Hjälp, finns det nån kyltekniker/kylmontör här?

Thermal

:borrar olja.
Gick med
12 Aug 2004
Ort
East Grinstead, UK
Hoj
En gul Triple 06
Nu sitter jag lite i skiten. Härombord har vi två kylkompressorer för proviantkylarna och frysarna, en kompressor är i drift och den andra är standby. Nu har det börjat att bildas is på oljeavskiljaren och på kompressorn och enligt vad jag kommer ihåg från skolans kylkurs (som jag gick för 8 år sen) kallas symtomet "wet suction" och det är ganska obra. Troligen är det expansionsventilen vid kylbatteriet det skall justeras på.

Men hur skall jag justera?! Öppna upp eller strypa? Kan det vara något annat som är fel? Hur mycket kan jag fucka upp kompressorn om jag bara låter det vara tills avlösaren kommer om två veckor? R404 kör vi på om det är intressant. Tragiskt nog är jag den som kan mest om det här, det är också obra. :gnissla
 
Jag hade inte börjat med expansionsventilen. Kolla så att förångarbatterierna inte är fulla med is, och att alla fläktar går som de ska. Om du nu vill skruva på ventilen så ska du strypa den. Men då bör du också mäta överhettnigen.
 
Jag hade inte börjat med expansionsventilen. Kolla så att förångarbatterierna inte är fulla med is, och att alla fläktar går som de ska. Om du nu vill skruva på ventilen så ska du strypa den. Men då bör du också mäta överhettnigen.

Tack, skönt med nån att bolla idér med! Förångarna är det ingen is på och fläktarna går som de skall. Min förhoppning är att det har stabiliserats tills imorgon. De hade storproviantering idag så det är ju en del kw med värme att få bort. Allting funkade bra igår så jag hoppas innerligen att det är så.

Dum fråga,, men hur mäter jag överhettningen? :rodnar
 
Det börjar nog luta åt att det är expansionsventilen trots allt. Det är is och frost hela vägen upp till kylbatteriet och röret ut från förångaren är knappt ljummet. Eller är jag fel ute?

Här är intruktionen för expansionsventilen: http://www.ra.danfoss.com/TechnicalInfo/Literature/Manuals/01/RI1AN400.pdf Men hur justerar jag nu? Öppnar upp så att mer köldmedium kan passera igenom och därmed ta upp mer värme, eller strypa så att den vätska som passerar igenom kan förångas ordentligt? Det lutar åt sista alternativet. :gnissla
 
Då var det löst, det var expansionsventilen. Det hade gått hål på bulben till expansionsventilen så den öppnade upp fullt. Ställde ner den manuellt till ett Delta T på 7 grader C över inlopp/utlopp och det verkar funka. Då klarade man sig från vätskeslag i kompressorn den här gången också. :tummenupp
 
Då var det löst, det var expansionsventilen. Det hade gått hål på bulben till expansionsventilen så den öppnade upp fullt. Ställde ner den manuellt till ett Delta T på 7 grader C över inlopp/utlopp och det verkar funka. Då klarade man sig från vätskeslag i kompressorn den här gången också. :tummenupp

Den får du byta när du kommer till land då! Hoppas det lirar hjälpligt så länge!

edit: oljeavskiljaren = vätskeavskiljaren? Is på kompressorn är inge konstigt om du kör kallt...
 
Last edited:
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Back
Top