Hjälp med att bedöma knack?

nathe01

Medlem
Gick med
26 May 2011
Ort
Norr om STHLM
Hoj
lekhoj: Ducati 748, GSX 750 ES (såld), Triumph Legend TT (vandaliserad), senste: cb750-78
Hej!

Här kommer ytterligare en fråga gällande min cb750 F2 från 1978

Vid sisådär 3000-4000 varv känner jag slående pulser, nästan som hårda knack i fotpinnarna.
Detta tycks uppstå framförallt i högre växlar, cruisar sällan på så låga varvtal i lägre växlar.

Tycker det kommer med ganska jämna intervall. Trodde först det var lite överdrivna avgasknallar för systemet inte är tätt (det knallar rätt rejält när man motorbromsar också).
Men de verkar lite för "hårda" för att vara det. Jag har lagt handen emot motorn och kan inte känna någonting som skulle tyda på knas med växellåda eller annat.

Vad kan det vara??

pinnarna är inte original som sitter i strax bakom motorkåporna utan är tillbakaflyttade Raask pinnar.


mvh
/Nathe
 
Kan moderator ändra titeln till KNACK och inte kack :smasha
 
Nu kanske detta inte är ett svar på vad det är som knackar, men det är en bra metod att finna det.
Inhandla ett stetoskop från t.ex. Biltema
Sen är det bara lyssna sig till vad det är som knackar. Man hör till och med hur ventilerna arbetar eller ifall att lager är slut med den.
 
Nu kanske detta inte är ett svar på vad det är som knackar, men det är en bra metod att finna det.
Inhandla ett stetoskop från t.ex. Biltema
Sen är det bara lyssna sig till vad det är som knackar. Man hör till och med hur ventilerna arbetar eller ifall att lager är slut med den.

problemet är att det endast uppstår vid belastning, och någon bänk att köra den i har jag inte tillgång till. Och dra fram stetoskop på motorväg är kanske inte det bästa:rolleyes:
 
"Knack" vid belastning kan indikera lagerskada på bl.a. ram och vevlager samt kolvspel. Till och med sliten kolvbultslagring/bussning.
 
"Knack" vid belastning kan indikera lagerskada på bl.a. ram och vevlager samt kolvspel. Till och med sliten kolvbultslagring/bussning.

jo fast jag känner ingenting på själva motorn utan "knacket" om man nu kan kalla det för det fortplantar sig endast i pinnarna, framförallt höger.
 
Driv paket? Bakhjuls lager? Rätt monterat bakhjul med distanser? Svinglager?
 
Följer det motorvarv eller hastighet i frekvens?

snarare motorvarv vill jag påstå. Men vid ganska specifika sådana och under väldigt kort spann. Tänkte det kunde vara någon egenfrekvens vid specifikt motorvarv men tycker det verkar för lokalt.
Hade det varit lager hade det väl uppstått i hela varvtalsregistret men med olika frekvens och intensitet eller????

men det är ganska lågfrekvent typ 1Hz kanske men intensivt så att säga.
 
Last edited:
Driv paket? Bakhjuls lager? Rätt monterat bakhjul med distanser? Svinglager?

Hade ju varit ganska enkel lösning. Ska kika på det. Är MYCKET kvar på det men kan ju vara någon länk som kärvar eventuellt????

Upptäckte inga glapp i hjul eller svinglager men ska kolla igen.
 
snarare motorvarv vill jag påstå. Men vid ganska specifika sådana och under väldigt kort spann. Tänkte det kunde vara någon egenfrekvens vid specifikt motorvarv men tycker det verkar för lokalt.
Hade det varit lager hade det väl uppstått i hela varvtalsregistret men med olika frekvens och intensitet eller????

men det är ganska lågfrekvent typ 1Hz kanske men intensivt så att säga.

Vevstakens lager kan bete sig så, oftast lilländan isåfall.

Men en ny kedja skulle utesluta drivpaketet.
 
Vevstakens lager kan bete sig så, oftast lilländan isåfall.

Men en ny kedja skulle utesluta drivpaketet.


Hoppas verkligen jag slipper plocka isär motorn innan vintern.
Ska kolla att det inte är sjuka avgasknallar eller drivpaketet.


Ska undersöka symptomen vidare och återkomma med mer detaljer så kanske ni kan hjälpa mig utesluta vissa saker.
 
Vevstakens lager kan bete sig så, oftast lilländan isåfall.

Men en ny kedja skulle utesluta drivpaketet.

Update!

fan!!!!
tror nog det blir isärtagning ganska snart trots allt.

"Knacket" uppstår någonstans mellan 3000-3500 rpm i 4an o 5ans växel ingen tillstymmelse till detta beteende varken vid lägre eller högre varv.
Det sker endast när jag håller jämn gas, inte vid acc eller motorbromsning när den passerar detta varvtal.

Vid lite noggrannare undersökning tycker jag det känns mest i toppen, (utöver fotpinnarna då).

Jag VET att kamkejdan är lite lös men kan detta ge upphov till sånna här symptom?
Den ÄR dåligt synkad, det är säkert massa skit i fuggarna då den stått mycket länge innan jag köpte den och fick igång den.

Tycker mig inte känna det lika mycket om ens något i höjd med veven (försöker utesluta lilländan), men o andra sidan är ju godset tjockare samt kortare avstånd där så det fortplantar sig kanske inte lika väl.

Om jag nu måste ta till stetoskop: kan jag höra detta vid tomgång trots att det bara uppstår vid ett specifikt varvtal?
 
Update!

fan!!!!
tror nog det blir isärtagning ganska snart trots allt.

"Knacket" uppstår någonstans mellan 3000-3500 rpm i 4an o 5ans växel ingen tillstymmelse till detta beteende varken vid lägre eller högre varv.
Det sker endast när jag håller jämn gas, inte vid acc eller motorbromsning när den passerar detta varvtal.

Vid lite noggrannare undersökning tycker jag det känns mest i toppen, (utöver fotpinnarna då).

Jag VET att kamkejdan är lite lös men kan detta ge upphov till sånna här symptom?
Den ÄR dåligt synkad, det är säkert massa skit i fuggarna då den stått mycket länge innan jag köpte den och fick igång den.

Tycker mig inte känna det lika mycket om ens något i höjd med veven (försöker utesluta lilländan), men o andra sidan är ju godset tjockare samt kortare avstånd där så det fortplantar sig kanske inte lika väl.

Om jag nu måste ta till stetoskop: kan jag höra detta vid tomgång trots att det bara uppstår vid ett specifikt varvtal?

Med stetoskopet har du lite lättare att höra det, om det nu uppstår vid andra varvtal, kan vara lite svårt att urskilja i allt annat som brötar dock.

Att det bara uppstår på 4-5 är lite lustigt, men jag antar att det är lättare att balansera melan drag och motorbroms på dom högre växlarna.

Men är kedjan i behov av justering tycker jag du bör åtgärda detta först och främst och innan du går på och lyssnar med stetoskopet,
 
...men det är ganska lågfrekvent typ 1Hz kanske men intensivt så att säga.

1 Hz vid 3000-4000 rpm låter ju inte riktigt som nåt problem i motorn. Om inte någon detalj ligger lös och skramlar men det kan nog uteslutas för då skulle frekvensen på knacket troligen variera och det skulle sannolikt snabbt åstadkommit fler skador.

Så jag tror mer på de yttre problem som nämnts, drivpaket mm
 
Att det bara uppstår på 4-5 är lite lustigt, men jag antar att det är lättare att balansera melan drag och motorbroms på dom högre växlarna.

om jag förstår dig rätt, borde det inte vara tvärtom då?????

börjar mindre och mindre tro på lilländan, då borde det väl uppstå överallt.



Men är kedjan i behov av justering tycker jag du bör åtgärda detta först och främst och innan du går på och lyssnar med stetoskopet,


fixar vi så fort det hinns.
 
1 Hz vid 3000-4000 rpm låter ju inte riktigt som nåt problem i motorn. Om inte någon detalj ligger lös och skramlar men det kan nog uteslutas för då skulle frekvensen på knacket troligen variera och det skulle sannolikt snabbt åstadkommit fler skador.

Så jag tror mer på de yttre problem som nämnts, drivpaket mm

Säg 4Hz som mest snarare vid högsta varvtalet det uppstår. Men fortfarande lågt.

Får kolla om det är någon länk som kärvar. Men även där konstigt att det bara uppstår i det varvtalsspannet
 
Och tvätta/synka förgasare. Märkliga grejer kan uppstå av oregelbunden förknasning.. och alltid bäst att börja med det enklaste när man famlar i mekaniskt mörker :)
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top