hjälp kring hayabusa trimmningsfrågor.

fillefilur

fart dödar inte de gör oväntade stop!
Gick med
14 Dec 2005
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha R1 -99
hejsan jag är helt ny här och tänkte höra med er eftersom jag hört att här finns mycket duktigt och kunnigt mc folk. Jag håller på och planerar inför bygget av min megabusa (en super seven replika med hayabusa motor i).

Jag har då lite frågor kring just trimmning av hayabusa motorer.
Försat året kommer jag köra med motorn orginal då de kräfs för att kunna besiktiga men sån tänkte jag trimma och då antagligen turbo konventera.

Bilen kommer väga runt 450 kg och vill såklart ha ut så mkt effekt ur motorn som de bara går men samtidigt ha en viss driftsäkerhet.

Här behöver jag ju inte "oroa" mig för att en hoj går på bakan då denna har 4 hjul :)

Nån som har tips på trimning och hur mkt hk kan man ta ut ur en busa?

MVH // Andreas
 
mc express har ett turbo kit som ger 499hk (sägs det) men då har du nog ingen driftsäkerhet alls... det kommer bli förbannat dyrt så du kan nog lika gärna köpa ett färdigt trimkit...
 
hade inte tänkt att köpa mc xpress kit har kollat på de ock de komemr väll bli nogot liknande fast eget pul. är j u i precip de vanliga man behöver precis som att turbo konventera en vanlig bil 4 taktare eller har jag fel? hade tänkt att köra med något data sprut ända från början så man har en "sug" å en "turbo" map på. är de något specielt jag bör veta när de gäller mc motorer jag men ar skilljer de sig från vanliga 4 taktare eller kan man köra med typ halteck och likanande?

MVH
 
Last edited:
fillefilur skrev:
hade inte tänkt att köpa mc xpress kit har kollat på de ock de komemr väll bli nogot liknande fast eget pul. är j u i precip de vanliga man behöver precis som att turbo konventera en vanlig bil 4 taktare eller har jag fel? hade tänkt att köra med något data sprut ända från början så man har en "sug" å en "turbo" map på. är de något specielt jag bör veta när de gäller mc motorer jag men ar skilljer de sig från vanliga 4 taktare eller kan man köra med typ halteck och likanande?

MVH

tänkte fråga varför du skrev texten 2 gånger men de ordnade du. när jag undrade något här på turbo delen så fick jag till svar att söker du så finns alla svar om turbo i trådar som redan finns.

så testa att sök
 
fillefilur skrev:
hade inte tänkt att köpa mc xpress kit har kollat på de ock de komemr väll bli nogot liknande fast eget pul. är j u i precip de vanliga man behöver precis som att turbo konventera en vanlig bil 4 taktare eller har jag fel? hade tänkt att köra med något data sprut ända från början så man har en "sug" å en "turbo" map på. är de något specielt jag bör veta när de gäller mc motorer jag men ar skilljer de sig från vanliga 4 taktare eller kan man köra med typ halteck och likanande?

MVH

På en hayabusa är det nog inga problem, men på en modern 600 kan det nog va lite småstruligt då dom går att mappa endast till 16000 varv per minut.
Hursomhelst välj ett någorlunda modernt sprut med logg, annars kan det nog va drygt å sitta å läsa av lambda vid 2kg övertryck.

Ett privärt förslag är nog då haltech e11
 
fillefilur skrev:
hejsan jag är helt ny här och tänkte höra med er eftersom jag hört att här finns mycket duktigt och kunnigt mc folk. Jag håller på och planerar inför bygget av min megabusa (en super seven replika med hayabusa motor i).


MVH // Andreas

Har väl inget med din fråga att göra men jag tycker det är fränt, kompisen har oxå byggt en sån där räser och kör med busa motorn men nu har han köpte en coolare hojmotor till bilen :banana :banana http://www.cyclonepowerltd.co.uk/products.htm :Bugar 8cyl thunderace motor :yoparty :yoparty ska bli kul att höra den yyyla... :banana

Jag har uppmanat honom att montera en turbo på varje cylinderrad och den skulle troligtvis gå rätt gött :hihi
 
PD skrev:
Har väl inget med din fråga att göra men jag tycker det är fränt, kompisen har oxå byggt en sån där räser och kör med busa motorn men nu har han köpte en coolare hojmotor till bilen :banana :banana http://www.cyclonepowerltd.co.uk/products.htm :Bugar 8cyl thunderace motor :yoparty :yoparty ska bli kul att höra den yyyla... :banana

Jag har uppmanat honom att montera en turbo på varje cylinderrad och den skulle troligtvis gå rätt gött :hihi

Tufft! :yoparty
Lite kul med alla 8 fuggarna stickande rakt upp sådär.
 
re

Vilken vid vilket hästantal börjar orginal delarna ge upp tänkte mest på växellåda och kolvar och likanande men även andra delar.??

mvh
 
fillefilur skrev:
Vilken vid vilket hästantal börjar orginal delarna ge upp tänkte mest på växellåda och kolvar och likanande men även andra delar.??

mvh

Enligt anderssonturbo här på forumet ska man inte gå över 400 hk på 98 oktanig bensin.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top