Hjälp med att identifiera modeller med CBS!

Marcinek

Ny medlem
Gick med
14 Nov 2011
Ort
Eskilstuna
Hoj
ingen än
Hej på er!

Är en fullkomlig nykomling här på forumet och jag kom hit för att få hjälp med att få förslag på hojar.
Jag har kollat runt lite på handlare och blocket och det finns jj en massa olika hojar där ute.
Jag hittade ett kriterie som jag letar efter och det är ett såkallat CBS system (Combined brake system) eller även kallat LBS (linked brake system).
Det ska tydligen göra att om msn ger på full nit på frambromsen så ska det fördelas ABS över både fram och bak för bästa resultat.

Det kan ju underlätta då jag inte kan nyttja bakbromsen tack vare en tidigare olycka med bil:/ och jag orkar inte typa om alla fordon jag äger.
Men jag hittar inget om cbs på blocket.

Så vet nån om det finns på era cyklar?
Jag letar efter en 600cc--> med cbs. Till att börja övningsköra med.
Så snälla kom med förslag om ni vet något om detta.


Mvh: Marcin
 
Hondas ABS-hojar har även kombibromsar så då har du VFR800, VFR1200, Hornet, CB1000R, CBR600F, CBR600rr, CBR1000rr.

Sen finns det ju andra touringhojar men de är jag inte så påläst på.
 
Alla nyare BMWs på 1100cc eller mer utom R1200S och HP2.
 
Hade en CB1000ra innan och på den var där Cbs. Enligt instruktionsboken så funkade det som så att bromsade du fram tog bara fram, använde du bara bak så tog den fram också.
 
När du pratar om att typa om så låter det som nåt krav för att du ska få köra den pga din tidigare skada..

Annars är bakbroms överskattat på en hoj med modern konstruktion. Jag använder den nästan bara vid krypkörning, och det kommer nog vara din stora tröskel om du inte kommer runt det på nåt sätt.
 
Integralbromsar brukar väl vara kopplat så att fotbromsen påverkar frambromsen (lite) men handbromsen påverkar inte bakbromsen?
Så var det på gamla Moto-Guzzi. Ena framskivan gick på fotbromsen.
Man fick stadiga och effektiva inbromsningar.
Märks stor skillnad när man kör med skjuts eller packning bak, särskilt på touringhojjar med lite mer hjulbas, om man använder bakbromsen.
Men naturligtvis kan ,man köra helt utan att använda fotbromsen - Det är det många som gör.
 
Integralbromsar brukar väl vara kopplat så att fotbromsen påverkar frambromsen (lite) men handbromsen påverkar inte bakbromsen?
Så var det på gamla Moto-Guzzi. Ena framskivan gick på fotbromsen.
Man fick stadiga och effektiva inbromsningar.

Nej, det är vanligtvis så att handbromsen påverkar båda hjulen. På tyngre hojar brukar även fotbromsen påverka båda. Guzzis lösning var ovanlig.
 
Okej, så då kan man tänka sig att en nyare hornet 600 kan ha det om den har Abs? Vet nån om Yamaha divers... Kan tänkas finnas med cbs?.. Jo jag måste typa om cykeln ifall jag handikappsanpassar den, då byggs de i princip till cbs på en Abs hoj. Men det kan resultera i att den klassas som hjälpmedel och ingen annan får använda den :/. Men är inte cbs så på nyare BMW att den fördelar all bromskraft efter behov? Eller tar det lite som det vill? Tack för snabba svar :)
 
Men är inte cbs så på nyare BMW att den fördelar all bromskraft efter behov? Eller tar det lite som det vill?

Hur menar du?
Det är klart systemet är byggt för att fördela efter behov, programmeringen ser lite olika ut på olika modeller beroende på vikt, tyngdpunkt, användningsområde mm.
Det funkar bra och alla har ABS. Det är vad man behöver veta om man inte är tekniknörd.
 
Säkert att det är godkänt med D-cbs som det heter när det arbetar åt båda hållena.
Man får ju inte på något sätt fullt tryck t.ex bak när man nitar fram.

På Honda så är det t.ex trekolvsok - mitten kolvarna har egen krets.
Frambromsen påverkar då 4 cylindrar fram och en på bakbromsen , bakbromsen påverkar två cylindrar fram(en i varje ok).

Det ger ok bromsverkan vid vanlig lugn körning men nackdelen att man kan inte vila
någon av bromsarna och man kört dom lite varma - kopplade dock ur mitt då det blev något krångel och sen var det pissigt att på vintern inte kunna välja vilken broms som gav längst haveriutfall
 
Ett annat alternativ är väl att köpa vilken hoj som helst som du blir sugen på och montera en bromspump under kopplingshandtaget med en slang ner till bakbroms oket?

Känns lite som att cbs och liknande system kan ge övertro till bromsarna, att det bara är att pallnita så stannar man fort..:näsblod
 
Hade en CB1000ra innan och på den var där Cbs. Enligt instruktionsboken så funkade det som så att bromsade du fram tog bara fram, använde du bara bak så tog den fram också.

Det stämmer, det står så i bruksanvisningen och det är så i verkligheten. Jag har en CB1000RA och handbromsen tar bara fram medan fotbromsen bromsar både bak och fram. Känns fullständigt onödigt då jag upplever bakbromsen som precis lika värdelös som på en hoj utan denna "hjälp".

Sen är frågan om man behöver någon bakbroms... Jag använder fotbromsen typ tre gånger per säsong för att hålla bakre bromsskivan fri från rost.

Jag frågade en Hondasäljare om varför man valt denna "lösning" och han sa att det var för att hjälpa mindre vana förare som eventuellt väljer bakbromsen istället för frambromsen. Det var ju snällt, om det hade fungerat, men varför ska jag betala för det. Så ovana förare borde kanske lära sig köra innan de köper en literklubba... :huvet
 
Jag frågade en Hondasäljare om varför man valt denna "lösning" och han sa att det var för att hjälpa mindre vana förare som eventuellt väljer bakbromsen istället för frambromsen. Det var ju snällt, om det hade fungerat, men varför ska jag betala för det. Så ovana förare borde kanske lära sig köra innan de köper en literklubba... :huvet

Nej jag förstår tanken bakom det och jag undrar är med om det finns något system som ger en 70-30% bromsning på handtaget? För det är inte säkert att man blir beviljad stöd att handikappsanpassa cykeln och man kan då bli tvungen att betala pengar för att göra en cykel mer svårsåld. Så det är därför jag letar efter lösningar, ist för att betala för en ombyggnad så kanske man kan räkna med priset för att bygga om och sen köpa en cykel som man inte behöver bygga om men kostar lite mer och därmed blir lättare att sälja också.
Jag vet att man inte ska använda fotbromsen egentligen men det känns som om att man ska vara beredd på att tvärnita nångång och då behövs det ju.

Och jag kollade upp det där med så kallad stuntbroms att sätta dit en ny krets, och det är icke godkänt om cykeln är heltypsregistrerad eller vad de kallade det, om cykeln är tillverkad efter den 15,e juni 99 så får man inte ändra något på cykeln alls i princip.

Jag försöker bara hitta den mest praktiska lösningen för att kunna klara av uppkörningen och samtidigt ha rent mjöl i påsen och inte utsätta mig eller andra för fara bara för att man inte har tillräcklig bromsverkan pga en tidigare skada.

Kan någon av dessa tänkas ha den funktionen som man letar efter? eller ska man bara satsa på att leta efter just abs?
Och vad är den allmänna uppfattningen om man nu ska titta på att det ska vara en bra första hoj? Vilken är att rekomendera av dessa?

http://www.blocket.se/goteborg/Yamaha_XJ6_ABS_35522675.htm?ca=12&w=3

http://www.blocket.se/hassleholm/Kawasaki_ER_6n_ABS_36810493.htm?ca=12&w=3

http://www.blocket.se/landskrona/Suzuki_SFV650_Gladius_ABS__Billigast__37105827.htm?ca=12&w=3

http://www.blocket.se/sodermanland/Honda_Hornet__ABS__37190659.htm?ca=12&w=3
 
Jag vet att man inte ska använda fotbromsen egentligen men det känns som om att man ska vara beredd på att tvärnita nångång och då behövs det ju.

Nej, ju hårdare du bromsar desto mindre glädje har du av bakbromsen.
Vi hårda inbromsningar kan du knappt titta på bromspedalen utan att låsa bakhjulet.
Jag säger som någon annan; skit i bakbromsen och köp vilken hoj du vill.
 
Nej, ju hårdare du bromsar desto mindre glädje har du av bakbromsen.
Vi hårda inbromsningar kan du knappt titta på bromspedalen utan att låsa bakhjulet.
Jag säger som någon annan; skit i bakbromsen och köp vilken hoj du vill.

Okej men då kan man lika gärna bara försöka finna en cykel med abs som känns lockande med andra ord... Är det någon som kör med stunt broms? är det något att rekommendera eller ska man ta och bara skita i bakbromsen rakt igenom?
 
Nej jag förstår tanken bakom det och jag undrar är med om det finns något system som ger en 70-30% bromsning på handtaget? För det är inte säkert att man blir beviljad stöd att handikappsanpassa cykeln och man kan då bli tvungen att betala pengar för att göra en cykel mer svårsåld. Så det är därför jag letar efter lösningar, ist för att betala för en ombyggnad så kanske man kan räkna med priset för att bygga om och sen köpa en cykel som man inte behöver bygga om men kostar lite mer och därmed blir lättare att sälja också.
Jag vet att man inte ska använda fotbromsen egentligen men det känns som om att man ska vara beredd på att tvärnita nångång och då behövs det ju.

Och jag kollade upp det där med så kallad stuntbroms att sätta dit en ny krets, och det är icke godkänt om cykeln är heltypsregistrerad eller vad de kallade det, om cykeln är tillverkad efter den 15,e juni 99 så får man inte ändra något på cykeln alls i princip.

Jag försöker bara hitta den mest praktiska lösningen för att kunna klara av uppkörningen och samtidigt ha rent mjöl i påsen och inte utsätta mig eller andra för fara bara för att man inte har tillräcklig bromsverkan pga en tidigare skada.

Kan någon av dessa tänkas ha den funktionen som man letar efter? eller ska man bara satsa på att leta efter just abs?
Och vad är den allmänna uppfattningen om man nu ska titta på att det ska vara en bra första hoj? Vilken är att rekomendera av dessa?

http://www.blocket.se/goteborg/Yamaha_XJ6_ABS_35522675.htm?ca=12&w=3

http://www.blocket.se/hassleholm/Kawasaki_ER_6n_ABS_36810493.htm?ca=12&w=3

http://www.blocket.se/landskrona/Suzuki_SFV650_Gladius_ABS__Billigast__37105827.htm?ca=12&w=3

http://www.blocket.se/sodermanland/Honda_Hornet__ABS__37190659.htm?ca=12&w=3

Tjaaa.. En skrikande radfyra är ju vad motorcyklism går ut på. Sååå.
Hornet är din vän även om just detta ex var extremt...låt oss säga...gay. (Har aldrig förstått tanken med att klä på en nakenhoj när så mycket möda lagts på att ta bort onödigt skit..) Den är dessutom den enda med kombibroms/ABS-C vilket hela tråden gick ut på om jag förstod de första inläggen rätt. (Nej, jag har inte brytt mig om resten...) Yaman är en moped. På steroider förvisso men som kamouflerats till mc. De andra två är bara...låt oss säga...pttwiii..nhojar.

Edit; Skit i bakbromsen...
 
Last edited:
Nej jag förstår tanken bakom det och jag undrar är med om det finns något system som ger en 70-30% bromsning på handtaget?

Det vore direkt farligt på alla hojar utom en glidare. Vid en hård inbromsning är det inte många procent som ska gå till bakhjulet.
Ska du köra upp på hojen så kan det vara bra med ett system som i låg fart med lågt bromstryck bromsar ganska mycket bak eftersom krypkörning är mycket lättare med bakbromsen än fram. Jag skulle välja ett sådant system om jag inte kunde använda fotbromsen. Med risk för att verka tjatig så är BMWs system precis så smart.
Väl uppe i fart är det inte jätteviktigt med bakbroms på en sport/streethoj.

http://www.blocket.se/alvsborg/Bmw_k_1200_r_37179393.htm?ca=11&w=3
http://www.blocket.se/sodermanland/Bmw_r_1200_gs_37159185.htm?ca=11&w=3
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top