Hjälp! Hur ta isär WP PDS-dämpare??

David P.

UAE Rally Raid Karlshamn
Gick med
19 Feb 2005
Hoj
KTM SE 950 R
Som titeln säger så undrar jag hur fasen jag får isär den för att komma åt mina dåliga packningar. :va Har fösökt på alla håll o kanter nu, ger snart upp. Och eftersom nästa helg innefattar utb på Lunda börjar jag få smått panik. Nu är det ju dessutom för sent o skicka iväg. Så typiskt, det enda jag inte hunnit renovera än. :huvet

Det verkar dessutom inte finnas en manual att uppbringa till den nånstans på nätet. Har dammsugit de mesta forum med lite anknytning till Husa o KTM. Till gaffeln har jag tre olika manualer o verk-böcker men som sagt så lyser PDS med sin frånvaro.

Nån som har lite aning o koll? Skulle bli oerhört tacksam för hjälp.

Mvh
David

David P. skrev:
Som titeln säger så undrar jag hur fasen jag får isär den för att komma åt mina dåliga packningar. :va Har fösökt på alla håll o kanter nu, ger snart upp. Och eftersom nästa helg innefattar utb på Lunda börjar jag få smått panik. Nu är det ju dessutom för sent o skicka iväg. Så typiskt, det enda jag inte hunnit renovera än. :huvet

Det verkar dessutom inte finnas en manual att uppbringa till den nånstans på nätet. Har dammsugit de mesta forum med lite anknytning till Husa o KTM. Till gaffeln har jag tre olika manualer o verk-böcker men som sagt så lyser PDS med sin frånvaro.

Nån som har lite aning o koll? Skulle bli oerhört tacksam för hjälp.

Mvh
David

Problemet med WP är att man behöver en speciell nyckel för att kunna ta isär dämparn....

har du mekat med dämpare förut?
det kan ju vara gas kvar i även om det har läckt olja, har du mekat förr så ok om inte så ska du vara försiktig när du tar isär grejorna.
och du måste ju även fylla på gas efteråt om du lyckas med isärtagning, ihopsättning och luftning.

rejser skrev:
har du mekat med dämpare förut?
det kan ju vara gas kvar i även om det har läckt olja, har du mekat förr så ok om inte så ska du vara försiktig när du tar isär grejorna.
och du måste ju även fylla på gas efteråt om du lyckas med isärtagning, ihopsättning och luftning.

Det är lugnt, har micklat förut, men tack för varningen. Gasen som var kvar är självklart utsläppt. Men sånt brukar ju sköta sig själv... :)
Claessons kan fylla kvävgas, iaf till Öhlins, hoppas de kan till WP med..

Mvh
David

David P. skrev:
Det är lugnt, har micklat förut...

okaj, ja då är det ju bara att köra på.
vet att det är svårt att lufta wp dämpare, är därför det brukar kosta nån hundring eller 2 mer när man lämnar in för service.

Sådär ja, nu var det fixat. Nya bussningar o packningar, tätare än en ankröv! :arsele

Lite kvävgas nu bara sen jädrar finns det hopp om det! :tummenupp

Tack än en gång till alla för hjälpen !

Mvh
David

Back