Hjälp med AutoCad 2009

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Hoj
Kawasaki GPZ900R -88, KTM 950 SM -08
Har ritat en klämma till fräsen och skulle vilja ha en liten 3D-modell av den på ritningen.

Kan man få AutoCad att skapa den automatiskt eller måste man rita den själv?

Har kollat i några "AutoCad for dummies" och Googlat men hittar inget vettigt.

Så här ser ritningen ut hittills:

Bifogat

• Autocad_01.jpg
    Autocad_01.jpg
    164.5 KB · Visningar: 206
har visserligen aldrig ritat 3d i autocad utan kör i inventor. där ritar man modellen i 3d och skapar en 2d ritning därefter.

dock är din pryl världens enklaste att göra.

i inventor hade man ritat upp den vy du har högst upp till höger, (förutom hålet). sedan använder man ett verktyg som heter extrude och "drar ut" prylen ur en 2d skiss så att säga. knappa in rätt mått.
Vrid dig fram så du hittar ytan där du vill ha hålet (den bild du har längst ner). Skapa en ny sketch (arbetsyta) på hela ytan. rita ut hålet med rätt mått och kör extrude, justera inställningarna så du tar bort material ist för att lägga till (är enkelt att hitta). väl lämpligt mått, eller om det finns en knapp som heter "all".

Jag tror arbetssättet är något liknande i autocad så du kan ju försöka leka vidare och se om du löser det. lycka till.

har visserligen aldrig ritat 3d i autocad utan kör i inventor. där ritar man modellen i 3d och skapar en 2d ritning därefter.

dock är din pryl världens enklaste att göra.

i inventor hade man ritat upp den vy du har högst upp till höger, (förutom hålet). sedan använder man ett verktyg som heter extrude och "drar ut" prylen ur en 2d skiss så att säga. knappa in rätt mått.
Vrid dig fram så du hittar ytan där du vill ha hålet (den bild du har längst ner). Skapa en ny sketch (arbetsyta) på hela ytan. rita ut hålet med rätt mått och kör extrude, justera inställningarna så du tar bort material ist för att lägga till (är enkelt att hitta). väl lämpligt mått, eller om det finns en knapp som heter "all".

Jag tror arbetssättet är något liknande i autocad så du kan ju försöka leka vidare och se om du löser det. lycka till.
Man gör i stort sett så i SolidWorks också.

Skulle tro att AutoCAD är liknande, att man först gör 3D och sedan kan få fram 2D utifrån det. Men jag har inte ritat något i AutoCAD på evigheter så jag ska inte svära på det.

Misstänker att man måste rita den i 3D och sen lägga in den i 2D ritningen. Gillar AutoCad när man ska rita pga. det är enkelt att göra måttsatta ritningar, kommer inte riktigt överens med Inventor när det gäller måttsättning mm. men eftersom man inte lärt sig det utan provar sig fram kanske det inte är så konstigt.

Inventor funkar något så när om man ska rita något för att se hur det ser ut, SW har jag provat men gillade inte hanteringen av "planes" men det var en gammal version.

Synd bara att det inte är lika enkelt att fräsa fram bitar som det är att rita dom särskilt när man har ett "litet" stålämne på 250x200x200mm att börja med. :D Jaja..rondellen är ju gjord för att användas.

Lekte lite i Inventor:

Bifogat

• Part1.jpg
    Part1.jpg
    23 KB · Visningar: 75
Det handlar mest om vana. Jag själv är (nästan) komplett värdelös att rita Autocad, men i Inventor går det som tåget.

Den absolut största fördelen med just Inventor är ju att din konstruktion är modellen och "verklig".
Sen använder man bara ritningsläget (.idw) som ett verktyg för att få fram en måttskiss.
Ska du göra snitt, detaljförstoringar osv så är det ju egentligen färdigt i modellen redan.
Men du kör lite olika kommandon för att visa det du vill så att säga.

Men det finns dom som det går undan för i Autocaden med ska tilläggas, men får lägga om tankesättet att rita bara.

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti