Hjälp med digitalvideo-kameran

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Tjejen har köpt en panasonic NV-gs11 och nu har hon filmat litegrann och vill få in det på datorn. Men grejjen är den att jag hittar inte kameran på datorn fast jag har installerat alla drivrutiner som man ska göra och ställt kameran i rätt läge osv. Allt är enligt det som står i boken vill säga.
Och när jag använder det medföljande programmet "DV studio 3.1" så hittar den de stillbilder man har tagit med kameran, men inte videosarna.
Nu har jag installerat "pinnacle studio 8.6" men jag hittar inte kameran där heller. När jag kör med min analoga videokamera så kan jag köra capture direkt i pinnacle, men inte med den digitala :(
Nån som har nåt idiotsäkert tips på hur man ska göra?
Datorn hittar den till den grad att den känner av när jag tar bort den, men den syns ingenstans. Digitalkameran syns direkt i "den här datorn" som flyttbar disk, borde inte digitalvideokameran synas likadant?

EXAKT samma problem hade jag med min NVgs11...

Ni kör med USB-kabeln inte sant? Jag fick byta till firewirekabel, då funkade det utmärkt....

Jepp, kör via usb-kabeln. IEEE-1394, är det firewire-standard eller? Har alla möjliga kort bakom datorn men har aldrig använt firewire tidigare. Men måste man alltså köpa till en ny dyr kabel för att skiten ska funka?

Dee_cati skrev:
Jepp, kör via usb-kabeln. IEEE-1394, är det firewire-standard eller? Har alla möjliga kort bakom datorn men har aldrig använt firewire tidigare. Men måste man alltså köpa till en ny dyr kabel för att skiten ska funka?

Japp, exakt...1394 ska du leta efter
kolla på komplett.se
Du ser till och med på bilderna om du ska ha 6 eller 8pins..kolla på baksidan om datorn, och på kameran..sen bara beställa kostar ca 70kr /sladd

Näe, kabeln har jag bestämt mig att jag ska ha gratis. Tar med mig kvitton och alla papper till affären där hon handlade kameran imorgon och ber dem fixa det, annars blir det återköp och köp av likadan kamera på affären bredvid där jag gärna betalar för sladden. Om det nu inte visar sig att det är mitt fel, men jag har ju aldrig fel så det är uteslutet :näsblod
Köper man en dyr kamera (billigast på marknaden men det spelar ingen roll) så ska den funka om man har en ny dator med alla tänkbara grejjer på (som jag inte fattar ett dyft av tydligen).
De kunde åtminstone ha sagt något om att en extrakabel kan behövas och den medföljer ej.
jaja, får se inom kort hur de löser det.

Sådär ja, då har man klagat på elgiganten då. Riktiga muppar som jobbade där. Kablen kostade 349:- kronor men eftersom han hade gjort fel så skulle jag få köpa den 200:-, men jag avstod men fick köpa ett litet stativ för 36:- iaf :hihi
Så jag måste kolla om jag ska ha med 6 eller 8 pins alltså, det finns ingen standard för dem båda eller?

På kamerans anslutning så är det ett stift i mitten med vad jag tycker är 4 stift, eller är det fyra uppe, fyra nere? På datorn är det 3 stift ser det ut som, antagligen 3 uppe, 3 nere?

hållundan, har du nån koll på vilken kabel jag behöver, du som hade likadan kamera?

Dee_cati skrev:
På kamerans anslutning så är det ett stift i mitten med vad jag tycker är 4 stift, eller är det fyra uppe, fyra nere? På datorn är det 3 stift ser det ut som, antagligen 3 uppe, 3 nere?

hållundan, har du nån koll på vilken kabel jag behöver, du som hade likadan kamera?

I kameran har du 4 stift och i datorn antingen 4 eller 6 stift enligt standard

Dee_cati skrev:

Nja vetefan... lånade en kabel av en polare.... bara pluggade i så fönka det...

Du ska ha en 4/6 kabel. Köpte en för 59:- igår till min kamera. Hade precis samma prob som du.
Följer med en usb för att ta ner STILLBILDER från VIDEOkameran, helt jävla puckat.....

Har man en DV-kamera ska man givetvis köra på firewire. Dock, dina problem med USB:n kan ha berott på att du stoppat i kabeln och kopplat upp kameran mot PC:n FÖRE du installerat USB-drivrutinerna. Standardmisstag för många USB-produkter såsom kameror, skrivare, etc, även om det funkar att göra så med vissa.

abstruse skrev:
Har man en DV-kamera ska man givetvis köra på firewire. Dock, dina problem med USB:n kan ha berott på att du stoppat i kabeln och kopplat upp kameran mot PC:n FÖRE du installerat USB-drivrutinerna. Standardmisstag för många USB-produkter såsom kameror, skrivare, etc, även om det funkar att göra så med vissa.

Nix, avinstallerade och gjorde om allt MINST 4 gånger innan jag insåg att inget funkade. Och det går inte att ladda in film med USB, det sa han på elgiganten men han hade glömt att säga det till min tjej när hon köpte kameran där.
Han frågade mig vem det var som hade sålt kameran, för de måste alltid informera om att sådan kabel behövs. Han blev lite låg när han såg att det var han som hade sålt den, men påpekade mer än gärna att han faktiskt hade gett henne 2 band gratis, som om det vore en tröst.

Nåja, nu ska jag beställa sådan kabel så man kan börja redigera "hemma-filmerna" snart då :rolleyes:

Dee_cati skrev:
Nix, avinstallerade och gjorde om allt MINST 4 gånger innan jag insåg att inget funkade. Och det går inte att ladda in film med USB, det sa han på elgiganten men han hade glömt att säga det till min tjej när hon köpte kameran där.

Beror på vilken kamera man har. Det är dock mindre vanligt, eftersom prestandan är sämre.

Jo det är säkert olika, men just denna funkade bara med firewire, usb'n var bara till för stillbilder. Men det är ju rätt ofta man köper en digitalvideokamera för att ta stillbilder med :3freak Men det fattade inte elgiganten tydligen.
Jaja, nu är kabeln beställd och jävlar vad smidigt det var att betala på deras sida, de skickade en direkt till sin internetbank där allt var ifyllt, bara att fylla i kod och betala.

SÅnt jävla bull... Det står ju typ ingenstans i manulen heller ju..

Nä, helt värdelöst är det... Aja, jag har en kabel iaf...

Måste bara fråga. Har en precis likadan kamera.
Allt funkar fin fint för mig utom webcameran.

Har du testat att få igång den som webcamera??

Clifton skrev:
Måste bara fråga. Har en precis likadan kamera.
Allt funkar fin fint för mig utom webcameran.

Har du testat att få igång den som webcamera??

Nu har jag iofs inte den kameran utan storebror GS-22, men den ska tydligen kräva XP för att kunna användas som web-cam. Nu är jag väl antagligen sist i världen med att fortfarande köra '98 och inte XP, men det kanske går att ta sig förbi.

Tänkte pröva om det gick att få igång webkameran men jag gjorde aldrig det. Kanske ska pröva det imorrn, återkommer då om det funkar.

pho skrev:
I kameran har du 4 stift och i datorn antingen 4 eller 6 stift enligt standard

4 stifts-kontakten är den som är liten typ rektangulär med en liten skåra i motten på ena långsidan. 6-pinskontanten är den som 2 av hörnen är rundade på, troligen har du en sådan hona i datorn och 4-pinnaren i kameran.

Woops, PollySmurf på RED_LiMES login.

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...