Hjälp med Fjädring CBR 1000 -08

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Hoj
CBR1000RR -08
Undrar lite på hur jag ska göra med min originalgaffel. Bak blir det original så länge och det har gått bra förr. Men jag har aldrig kört en hoj men original framgaffel.

Jag vet inte för vilken förarvikt en org.gaffel er avstämd. Men jag gissar att förare runt 70kg och gattempo är vad den är tillverkaren hade tänkt sig.

Hur har ni gjort med era??

Så CBR 1000 -08 och 90kg med utr och kör stadiga 1:09 på Gåsen som referens.

Tänker då mest på om jag behöver byta till något hårdare fjädrar?? Det bästa är ju att prova först men min premiär blir en vecka innan första tävlingen så då blir det lite tid att börja mecka med det.

Hej Du:)

#46 Gjers är ju minst (:rolleyes:) lika stor som Dig och kör ju rätt snabbt med sin -08 (tidigare ägd av Lange). Har Du provat att ställa hänget än? Jag hjälpte Gjers med det på G-åsen, tyvärr kan det vara enklast att skruva loss ljuddämparen för att komma år den bakre fjäderjusteringen på något rimligt sätt.

Börja med kompression och returlägena i standardläge enligt boken och ställ sedan hänget med Dig på någonstans i intervallet 30-35mm fram och 25-30mm bak. Kolla sedan hur mycket (eller lite) fjäderförspänning Du nyttjar. Det finns bra videos för hur man grundinställer en hoj, bl.a. denna.

Last edited:
Behold orginal fjedrene de fungere hur bra som helst!
Jeg har selv købt ôhlins til min men har aldrig fået dem monteret, fik justeret ind den så den ar bra!
Jeg kommer inte ihåg justeringen, men jag ska kolla på det når jag kommer hjem!
Men origanel räker til 1:03 på Knutten (89 kg + utrustning) jeg vet int hur det går at jevnføre med Gelleråsen! har aldrig værit der, tyvarr!

Ingen aning om hur orginalfjädrarna är på honda men en billig standardlösning med originalgafflar brukar ju va att byta fjädrar, i med bra olja och plocka bort hydralstoppen.

Tyvärr kommer nog inte bak att hänga med länge pga att hojen är för låg orginal och kommer att ta i överallt när det börjar gå fort.
Min orginaldämpning bytte jag ut första veckan på åsen jag trodde också att det skulle funka orginal men nej, min vikt va 80kg och skruva allt i bott och den funka inte bra.
Min rekomendation är ny dämpare bak och nått riktigt kitt fram, jag prova med fjädrar och hudralstopp men jag fick inte samma kännsla jag haft i nån annan hoj tidigare.

Sen finns det ju alltid folk som har en förmåga att åka fort med vad som helst , men det kan vara svårt när den tar i i motorkåpor.
Höjde den 2,5 cm bak och 1,5cm fram på knutstorp då tog den inte i längre.
Tyvärr går det inte att höja bakdämparen orginal.

Vet inte varför alla här i Sverige verkar tro att hojarna är gjorda för små Japaner bara?

På förra generationens CBR1000RR satt det 120kgf/mm fjäder bak och det var på tok för hård för den föraren jag hjälpte då som vägde bara lite under 70kg. Den fjädern var nog ditsatt för att klara den vikten som den är godkänd för med passagerare och max lastning. Dvs för typ 270kg last.

Dvs tro inte nått innan man vet! Det kan vara fel som man tror. Mät häng med och utan förare så vet ni vad det är och kan sen se om något ser fel eller rätt ut. Sen ute på banan så blir 9 av 10 ändringar på finjusteringen av fjädringen fel ändå. Men ändrar man aldrig hittar min inte den där 10:de som är rätt!

Den fjädern var nog ditsatt för att klara den vikten som den är godkänd för med passagerare och max lastning. Dvs för typ 270kg last.

Ja, ibland ser man inte skogen för alla träden när man tänker på räsing. Jag köper det resonemanget helt och hållet. E väl bäst å testa först.

Jag hoppas Farfar hade ett måndagsexemplar.

Som Roffe redan sagt så är hänget A O men se till att du inte spänner upp fjädern för mycket för att få till det. Om du har för mycket "preload" på din fjäder för att få rätt häng så blir resultatet att din fjäder kräver mera kraft för att börja "jobba" dvs den blir okänslig.

/J

Ja, ibland ser man inte skogen för alla träden när man tänker på räsing. Jag köper det resonemanget helt och hållet. E väl bäst å testa först.

Den köpte han en fredag har jag bestämt för mig:glömdet

Hoppas det tar i o sprutar en massa gnister, tycker det är fränt:banana
lycka till med räjse

Den köpte han en fredag har jag bestämt för mig:glömdet

Hoppas det tar i o sprutar en massa gnister, tycker det är fränt:banana
lycka till med räjse

Snabbköp en fre...hmmm

Det finns HRC fjädrar fram
https://www.slipstreamperformance.c...8_730&osCsid=845db2b5e2afda2ad608365a3c2e84e8

Last edited:

Hehe nja jag vet inte om dom har några extra långa varianter av bakdämpare på onsdags exemplaren;).
( ridehighten är fortfarande problemet även om du får dämparen att funka )

Lycka till!

Gett upp Hyndan och skaffat Kawa...:rolleyes:
Jag som precis ska köpa Hynda...

Köp kittad det blir dyrt annars:tummenupp
Det är en riktigt bra hoj om man får till den:)

Hehe nja jag vet inte om dom har några extra långa varianter av bakdämpare på onsdags exemplaren;).
( ridehighten är fortfarande problemet även om du får dämparen att funka )

Lycka till!

Köp kittad det blir dyrt annars:tummenupp
Det är en riktigt bra hoj om man får till den:)
Ja just de köp på dig en del motorolja också;)

Last edited:
Behåll orignal, och lägg pengarna på nått annat vettigt... iallafall till
att börja med. Och skall du byta, så byta bakstötdämpare, och inte fram.
Vi vann ERF Nec serien 2008 med en helt original CBR1000rr -08.
Du kan säkert hitta varvtiderna nånstans på vad vi körde som fortast,
och jag anser att det räcker mer än väl. (ev finns varvtiderna på min
dåligt uppdaterade hemsida, men jag är inte säker)

Till 2009 bytade Jompa och Olof (de som ägde hojarna) dämpare till WP, men
jag tror inte vi körde fortare direkt -09 jämfört med -08...

/Benny

Behåll orignal, och lägg pengarna på nått annat vettigt... iallafall till
att börja med. Och skall du byta, så byta bakstötdämpare, och inte fram.
Vi vann ERF Nec serien 2008 med en helt original CBR1000rr -08.
Du kan säkert hitta varvtiderna nånstans på vad vi körde som fortast,
och jag anser att det räcker mer än väl. (ev finns varvtiderna på min
dåligt uppdaterade hemsida, men jag är inte säker)

Till 2009 bytade Jompa och Olof (de som ägde hojarna) dämpare till WP, men
jag tror inte vi körde fortare direkt -09 jämfört med -08...

/Benny

Nu vet inte jag vad han har för mål men troligen vill han köra fortare än vad han gjort , och vad jag har sätt går det rätt fort redan så jag har svårt att se vad som skulle vara vettigare att lägga pengar på än fjädring.

Nu vet inte jag vad han har för mål men troligen vill han köra fortare än vad han gjort , och vad jag har sätt går det rätt fort redan så jag har svårt att se vad som skulle vara vettigare att lägga pengar på än fjädring.

Ok. Nä, som jag även nämnde. Ska det bytas, så börja med bak.
Fram kan jag inte se att det var några problem direkt.. bak var kanske
på gränsen när man pressar riktigt hårt, så byta hellre bak än fram. Anser jag iallafall :)

Ok. Nä, som jag även nämnde. Ska det bytas, så börja med bak.
Fram kan jag inte se att det var några problem direkt.. bak var kanske
på gränsen när man pressar riktigt hårt, så byta hellre bak än fram. Anser jag iallafall :)

Han kommer att åka fortare än vad han har gjort innan.
Det finns fler referenser som tycket att fjädringen är bra orginal.
Peter Linden
Coolrille.

Skåne ligga har kört suverent bra på sin orginal hynda 2008.

Innan du överhuvudtaget börjar bry dig om fjädringen..Prova hojen först.
MVHBC

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...