Hjälp med att hitta bil

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Det är så att vi ska byta ut en av bilarna på jobbet som har snurrat ca 23 000mil på lite mindre än 24 månader. Det är en peugeot 406 kombi, -03.
De önskemål vi har fått är att den nya bilen ska ha 4wd samt automat. Diesel kan tyckas vara mest intressant men efter att ha varit till X antal bilhandlare idag så kan jag konstatera att det knappt går att få 4wd-diesel OCH automat :( Inte på en vettig bil iaf, en L200 finns men det funkar inte.

De jag har begärt offert på är:
Mitsubishi (heter den outlander?)
Suzuki Vitara
Skoda (octavia? med 4wd och lite högre)
Honda CRV
Toyota RAV4
Hyundai Santa Fe (den gick att få diesel, 4wd samt aut)
Subaru Forester
Citroen C5

Som ni ser så är det inte bara 4wd och alla går ej att få i diesel men dessa är de mest intressanta just nu förutom Citroen som bara följde med i farten, dock bara tittat på den.
Peugeot ska besökas under morgondagen, de har extremt bra garanti vilket kan behövas med tanke på kvaliteten de förser en med :hihi

Nu har jag slut på ideer om vettiga bilar runt 180-270k :va
Förslag på fler bilar med lite högre markfrigång, 4wd, gärna diesel, ska finnas i automat på åtminstone bensinmotorn.
Rena krav: VIT, AC samt elhissar FRAM åtminstone. Och Automat.

Hyundai fick relativt bra kritik i motorpressen när den kom. Det är ju förståss en koreansk bil med allt det innebär men :) Är ju iofs en SUV så förbrukningen är inte den bästa.

Måste det förresten vara en SUV eller är vad som helst som är 4wd accepterat?

Suzuki skulle jag nog inte se så mycket på, lär vara vanliga gäster vid verkstaden.

Citroën C5 hade jag tagit. På farsans företag har dom haft 2 st som dom kört i 2 år nu utan några direkt problem. Det enda som gjorts på dom är en återkallning för ventillyftarna (dom hade lilla bensinaren dock), men det var en garantiåtgärd så. Väldigt mycket bil för pengarna.

zoddri skrev:
Hyundai fick relativt bra kritik i motorpressen när den kom. Det är ju förståss en koreansk bil med allt det innebär men :) Är ju iofs en SUV så förbrukningen är inte den bästa.

Måste det förresten vara en SUV eller är vad som helst som är 4wd accepterat?

Suzuki skulle jag nog inte se så mycket på, lär vara vanliga gäster vid verkstaden.

Näe, behöver inte vara en suv. Men segmentet erbjuder nästan bara det, men VAG har ju lite att erbjuda iofs.
Jag har en Santa fe V6 i en vecka eller två just nu men jag är inte helt nöjd med den efter att framför allt ha provkört hondan. Santa fe'n är bullrig, känns ej gedigen i kvaliteten, dålig svängradie och bjuder inte på så mycket över förväntan. Hondan däremot, vilken bil! Kommer i diesel inom kort sa de också. Och som världens största motor-tillverkare så borde man ha koll på grejjerna också, mycket bra pris därtill. Men som sagt, måste jämföra med flera bilar.
Vore guld att som med santa fe'n ha bilarna hemma över en helg eller åtminstone en dag eller två men det verkar vara svårt nuförtiden :(
Suzukin är jag med lite tveksam till, speciellt med deras pris jämfört med vad man får men jag ska inte säga för mycket då jag inte provkörde just den jag är ute efter.

EBS skrev:
Citroën C5 hade jag tagit. På farsans företag har dom haft 2 st som dom kört i 2 år nu utan några direkt problem. Det enda som gjorts på dom är en återkallning för ventillyftarna (dom hade lilla bensinaren dock), men det var en garantiåtgärd så. Väldigt mycket bil för pengarna.

Inte så små pengar dessvärre jämfört med vad man annars kan få. Med rabatt etc så hamnar den ca 25-35k högre än tex hondan men då får man endast 2wd och en fransos.... Snäppet för klumpig också.

Biturbo skrev:
Varför inte:

VW Passat/golf 4motion tdi eller Audi A3/A4/a6 Quattro tdi?

Passaten ska kollas upp, audi är bara att glömma med deras priser och kvalitet. Passaten kan man väl jämföra med A4 avant diesel quattro som ligger betydligt högre i pris? A3 är för liten.

Dee_cati skrev:
Nu har jag slut på ideer om vettiga bilar runt 180-270k :va
Förslag på fler bilar med lite högre markfrigång, 4wd, gärna diesel, ska finnas i automat på åtminstone bensinmotorn.
Rena krav: VIT, AC samt elhissar FRAM åtminstone. Och Automat.

Subaru Legacy Outback, finns med AT och med 2.5i-motorn hamnar den under 270k tror jag. Skulle helt klart välja den före Forestern iaf.

K-Micke skrev:
Subaru Legacy Outback, finns med AT och med 2.5i-motorn hamnar den under 270k tror jag. Skulle helt klart välja den före Forestern iaf.

Kollade på den först men det motoralternativet är inte intressant och egenskaperna samt priset var bättre på forestern. Betydligt högre, något större lastutrymme samt vettig motor för betydligt mindre pengar. Blir det en subba så blir det en forester iaf. Men jag är lite osäker på hur bra en boxer håller måttet runt 20 000 hårda mil :näsblod Annars så är de jäkligt trevliga att köra och kolla på, gedigen kvalitetskänsla och grymt chassie för pengarna. Men den får inte vara för bra heller, då kommer de som ska använda bilen bara utsätta den för mer än den tål och så hamnar den på verkstad :(

Jag jobbar på ett vaktbolag och bilen ska användas av ronderingskillarna både dag och natt.

Dee_cati skrev:
Kollade på den först men det motoralternativet är inte intressant och egenskaperna samt priset var bättre på forestern. Betydligt högre, något större lastutrymme samt vettig motor för betydligt mindre pengar. Blir det en subba så blir det en forester iaf. Men jag är lite osäker på hur bra en boxer håller måttet runt 20 000 hårda mil :näsblod Annars så är de jäkligt trevliga att köra och kolla på, gedigen kvalitetskänsla och grymt chassie för pengarna. Men den får inte vara för bra heller, då kommer de som ska använda bilen bara utsätta den för mer än den tål och så hamnar den på verkstad :(

Pankaksmotorerna håller helt klart över förväntan, vi har kört en Forester i
36000 mil nu... :) Utan större behymmer

piece skrev:
Pankaksmotorerna håller helt klart över förväntan, vi har kört en Forester i
36000 mil nu... :) Utan större behymmer

Det låter bra! Som sagt, det är det enda som är problemet just nu med subarun, men nu har man lite mer kött på benen. Synd att de inte gör en diesel av boxrarna också :)

Dee_cati skrev:

Kan verkligen rekommendera Subarun, har själv kört 25000 inte speciellt snälla mil med en legacy turbo, inte haft ett problem vare sig maskinellt eller med drivlinan. :tummenupp Bara bytt slitdelar, bromsar och sånt.

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!