Hjälp med bestyckning samt synkning av förgasare vid byte till öppet luftfilter

kj80

Medlem
Gick med
23 Apr 2014
Tja som ovan, jag tänkte om nån i närheten av Karlstad som är någorlunda billig på detta? Hojen i fråga är en hornet 600 2001. Tacksam för svar o vad det kan kosta?
 
Om du har vacuumförgasare, och det tror jag du har, så är det tyvärr ingen idé att försöka köra med öppna luftfilter. Finns många som provat och bestyckat sig både gröna och blåa men det blir inte lika bra som original ens...
Återmontera original luftburk är rekommendationen.
Tyvärr.
 
Måste korigera! Det är felaktigt att påstå man inte kan få motorcykeln att gå bra med öppna singelfilter sk KN-filter. Hur det är på just denna Honda vil jag låta vara osagd men jag har sedan många år löst problemet med att bora upp vackumhålet som styr trottelmembranets öppninghastighet. Oftast dubbelt storlek mott original! Lycka till! :-)
 
Visst går det att få dom att gå bra med podfilter ducatisten. Men lika bra eller bättre än luftburk, knappast!
Dessutom är det inte ett bestyckningsproblem, det handlar snarare om att skapa ett såpass jämnt luftflöde och undertryck att cv förgasarna kan göra sitt jobb som det är tänkt..
 
Om man inte absolut måste tex därför att man stoppat motorn i en annan cykel eller dyl så ge fan i att byta till enstaka luftfilter. Köp i så fall en lösning där du har luftburken kvar.

Ja det går att få en CV förgasare att lira OK men öppna filter men det är ett jäkla pillande att ens få det att gå i närheten av lika bra som original. Och då har man lagt en massa tid och pengar på att få en cykel att gå sämre än från början....
 
Förlått mig min lite kaxiga fråga! Men vad byggar du det antagande på? För jag misstänker det är ett antagande utan praktisk erfarenhet? Jag har väl alldrig påståt att det går att få vakumförgassare att gå bättre med typ KN filter utan hävder bestämd att det är fullt möjligt att få dem att fungera lika bra. Jag har utan att överdriva i alla fall en odiskutabelt gedigen o praktisk erfarenhet i ämnet under minst fyrtio år! Att fabrikarna laborerar med strypning av trottelhastighet och tändning på motorcyklar har endast en praktisk orsak. Bullernormer! Vakumförgasare med membran har används under många år innan japanerna började bygga motorcyklar. Tex Stromberg och SU mm och i många fall utan gemensamt luftfilterhus vid dubbelmontering och inte har det varit större problem att få det att fungera! Mvh Ducatisteen
 
Förlått mig min lite kaxiga fråga! Men vad byggar du det antagande på? För jag misstänker det är ett antagande utan praktisk erfarenhet? Jag har väl alldrig påståt att det går att få vakumförgassare att gå bättre med typ KN filter utan hävder bestämd att det är fullt möjligt att få dem att fungera lika bra. Jag har utan att överdriva i alla fall en odiskutabelt gedigen o praktisk erfarenhet i ämnet under minst fyrtio år! Att fabrikarna laborerar med strypning av trottelhastighet och tändning på motorcyklar har endast en praktisk orsak. Bullernormer! Vakumförgasare med membran har används under många år innan japanerna började bygga motorcyklar. Tex Stromberg och SU mm och i många fall utan gemensamt luftfilterhus vid dubbelmontering och inte har det varit större problem att få det att fungera! Mvh Ducatisteen

Är jag en person som rent generellt brukar hitta på, fabulera, spekulera och basera mina svar på hörsägen? Du har helt rätt i att jag kan inte ett skit om att bonntrimma SU förgasare till 240n med pelarborr och vinkelslip men att optimera förgasare till MC har jag gjort en del....

Citerar jag dig öht? Jag ifrågasätter generellt lämpligheten i att lägga pengar på att bygga om sin mc så att den blir nästan lika bra som från början. Vill man tvunget ha öppna filter på sin hoj så köper man lämpligast hederliga trottelförgasare.

Vi är väl ganska överens om att CV förgasare bygger på principen att man via en vakuumsignal styr trottelöppningen och att denna princip bygger på att trycken på de olika sidorna membranet fluktuerar så lite som möjligt. Deal?

Hur uppnår man då lättast en luftvolym som inte fluktuerar i tryck mer än nödvändigt? Jo en luftburk gärna med så stor volym som möjligt. Går det att slippa luftburk?
Visst kan man sminka symptomen genom att borra upp diametern på vakuumstyrningen men den är ju en kompromiss mellan gassvar och bra gång på 0-5% trottelöppning så större är inte automatiskt bättre. Man kan fetta upp bestyckningen för att slippa en del ryckighet då överfet bestyckning ger mycket mindre symptom än för mager bestyckning. osv osv....
 
Vist kan man lämpligen bytta till trottelförgassare men det var inte det frågan gälde! Frågan gälde om det möjligen gick att konvertera originalförgassarna med typ KN filter vilket avvisades med hänvisning till bestyckningsbesvärr mm. JAG VET av egen erfarenhet att det går att konvertera till typ KN med enkla medel och det var väl vad jag minns det jag svarade på! :-)
 
Min erfarenhet är att det är betydligt fler som har failat när man plockat bort luftburken och ersatt med separata KN än lyckats när det gäller CV förgasare, detta förmodligen beroende på att man inte varit beredd att lägga det merjobb som det innebär. SU och Strombergare på bil är ju lite mer förlåtande eftersom hela systemet är mycket trögare och att få det att lira vid WOT är ju det lättaste, och där ligger man ju mera med en relativt sett undermotoriserad bil. Att man sedan som Boris påpekar lätt kan lägga sig på den feta sidan i mellanregistret för att släta över problemen märks inte heller lika mycket på ett trögare system.

Säger inte att det inte går, men det finns enklare vägar att välja.
 
Och jag säger emot mig själv här.. men min trajumf då va - den drar bättre genom hela registret. Med luftburken bortplockad.
Och ombestyckad därefter, tog t.o.m upp vacuumsignalporten nån halv mm.
Utan att gå för fett, har bara små resonansproblem runt 3k rpm, och dom stör inte direkt.
Nu har jag inga dynosiffror att stötta mig på, och insugsljudet är inte sådär otroligt berusande att det känns som om jag ska fara av hojen, men den går garanterat bättre.
Men det var nästan inte värt det, för utan burken förångas kolvätena i skitbränslet så fort att jag får tömma förgasarna för att få igång den om den står mer än 2 veckor numera. Rant over.
 
Last edited:
Och jag säger emot mig själv här.. men min trajumf då va - den drar bättre genom hela registret. Med luftburken bortplockad.
Och ombestyckad därefter, tog t.o.m upp vacuumsignalporten nån halv mm.
Utan att gå för fett, har bara små resonansproblem runt 3k rpm, och dom stör inte direkt.
Nu har jag inga dynosiffror att stötta mig på, och insugsljudet är inte sådär otroligt berusande att det känns som om jag ska fara av hojen, men den går garanterat bättre.
Men det var nästan inte värt det, för utan burken förångas kolvätena i skitbränslet så fort att jag får tömma förgasarna för att få igång den om den står mer än 2 veckor numera. Rant over.

Thruxtonens luftburk är något av det sämsta jag sett på en modern hoj. Jätteliten, trång och med massor av intern flödesbegränsning för att klara bullerkrav. En kvart med sticksågen och ett fritt flödande insatsfilter i luftburken hade troligen varit en ännu bättre lösning. Sen kan det iof vara skönt att slippa den då den inte direkt förhöjer utseendet på en i övrigt vacker hoj...
 
Thruxtonens luftburk är något av det sämsta jag sett på en modern hoj. Jätteliten, trång och med massor av intern flödesbegränsning för att klara bullerkrav. En kvart med sticksågen och ett fritt flödande insatsfilter i luftburken hade troligen varit en ännu bättre lösning. Sen kan det iof vara skönt att slippa den då den inte direkt förhöjer utseendet på en i övrigt vacker hoj...
Ja, min hamnade på sopbingen, men bästa lösningen är ju såklart att öppna burken. Men vad gör man inte för lite mer/bättre/stilriktigare buller och sämre bränsleekonomi?? :D
 
Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back
Top