Hjälp: Förgasare

Koldioxid

Bartendare...
Gick med
6 May 2008
Hoj
Hojlös igen...
Tjena alla på SH.
Nu har jag sökt hjälp på de flesta forum ang hjälp med en förgasare.

Jag har en Dinli 901 450cc fyrhjuling.
Jag vet ingen motorcykel direkt, men reggad som sådan.

Saken är den att förgasaren läcker soppa ur skvallerröret.
Flottören är hel, nålen är fin den med, har gjort ren förgasaren ett antal ggr och försökt ställa flottören utan framgång. :va
Åkte med den till Stibomotor och han hittade inget fel förutom att han ställde flottören också.

Innan han var där och petade så kunde den stå på tomgång utan problem, efter det så läcker den mindre på höga varv men läcker som ett såll på tomgång.

Allt började med ett vattenpumps ras. Efter det så läcker den som sagt.

Raset i vattenpumpen fixades och packningar byttes (detta var när min chef hade den) och allt verkade funka, han köpte en 3-hjulig sak som piaggio står som tillverkare över så jag köpte fyhjulingen.

Körde med den 3 ggr och sen dess har jag inte haft råd att lämna in den på service samt att jag gärna lär mig själv. Så slutsatsen av detta är:

Jag kan det mesta om förgasare och hur man plockar isär och ihop dem.
Tyvärr inte så pass bra att jag vet vad som är fel med min fugge.:huvet
Fuggen läcker fortfarande och jag börjar nu ledsna, vill sälja den för att köpa båge eller byta den, men då går jag back ett antal $$$$
Chefen har sagt att han kan stå för kostnaden om jag lämnar in den på verkstad, men jag och han är för snälla mot varandra och känner varandra för bra för att jag ska kunna utnyttja det läget samt att jag står i skuld till honom redan.

Så nu vänder jag mig till er.

Alla tips är välkomna.

Med mycket vänliga hälsningar // Jonas Stenberg

Håller med...

Men du bör få den tät om du blåser lätt i soppaslangen med gasaren i handen.
Du håller den rättvänd och blåser, sen vänder du den upp å ner så ska det bli tätt och du kann alltså inte blåsa mer!
Om det fortfarande sipprar igenom luft...

Byt då nålventil och dess säte i flotören.

När ni pratar om denna nålventil och sätet till den antar jag att ni syftar på flottörnålen och skiten den sitter på?

Hmm, ska kolla vart man får tag på sakerna bara också.

Ang, kommentaren som Bbird la så var den fruktansvärt onödig.

Mvh // Jonas

När ni pratar om denna nålventil och sätet till den antar jag att ni syftar på flottörnålen och skiten den sitter på?

Hmm, ska kolla vart man får tag på sakerna bara också.

Ang, kommentaren som Bbird la så var den fruktansvärt onödig.

Mvh // Jonas

Yes den ventilen, och sætet som den går in och tætar i..
Det finns liksom inget annat som kan fela, førutom hål i flottøren men dagens flottører pajar aldrig

Jag hade pratat med en Dinli importör, och frågat om det är vanligt. Kanske vet det vad det handlar om. Speciellt om det inte är ett garantiåtagande så kan de vara lite extra hjälpsamma eftersom de inte behöver jobba gratis.

Antagligen så är det ju nån pirat/licenstillverkad märkesförgasare, eller som iaf använder samma komponenter för att hålla kostnaderna nere, så det enklaste är att ta med dom lösa delarna till en större firma, tex Ava, och kolla vad som matchar. Svante på Ava hjälper gärna till med sånt tex! :)

Angående sura kommentarer så är det bara avundsjuka för att du kan busa runt i snöslasket :hihi

Märket på förgasaren är av Mikuni. Men den heter något jag aldrig sett innan.
Den heter Mikuni BSR42?
Har som sagt tagit fuggen till ett gäng antal firmor och dom hittar inget fel på den så antar väll att den bara är felaktigt inställd?

Chronic: Skicka ett PM med vilken firma det är och vad det kan kosta? Dinli:n är ju som sagt inte i körbart skick just nu :(

Hoztic: Får väll åka med skrotet till svante antar jag och kolla om han kanske har något på hyllan till fuggen. Och som sagt, sura kommentarer i all ära, men jag kan ju inte köra den i slasket heller :grina
Men det är ju det jag vill :D

Tack för tipsen. Mer tips uppskattas alltid

Nope. Har kikat på en sådan och det är inte den.
Det står i alla jä**a manualer jag har i PDF format att den heter BSR42?
Tycker det också är väldigt märkligt.
Kan ta lite närbilder på sakerna i fråga, dock så kommer bilderna bli typ enorma.
typ 4288x2848 vart kan man lägga upp sådana?

lättast att kolla om en förgasare läcker är att blåsa i bränsle röret (med munnen) samtidigt som du rör förgasaren upp o ner (så flottören öppnar o stänger) allt kanske ser och verkar bra ut när förgasaren är nedplockad men kanske ändrar sig när locket till flottören sätts på!

Du använder väll bränslefilter?

Jo det är klart jag använder bränslefilter. Men det är ett riktigt bra tips faktiskt.
På fyrhjulingen så sitter det ju bränslepump.
Kan det ha något med saken att göra?

Den verkar sitta i Yamaha Rhino 660.
Så en Yamaha handlare borde kunna få fram nålventiler till flottören.
Bombardier och andra ATV märken verkar köra på BSR fuggen.

Ser den ut som denna?

Sitter det soppapump så brukar det vara extra viktigt att ventilen tätar ordentligt då trycket är lite högre än om man kör med konvetionell självrinning.

Bifogat

• 232_dt_01L.jpg
    232_dt_01L.jpg
    79.9 KB · Visningar: 179
Last edited:
Fuggen på den bilden ser ut att vara äckligt lik min.
Men det e bra att den sitter på andra märken också.
Vet att den sitter på Polaris predator, men det e fan ännu svårare att få delar till :P
Men det är ju toppen att den sitter på en Yamaha. Då kanske det finns hopp iaf.
Tror ni AWA kan ha något hemma?
Stockholms mc-varuhus har jag inte mycket till övers för. Dom har kollat på fuggen och frågade om reservdelar (detta var i Augusti) men fick ett tvärt NEJ. Denada offroad sa att jag skulle åka till stibomotor.
Gubben som har det är halvt senil tror jag eller något. Han kan säkert jättemycket, men inget om kundbemötande :)

Mvh // Jonas

Gör som någ farbror tidigare nämde ,,Nålventilen måste slipas in. Jag kör med tandkräm! Bara att ta en örontopps och tandkrämen och slipa in sätet. Man besiktar även nålen noga för ev slitage (troligast inte) rengör nålen bara med tandkräm. Flotören kan du ställa lite överdrivet tidigt stängande så nålen får högre tryck.. ORG inställ ska ju funka så prova det först!!

Anled till dessa problem kan var gummislimsor/skräp under nåventiliens säte , så även hela sätet ska tas lös och blåsas bakom både innifrån och från soppaslangen .

Om du vill kan du skicka gasaren till mig Gratis... (frakt 2g 130kr bussgods) så ser jag över den. Jag har skruvat med några gasare över åren så får jag inte tät den så får jag skämmas.:D

Har just fixat en dinli 450 gasre med samma problem. Tydligen vanligt problem på dinli??? Ej gasarens problem kan jag säga för det är den bästa 42mm vakumfugge som finns!! Det verkar därimot som dinli suger till sig 14 åringar, hulliganer och krymplingar,uteliggare ,knarkare som pillsnerskruvar sönder dom totalt.:D (gäller inte dig så klart!) Motorn på dinli är förövrigt en kanonbra motor med den bästa effektivaste grymmaste topp jag sett

Chronic: Skicka ett PM med vilken firma det är och vad det kan kosta? Dinli:n är ju som sagt inte i körbart skick just nu :(

Jag vet inte vem som importerar Dinli, vet inte vad det är för fel och följdaktningen ingen aning om pris. Det var DU som skulle kolla med en importör, inte jag.

Har du fuggen lös så kan jag hämta upp den och fixa till eländet om du vill.

Jag ska troligen åka till Jordbro från Uppsala på Fredag så då skulle vi kanske kunna ses nånstans å så löser vi problemet.

Jag vet inte vem som importerar Dinli, vet inte vad det är för fel och följdaktningen ingen aning om pris. Det var DU som skulle kolla med en importör, inte jag.

Ber om ursäkt. Läste ditt inlägg fel. Var lite stressad när jag svarade.

Kamikaze: Det skulle kunna funka. Jag bor dock i vällingby på västra sidan stan så frågan är vart som är lämpligast att mötas.

mvh // Jonas

Nyheter
MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

Back