hjälp Ktm 620, service

Twentyfourseven

Ny medlem
Gick med
25 Nov 2006
Hoj
Ktm 690SM -09
För cirka ett halvår sedan köpte jag en ktm 620 och den har nu gått 1100 mil, varav jag fått ihop kanske 100mil. Under vintern fixade jag nytt avgasrör och förgasare. Dubbla sebring twin titan och tm40 med acc-pump. Detta sattes på för knappt en månad sedan och kan inte vara mer nöjd med resultatet, mer vrid, varv, rappare m.m. och störst skillnad är det på ljudet:yoparty :D

Men efter att ha kört ungefär en mil med de nya modifieringarna så brändes oljefilterslangen sönder pga nya dragningen av rören. Så vi beställde en ny, efter en vecka för vi hem den men det är fel, vi beställer en ny men fel igen. Den ena var typ 1 meter lång och den andra väldigt kort. Tyder detta på att jag har en annan motor än vad som står angivet??, ska vara en ktm 620 super competition (enduro) -99. Problemet blev löst genom att min farsa fick specialbeställa en slang från stockholm som vi slängde på i lördags.

I samband med det drog vi ut på en tur och då märker jag istället att den slirar på kopplingen eller vad man kallar det, speciellt på 2an och 3an, om man gasar till lite snabbt. Då varvar den massor men själva kraften kommer inte ner i backen så att säga. Jag är ingen motorkunnig, kanske är det lamellerna som är kassa?

I och med detta tänker jag nog lämna in den på service, då är min huvudsakliga fråga, är det något annat som är nödvändigt att kolla på/byta förutom detta?? har läst om att vevstacke å lager m.m bör kollas, fast känner mig osäker.

Är väldigt tacksam för svar:)

Får passa på att tacka tomk för inställningarna du lade upp efter bänkning på din ktm, har precis samma inställningar själv och bortplockat lock på luftburken. Går perfekt, lite eftersmällar bara när jag släpper gasen, den det gör den bara lite mer brutal:D ja vet inte men kanske beror på att luftfiltret är i princip svart. Får väl ta och byta det me.

Last edited:
I samband med det drog vi ut på en tur och då märker jag istället att den slirar på kopplingen eller vad man kallar det, speciellt på 2an och 3an, om man gasar till lite snabbt. Då varvar den massor men själva kraften kommer inte ner i backen så att säga. Jag är ingen motorkunnig, kanske är det lamellerna som är kassa?

Kolla först att kopplingswiren inte börjar ge sig.
Jag har varit med om liknande symptom då wiren varit dålig (fransat sig).

/Harry

Kul att det tar sig! :tummenupp Jo, oljeslangen på höger sida ligger lite väl nära avgassystemet och oljan och slangen värms upp. Designfel från början, men tack och lov enkelt att rätta till hos någon slangfirma :)

Att kopplingen slirar kan - förutom dålig/feljusterad vajer - bero på oljan och även att trycket i kopplingskorgen inte riktigt är vad det borde. Jag köpte s.k. rally-fjädrar för kopplingen och bytte ut originalen. Byter man varannan får man lite hårdare tryck och byter man samtliga, så blir det märkbart hårdare koppling (och ingen onödigt slirande alls). Lamellerna kan vara slut när hojen gått så långt, men det hänger ju på hur hårt man kört med den tidigare. Jag är nere på halva slitaget efter ca 750 mil, men kollar jag på den effektstarkare R1:an (som jag nyligen haft isär) som har en jämförbar koppling, så är det bara slitet ca 1/3 efter nästan 5.000 mil, så...

Angående kopplingsvajer, så fick jag tag i en nyare variant än de gamla originalen (kan ha varit en för de senare årsmodellerna innan hydralkopplingen kom). Den är tjockare och dessutom ytbehandlad. Den håller mycket bättre och friktionen minskade (viktigt när kopplingen i sig blev hårdare).

Kopplingslager, vevlager o.d. är annars det viktigaste att kolla för att förhindra ras. Ska man ha hojen ett tag kan det vara vettigt att byta i förebyggande syfte och till bättre kvalitet (några årsmodeller hade dåliga kopplingslager - bl.a. på 01-02).

Luftfiltret kan du tvätta rent med tvål och vatten och sedan fetta in på nytt med filterolja, om det inte är väldigt slitet förstås.

:tummenupp Jo man får tacka för svaren.
En service är nog aldrig fel, dock är det 6 veckors vänte tid så jag får köra så länge den går framåt, hehe.

Vet inte rikigt hur man kan se om det är fel på kopplingen eller om vajern är mindre bra, men kan ju be dem kolla de innan dem byter lameller, så dem inte byter dem i onödan. Sen när när dem ändå är inne å raffsar i motorn kan dem kolla ventilerna, kolv, vevstake som i så fall skulle kunna vara dåligt.

Får väl slänga upp en bild på monstret sen me:)

Back