Hjälp!!!! Framgaffelproblem!!!

Karljesperborg

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2013
Ort
Huddinge
Hoj
2003 Yamaha R1
Hej, jag har ett problem!

Har försökt ge mig på att byta packboxar själv, gick åt helvette!
Har tagit den gafflarna men behöver spec verktyg för att trycka ihop fjädern så man kommer åt nån skruv, detta har jag inte...

Behöver även nått spec verktyg för att slå ihop allt när det är monterat...

Nån vänlig själ som har dessa verktyg? Eller nån som vill hjälpa mig att göra det?
Mot rimlig ersättning...

Har sett killar som gör det på 15 min med lösa gafflar och verkstäderna tar 1500-2000 för en kvarts jobb... Packboxar och olja är införskaffat redan!

Med vänlig hälsning,// Jesper
 
Man får fixa egna specialverkyg.

En stor hylsa från biltema med samma ytterdiameter som packboxen funkar bra för att slå ner packboxen i sitt läge. Glöm inte att olja in packboxen lite först så att den glider på plats!

Man behöver inget specialverktyg för att trycka ihop fjädern, dock underlättar det mycket om man är två.

1. Sätt en ståltråd runt mittpinnen där du har skruvar på låsmuttern sedan drar du denna upp genom hylsan som sitter över fjädern.
2. Sätt gaffelbenet i ett skruvstäd och tryck ner hylsan samtidigt som du håller pinnen uppe med ståltråden, be kompisen skruva på huvudet.
3. pilla in en fast nyckel pilla bort ståltråden samt dra åt låsmuttern mot huvudet.
4. Skruva huvudet i ytterhylsan.

Klart!

Tipps på vägen är att låta benet stå upp och ner över natten så att allt äckelpäckel i botten rinner ut, dra i en skvätt billig olja och skölj runt och låt sedan stå en natt till om det är sunkigt.

Ha järnkoll så du får i rätt mängd olja samt pumpa ordentligt så du inte har luft i systemet, oljenivån skall mätas från ytterbenet när det är i bottenläge, absolut inte bara hälla i x antal ml i varje ben.

Skriv upp inställningarna innan så du vet hur allt stod.

Skruva bort ev förspänning innan då är det lättare att få av huvudet samt att skruva tillbaka det.

Lycka till.
 
Ett tips är att kolla lite youtubeklipp. Det finns gott om videos hur man byter packboxar. Jag bytte för första gången förra veckan. Det va dock på en konventionell gaffel vilket jag misstänker är något lättare. Tog mig en timme men kommer troligen att gå fortare nästa gång.
 
Ok! Tack som fan!
Farsan hjälpte mig och vi lyckades byta utan problem!
Nu ska det bara i olja, men måste jag plocka isär skiten igen för att lufta?
Eller kan jag bara hälla ner olja, skruva ihop och köra?

Såg på youtube att de gör lite olika, vissa häller bara i å skruvar ihop.
Vissa häller i olja när gaffeln är tom, sedan sätter de dit fjäder och håller på och pumpar den upp och ner typ 10ggr...

Kan man lufta även om allt är ihopsatt igen?
 
Ok! Tack som fan!
Farsan hjälpte mig och vi lyckades byta utan problem!
Nu ska det bara i olja, men måste jag plocka isär skiten igen för att lufta?
Eller kan jag bara hälla ner olja, skruva ihop och köra?

Såg på youtube att de gör lite olika, vissa häller bara i å skruvar ihop.
Vissa häller i olja när gaffeln är tom, sedan sätter de dit fjäder och håller på och pumpar den upp och ner typ 10ggr...

Kan man lufta även om allt är ihopsatt igen?

Du behöver lufta för att tillse att du får samma nivå i båda benen. Med fjädrarna ur så för du kolvstången upp och ned några gånger tills den inte längre suger luft.
 
Nyheter
Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

Back
Top