Hjälp med framgaffel! FZR 600

Berrkan

Alltid är nått paj
Gick med
23 Jan 2005
Ort
Lycksele
Hoj
Aprilia Falco
Skulle försöka byta packboxar på FZRn men jag får inte isär gaffeln.
Tog bort låsringen ovanpå packboxen och provade pressa isär den lite lätt med domkraft men det gick inte. Provade att dra upp 6kants bulten som går in underifrån men det kändes som det satt en mutter på insidan.

Det ser ut som det sitter en ca 25mm hylsa nere i tuben.
Är det den man måste upp med för att få isär skiten?
Isf, någon som vet vad det är får mm så man kan göra någon eget verktyg till det?

Är jag dum om jag försöker få upp packboxen utan att ta isär gaffeln

Hur mycket av vilken olja ska jag fylla om jag lyckas byta packboxen?

Tacksam för svar
 
Berrkan skrev:
2241286 Skulle försöka byta packboxar på FZRn men jag får inte isär gaffeln.
Tog bort låsringen ovanpå packboxen och provade pressa isär den lite lätt med domkraft men det gick inte. Provade att dra upp 6kants bulten som går in underifrån men det kändes som det satt en mutter på insidan.

Det ser ut som det sitter en ca 25mm hylsa nere i tuben.
Är det den man måste upp med för att få isär skiten?
Isf, någon som vet vad det är får mm så man kan göra någon eget verktyg till det?

Är jag dum om jag försöker få upp packboxen utan att ta isär gaffeln

Hur mycket av vilken olja ska jag fylla om jag lyckas byta packboxen?

Tacksam för svar


Brukar sitta fast med en mutter/bult i överkant på gaffel också som håller bla fjäder o innanmäte på plats. Ta bort den och häll ut all olja och sen ryck ut gaffelbenet.

Men kan även rekomendera dig att köpa en mekbok. Framförallt om du planerar att ha cykeln en tid.
 
FreddaAbborre skrev:
2241493 Brukar sitta fast med en mutter/bult i överkant på gaffel också som håller bla fjäder o innanmäte på plats. Ta bort den och häll ut all olja och sen ryck ut gaffelbenet.

Men kan även rekomendera dig att köpa en mekbok. Framförallt om du planerar att ha cykeln en tid.

Den har jag redan tagit bort och det är nere i röret där fjädern ligger emot det sitter en hylsa.

Finns det ingen som gjort detta förut?

Det är sant, hade jag haft en hade jag sluppit detta problem
 
det sitter en insexa i botten (utifrån) .. den håller i innerbenet och måste således demontras .. själv använder jag en muttermaskin med insexhylsa .. då brukar den lossna...

vad du än gör så försök inte bända och bryta mot ytterbenet för att få ut packboxen, du kommer att fördärva kanten och sen är det kört...
 
Instabil skrev:
2242385 det sitter en insexa i botten (utifrån) .. den håller i innerbenet och måste således demontras .. själv använder jag en muttermaskin med insexhylsa .. då brukar den lossna...

vad du än gör så försök inte bända och bryta mot ytterbenet för att få ut packboxen, du kommer att fördärva kanten och sen är det kört...

Jag hade tänkt göra så men efterssom jag inte hade tillgång till muttermaskin förns på måndag så provade jag en annan sak.

Köpte en M16 bult med 2 muttrar (24mm) sen låste jag fast muttrarna på bulten. Stoppade in bulten i hylsan och använde ett spärrskaft med 2 förlängare så jag tog mig ända ner och drog loss den medans jag höll emot med insektsnyckeln på andra sidan.

Kan nämna att det ska i 4.35dl 10W olja i varje dämpare om någon fler skulle vilja veta.

Tack för svaren
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top