Hjälp med hårddisktrubbel!

pinku91

Schysst!
Gick med
7 Feb 2009
Hoj
Kawasaki zzr 600 (streetfightad)
Egentligen har jag ingen aning om detta är rätt ställe att fråga om hjälp om... men eftersom att detta är det enda forumet jag är medlem på så får det duga!

min bärbara dator kraschade på något sätt och vill inte starta, och för att spara sakerna på hårddisken så fixade jag någon typ av zata/pata-sladd till usb så att jag kunde koppla in hårddisken till en annan dator. programmet PC Clone EX följde med så det är det jag sitter med nu. Nu till problemet:

jag kan se filnamnen och ikoner för sakerna på hårddisken, men jag kan inte öppna eller flytta filerna som ligger under de användarna som var lösenordsskyddade. Hur ska jag ta mig förbi detta?! går det att skriva in lösenord eller dyligt för att kunna "logga in"?

det känns som om jag är sååå nära, men ändå så långt borta:död

snälla hjälp mig!

Du måste ta ägarskap på mapparna och filerna eftersom du försöker nå dom med ett annat användarkonto. Högerklicka på mappen, välj properties/egenskaper. Gå in under säkerhet och avancerat, ägarskap, ta ägarskap på allt du ser och kan.

Taget fritt ur minnet, så ovanstående menyval kan komma i lite annan ordning, men ägarskap/ownership är det du söker.

Kör du inte local admin på den burk du försöker plocka sakerna med då?

jo datorn jag sitter på nu har det. hårddisken jag har grejerna på är min användare också den administratör på, och lösenordsskyddad. har för mig att allt inne på min användare är låst för andra användare också. Man behövde göra någon speciell inställning för det. kan det ha med det att göra?

Du måste ta ägarskap på mapparna och filerna eftersom du försöker nå dom med ett annat användarkonto. Högerklicka på mappen, välj properties/egenskaper. Gå in under säkerhet och avancerat, ägarskap, ta ägarskap på allt du ser och kan.

Taget fritt ur minnet, så ovanstående menyval kan komma i lite annan ordning, men ägarskap/ownership är det du söker.

det närmaste jag kommer är att högerklicka >egenskaper >allmänt >klicka ur "skrivskydd". när jag har gjort det och verkställt så funkar det fortfarande inte att öppna filerna. och när jag går in och ska göra samma sak igen så är rutan med skrivskydd iklickad igen..

Last edited:
Öppna utforskaren, gå upp på menyn Verktyg -> Mappegenskaper. In under fliken Visa och kryssa ur rutan "använd förenklad delning" (nåt sånt, har engelsk windows här). Klicka ok och prova sen igen att högerklicka på mappen och se om inte fliken Säkerhet dyker upp.

Ett alternativ är att starta upp på en Ubuntu Live-CD som struntar i NTFS-rättigheterna och du kommer åt alla filer på den gamla disken.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti