Hjälp få ihop kedjan?

Geronimo79

Ny medlem
Gick med
28 May 2005
Ort
Hörby
Hoj
KTM 150 SX 2012
Lyckas inte få ihop nya kedjan (DID x-ring 520). Ska brickan som följde med kedjepaketen användas eller är det bara en extra "länk"? Se bild här

http://www.24mx.se/mc/p/kedjelas-d.i.d/26058/drivpaket,-drev-och-kedjor/k275/kedjelas/s1046/

Den går nämligen inte på (för små hål i den). Använder jag den brickan som jag hade till förra kedjan så går den på (är oval i utformningen utan "böjarna") men oavsett om jag trycker ihop allt så mycket som möjligt med en tång så är där ändå inte plats för själva låsbrickan. Den brickan som satt på gamla kedjan verkar lite tjockare än den som följde med i paketen med kedjan. Är tanken att man ska använda den som följde med paketen och i så fall är det vanligt att man får göra hålen större för att få på den? Jag tycker jag har rengjort noggrant och tagit bort sand/skit och fettat in men får icke på det ändå och börjar bli smått galen..
 
Ja, du ska använda brickan som följde med kedjan.
Nej, du ska ABSOLUT INTE göra hålen större. Den ska pressas på stiften i kedjan, och sedan låsas med låsclipset. En polygrip är en bra början, sen är en 8-10mm 1/2-hylsa rätt bra att ha som "dorn" för att slå in den sista biten, men se till att ha ett bra mothåll.
 
Ja, den skall vara användas med o-ringarna innanför. Brukar vara ganska tight. Jag tar en polygrip modell lite större och jobbar medelst denna på brickan till rätt läge.

// Jones
 
Tog en bild på gamla och nya låset, kollar man det nya är där inget riktigt spår för låsbrickan men tittar man på bilden på länken jag gav innan så är där på den, kan det vara något fabrikationsfel på själva låset?CIMG0395.jpg
 
Alltså tittar man på bilden som jag länkade till ovan så är där ju ett tydligt spår till låsbrickan precis som jag har på den gamla men på den nya är den bara "fasad" lite grann men inget spår till låsbrickan.
 
Ok, kan man använda det gamla låset med clipset?

Även clipslås är avsedda för sin resp kedjetyp. Dvs om du ska köra clipslås så måste du ha ett som är avsett för den nya kedjetypen. Om du har bytt till samma kedjetyp så skulle jag ändå inte återanvända det gamla kedjelåset, det har ju inte full livslängd kvar, till skillnad från länkarna i den nya kedjan.

Minns ordspråket "En kedja är inte starkare än sin svagaste länk".

Använde det nya nitlåset är mitt tips, ta hjälp av ngn som har nitat kedjor framgångsrikt förut. Finns dessutom demofilmer med varierande kvalité på YT.
 
Last edited:
Ja misstänkte det, är det bara ett verktyg som behövs eller något annat med för att få ihop det?
 
Det finns verktyg, det är olika för olika kedjor, en del kedjor ska bulten kragas ut på (hål i centrum på bultarna i kedjan), på andra typen ska den plattas till. Ett vertyg som plattar till kan man använda för att nita den första typen.

Bultar som ska plattas till kan man även montera/nita ihop med poligrip, penhammare och mothåll, om man vet vad man gör.

Jag orkar inte beskriva det igen, det här är en av de vanligast återkommande frågorna på SH. Prova att sök på SH med google eller sök på "rivet motorcycle chain" på YT tex.
 
Last edited:
Ok, tack! Känns som jag beställer ett nytt kedjelås istället med clips, blir nog lättare men får ju vänta några dagar vilket är lite tråkigt, kunde ju upplyst en där man köpte kedjan tycker man att det inte var vanligt clipslås till den.
 
Ok, tack! Känns som jag beställer ett nytt kedjelås istället med clips, blir nog lättare men får ju vänta några dagar vilket är lite tråkigt, kunde ju upplyst en där man köpte kedjan tycker man att det inte var vanligt clipslås till den.
Var glad att du fick ett nitlås istället, eftersom det är mycket bättre ;)

Aj då. Polygrip med y ska det naturligtvis vara. Men penhammare är korrekt.
Fan, här kan man inte ens besserwissra ordentligt :huvet
 
Nu är jag riktigt trött på denna j...vla D.I.D x-ring kedja, ska aldrig byta en sådan igen.. Är ta mig fan omöjlig att trycka ihop med tång. Måste man ha specialverktygen för kedjor för att få ihop dagens x-ring kedjor? Det är inte det att där inte finns plats mellan o-ringarna och brickan men hålen måste fan vara för små i brickan. Men det är väl inte gjort för att sätta ihop med polygriptång antagligen. Man måste väl hitta något annat sätt att driva offroadare med?:)
 
Last edited:
Nu är jag riktigt trött på denna j...vla D.I.D x-ring kedja, ska aldrig byta en sådan igen.. Är ta mig fan omöjlig att trycka ihop med tång. Måste man ha specialverktygen för kedjor för att få ihop dagens x-ring kedjor? Det är inte det att där inte finns plats mellan o-ringarna och brickan men hålen måste fan vara för små i brickan. Men det är väl inte gjort för att sätta ihop med polygriptång antagligen. Man måste väl hitta något annat sätt att driva offroadare med?:)

Du får ta i lite mer :P
Eller också köper du ett verktyg, kostar ju bara ett par hundra.
Bra när det är trögt att få ihop, skönt att veta att de sitter hyffsat bra även om clipset skulle åka åt helvete.
Har hittat clipset ett par tre gånger liggandes brevid hojen när man kört fast nånstans.
 
Tack, fick nu äntligen ihop den.. Är lite osäker på hur man ska justera spelet på kedjan, något bra tips? Blir inte riktigt klok på bilden i manualen. Men om man har cykeln på stödet och drar kedjan rakt upp där "svingskyddet" slutar på övre delen av svingen, ska kedjan i princip gå emot på "svingskyddet" på undersidan av svingen eller ska där vara ett avstånd på ca 30mm? Enligt bilden verkar kedjan då på undersidan av svingen i princip ligga emot "svingskyddet" men blir den inte slapp då? Tänkte det är lika bra att få den justerad rätt nu när allt är nytt:)
 
Jag kör på typ 10mm från svingskyddet med hjulet uppe i luften.

Edit: såg nu vad jag skrivit, menar givetvis om man trycker upp kedjan mot svingen.
 
Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top