HJälp med historiaämne Brådskande !!!

Visionfruit

Ny medlem
Gick med
5 Feb 2005
Hoj
2013, MV Agusta Brutale 675
Tjenare alla på Sh!

Behöver lite hjälp och detta ställe e grymt bra att få svar på yeeea! :tummenupp

Ska skriva ett historia arbet går 2,a året på gymnasiet, jupp stenhårda tider.

Så nu till fråga, jag behöver ett ämne att skriva om helst nån händelse i Sverige som skett en tid tillbaks inte för länge sedan bara för det ska gå att hitta källor från tidningar etc. En fråga att utgå ifrån för att sedan besvara med lite analys osv ni vet säkert!

Ös på nu ! :tummenupp

coolrob skrev:
Tjenare alla på Sh!

Behöver lite hjälp och detta ställe e grymt bra att få svar på yeeea! :tummenupp

Så nu till fråga, jag behöver ett ämne att skriva om helst nån händelse i Sverige som skett en tid tillbaks inte för länge sedan bara för det ska gå att hitta källor från tidningar etc. En fråga att utgå ifrån för att sedan besvara med lite analys osv ni vet säkert!

'

Sovjet skall ha släppt några granater över Sverige pg a att sverige inte lämnade ut ett antal balter som ryssarna ville ha tillbaka för att kunna internera på nått kallt ställe. Kanske är jag fel ute, men det är en historia som jag ofta tänkt kolla upp men inte blivit av. Hör med Crish Ash som säkert kan rätta mig.

Ett ämne du kan skriva om är en kille som skulle ha hjälp med hemläxan m.h.a. ett internetforum för att han var för lat för att göra det själv. Men istället för att bli hjälpt så genomskådade folk honom direkct och han fick ingen hjälp, utan var tvungen att göra allt helt själv precis som lärarens avsikt var från början. Hittar ingen källa till hela historien just nu, men du hittar säkert dess ursprung om du letar lite... Lycka till kewle-robban!!!1 :tummenupp

Edit: Hittade källan nu -> Källan till hela historien

Sköt verkligen inte svenska soldater nazister uppe på Börnefjell innanför Riksgränsen?

Kan du kolla upp DET ska du få nåt fint!!

Zee skrev:
Ett ämne du kan skriva om är en kille som skulle ha hjälp med hemläxan m.h.a. ett internetforum för att han var för lat för att göra det själv. Men istället för att bli hjälpt så genomskådade folk honom direkct och han fick ingen hjälp, utan var tvungen att göra allt helt själv precis som lärarens avsikt var från början. Hittar ingen källa till hela historien just nu, men du hittar säkert dess ursprung om du letar lite... Lycka till kewle-robban!!!1 :tummenupp

hmm det där stämmer inte! har letat som en galning och det var inte meningen att ni skulle ösa upp källor etc ville bara ha tips på ämnen får man inte fråga det?

Var ju tillåtet att leta på nätet fråga bibliotekarien och föräldrar men tänkte om nån här hade något tips men men kanske var fel av mig ? :rolleyes:

Det ska alltså vara något där du kan använda tidningar som källor?
Då kan du ju välja någon händelse och kolla hur en viss tidning rapporterade kring denna händelse, alternativt jämföra två olika tidningars rapportering av samma händelse, ex något av världskrigen. Kan bli intressant.

Finns egentligen en mängd ämne man kan utgå från om du ska ha tidiningar som källa. Reklamannonser, dödsannonser, nyhetsrapportering, insändare (vad skrev folk till tidningen om).

Du kan jämföra olika årtal och kolla hur långt efter en händelse inträffat i (ex) USA som det kom i en svensk tidining. Du kan kolla och jämföra priser på mat eller annat som det annonserades om.

Ett hett tips är att bege dig till något arkiv och helt enkelt kolla i gamla tidningar så lär du säkert hitta något som du tycker är intressant som du kan göra ett arbete av!
:tummenupp

Vad mycket enklare allt var när jag gick i skolan, inget jävla Internet att leta skit på :argpådato

coolrob skrev:
Tjenare alla på Sh!

Varför gjorde Linda och Fadde abort? Det kan du nog hitta info om i tidningarna.

perfekt tack för svaret nu står det melloan u137 och bombningarna av sthlm 1944
tack tack

~Settan~ skrev:
Det ska alltså vara något där du kan använda tidningar som källor?
Då kan du ju välja någon händelse och kolla hur en viss tidning rapporterade kring denna händelse, alternativt jämföra två olika tidningars rapportering av samma händelse, ex något av världskrigen. Kan bli intressant.

Finns egentligen en mängd ämne man kan utgå från om du ska ha tidiningar som källa. Reklamannonser, dödsannonser, nyhetsrapportering, insändare (vad skrev folk till tidningen om).

Du kan jämföra olika årtal och kolla hur långt efter en händelse inträffat i (ex) USA som det kom i en svensk tidining. Du kan kolla och jämföra priser på mat eller annat som det annonserades om.

Ett hett tips är att bege dig till något arkiv och helt enkelt kolla i gamla tidningar så lär du säkert hitta något som du tycker är intressant som du kan göra ett arbete av!
:tummenupp

Clark olofssons gisslandrama på 70-talet är ju annars skoj att läsa om.... Seriöst alltså. Det myntade väl även uttrycket "stockholm-syndrom" som är världskänt när gisslan blir allierade med gisslantagarna typ?

Zee skrev:

Han behöver inte vara lat. Han har kanske dålig fantasi?

tack för tippset har redan gjort ett lite mindre arbete om det men tack ändå.

Och jag är inte lat har faktis ansträngt mig men kanske lite bekväm av mig :tungan

Men men

Dee_cati skrev:
Clark olofssons gisslandrama på 70-talet är ju annars skoj att läsa om.... Seriöst alltså. Det myntade väl även uttrycket "stockholm-syndrom" som är världskänt när gisslan blir allierade med gisslantagarna typ?

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul