Hjälp med att starta Monster S4R 996 motor

Petterabborre

Medlem
Gick med
19 Jan 2009
Hoj
2x Kawasaki 500 H1 -71, KTM 525 EXC -07
Köpte nyligen en halv Ducati Monster S4R, hela framändan med instrument osv är borta men själva tändlåset och nyckel finns. Jag hade nu planer på att starta upp denna, men frågan är hur utan instrument och omkopplare?

Jag har hittat detta elschema och har försökt koppla ihop R/O och BK på Starter, men inget händer. Hojen klickar till när tändlåset vrids så hur kan man koppla förbi och starta motorn?
http://www.ducati.ms/forums/attachments/monster/75145d1282965281-monster-s4rs-inop-cooling-fans-s4relectric-diagram3.jpg

Koppla inte ihop strömkablarna till startmotorn, då bränner du bara den.
Något jag råkade ut för senast 4 dagar sen när ett gäng idioter snodde min bil och hade gjort exakt så.
Du ska bara ge solenoiden ström tills startmotorn gått runt och fått igång motorn, sen kopplar du loss det.
Oavsett måste du ha "tändning".

Vad händer när du vrider om Nyckeln?

Koppla inte ihop strömkablarna till startmotorn, då bränner du bara den.
Något jag råkade ut för senast 4 dagar sen när ett gäng idioter snodde min bil och hade gjort exakt så.
Du ska bara ge solenoiden ström tills startmotorn gått runt och fått igång motorn, sen kopplar du loss det.
Oavsett måste du ha "tändning".

Vad händer när du vrider om Nyckeln?

Okej! Någon som lyckas tyda vilken som är solenoiden enligt elschemat?

När nyckeln vrids om så klickar det till svagt vid batterilådan.

Okej! Någon som lyckas tyda vilken som är solenoiden enligt elschemat?

När nyckeln vrids om så klickar det till svagt vid batterilådan.

Alltså det är solenoiden som är det som får ström när kopplar till startmotorn. Men den ska bara få ström till startmotorn gått runt och fått igång maskinen sen ska den stängas av i princip.

Annars blir det som att du vrider om nyckeln, trycker på startknappen (starmotorn går runt) och håller den intryckt under hela tiden du kör = du bränner startmotorn.

Hur rensad är elektroniken?
Du har ju en del el-nik under sadeln.
Någonstans sitter stoppet som kräver en kodad nyckel. Vet inte riktigt var ...
Går startmotorn runt?

Hur rensad är elektroniken?
Du har ju en del el-nik under sadeln.
Någonstans sitter stoppet som kräver en kodad nyckel. Vet inte riktigt var ...
Går startmotorn runt?
T'nkte det också. Var sitter startspärren på dessa ducati? Har man en japsmoppe räcker det med ringen runt tändningslåset och ECU.

I stort sett all elektronik finns kvar förutom instrumentering och kontroller (tror jag). Därför borde det inte vara svårt att starta den iom att tändninglåset med nyckel finns, (kodad eller ej? Liten svart nyckel) tändninglåset kan man bara sätta på tändningen, inte starta, så frågan är vad jag ska koppla ihop för att få startmotorn att gå runt?

Ingen som har något tips på att iallafall få igång startmotorn på härken?

Hur ser din nyckel ut?ducati-what-to-send.png

Ser det ut som på bilden så är din startspärr lokaliserad delvis i instrumentet och detta behövs för att den skall starta.

Ajdå, jo det är nog så nyckeln ser ut. Har ingen lust att köpa instrument då jag ändå tänkt kränga iväg den.

Så om någon är intresserad av en halv S4R (motor, ram, sving mm) så är det bara att hojta till!

Det skall gå att inaktivera immobilizern genom ompogrammering av ECU.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti