollar jag ventilerna?

Ja, om hojen är svårstartad, men går att springa igång, så kan det vara att ventilspelet blivit för snålt. Dvs. du bör kolla ventilerna. MEN, jag skulle inte vänta in att det händer, innan jag kontrollerar. Jag vet inte hur mycket du kommer att köra, men själv har jag svårt att hinna med mer än 20-30 tillfällen per år, och då har det räckt med att justera ventilerna 1 ggr per år.

Det bästa du kan göra för att "spara ventilerna" är att vara noga med luftfiltret (enligt tidigare beskrivning). Om du kör i extremt dammig miljö så kan man köpa "air filter skin" som extra skydd.

Ja, om hojen är svårstartad, men går att springa igång, så kan det vara att ventilspelet blivit för snålt. Dvs. du bör kolla ventilerna. MEN, jag skulle inte vänta in att det händer, innan jag kontrollerar. Jag vet inte hur mycket du kommer att köra, men själv har jag svårt att hinna med mer än 20-30 tillfällen per år, och då har det räckt med att justera ventilerna 1 ggr per år.

Det bästa du kan göra för att "spara ventilerna" är att vara noga med luftfiltret (enligt tidigare beskrivning). Om du kör i extremt dammig miljö så kan man köpa "air filter skin" som extra skydd.
Okej!
Hur pass svårt är det att kontrollera och/eller justera ventilerna?

Okej!
Hur pass svårt är det att kontrollera och/eller justera ventilerna?

Kontrollera är lätt. Svårigheten i justeringen ligger väl i att man måste vara noggrann (fler moment som kan gå fel = dyrt) och att man måste ha tid och tålamod. Se till att ha en original verkstadsbok (Owner's Service Manual), följ varje steg noga, och låt det ta den tid det tar, så går det bra. Du måste köpa nya shims, och för att veta vilken tjocklek, så måste du ha en mikrometer för att mäta upp de gamla (tjockleken står skrivet på shims, men nöts bort efter ett tag). Jag kan rekommendera att köpa ett shims-set. Det ska vara 9.48 mm diameter. T.ex. HotCams Valve Shim Kit 1.20 mm - 2.40 mm tjocklek.

Kontrollera är lätt. Svårigheten i justeringen ligger väl i att man måste vara noggrann (fler moment som kan gå fel = dyrt) och att man måste ha tid och tålamod. Se till att ha en original verkstadsbok (Owner's Service Manual), följ varje steg noga, och låt det ta den tid det tar, så går det bra. Du måste köpa nya shims, och för att veta vilken tjocklek, så måste du ha en mikrometer för att mäta upp de gamla (tjockleken står skrivet på shims, men nöts bort efter ett tag). Jag kan rekommendera att köpa ett shims-set. Det ska vara 9.48 mm diameter. T.ex. HotCams Valve Shim Kit 1.20 mm - 2.40 mm tjocklek.

Finns verkstadshandboken online, måntro?

Den som söker han finner. Det fanns en baktanke med att jag angav bokens titel. :)

Hehe. Har hittat den nu.

En YZ450F -06 som gått 57H med isdäck för 21000 kr, är det ett rimligt pris? Förekommer det att folk kopplar ur timräknaren? Tyckte att 57H på drygt sex år lät lite.

Timräknare är inget som sitter original och den är enkel att koppla ur så den kan säga allt eller inget om gångtiden. Å andra sidan skall man inte stirra sig blind på antalet timmar, min WR har gått mer än 150timmar och tuffar på fint, har aldrig behövt justera ventilerna.
Hör med säljaren om varför den gått lite, hur han servad den, har han fört bok över service och körningar?
57 timmar är inte omöjligt, själv körde jag väldigt mycket med min WR450F -05 i början men de senaste åren har jag knappt kört 10 timmar/år. Kanske har nuvarande ägare kört litegranna men sedan tröttnat/köpt hus/bildat familj så det inte blivit så mycket körning.

Om cykeln stått stilla länge eller körts väldigt lite senaste åren skulle jag titta på svinglager,länkagelager till bakfjädringen, stötdämparlagren samt styrlagren. -De brukar rosta ihop om man kör sällan har jag märkt på min.
Kostnad för sving/länkagelager ligger på en tusenlapp per set, samma med styrlager och stötdämparlagringen.
Några tusenlappar borde du kunna pruta, på enduromx.com finns en -09:a för 25 så...

Timräknare är inget som sitter original och den är enkel att koppla ur så den kan säga allt eller inget om gångtiden. Å andra sidan skall man inte stirra sig blind på antalet timmar, min WR har gått mer än 150timmar och tuffar på fint, har aldrig behövt justera ventilerna.
Hör med säljaren om varför den gått lite, hur han servad den, har han fört bok över service och körningar?
57 timmar är inte omöjligt, själv körde jag väldigt mycket med min WR450F -05 i början men de senaste åren har jag knappt kört 10 timmar/år. Kanske har nuvarande ägare kört litegranna men sedan tröttnat/köpt hus/bildat familj så det inte blivit så mycket körning.

Om cykeln stått stilla länge eller körts väldigt lite senaste åren skulle jag titta på svinglager,länkagelager till bakfjädringen, stötdämparlagren samt styrlagren. -De brukar rosta ihop om man kör sällan har jag märkt på min.
Kostnad för sving/länkagelager ligger på en tusenlapp per set, samma med styrlager och stötdämparlagringen.
Några tusenlappar borde du kunna pruta, på enduromx.com finns en -09:a för 25 så...
Bra att veta, tack tack!
Nu hade jag så pass tur att det visade sig att min vän som är kunnig inom MX känner den förra ägaren av hojjen jag funderar på, så han skulle höra med förra ägaren hur det var med den.

Hehe. Har hittat den nu.

En YZ450F -06 som gått 57H med isdäck för 21000 kr, är det ett rimligt pris? Förekommer det att folk kopplar ur timräknaren? Tyckte att 57H på drygt sex år lät lite.

Den i Boden har Månssonpreppad gaffel och och det tyder ju på att första ägaren varit en seriösare förare och därmed rimligtvis kört över 57 h redan första året.

Förra ägaren var den tredje ägaren, och när han sålde den så stod timräknaren på 38h, och nu 57h då. Kan nog stämma bra det med Månssonpreppningen och körtimmar. Tror ni att det är ett bra köp ändå?

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph