Hjälp en tjej här :)oroande ljud från motorn. Villken firma ska man lämna till?

• Thread starter Thread starter Kneedrag
  • Start date Start date

Kneedrag

Guest
Hjälp en tjej här :)oroande ljud från motorn. "uppdatering"

Starta upp hojen idag och la märke till några saker som jag inte skrev om från början. Så därför en liten uppdatering.

Det slår lite i motorn (låter som det kommer från vänster sida) Drar man in kopplingen låter det inte, kan heller inte höra det när jag rulla iväg lite på ettans växel på min gixxer 1000 01. Det är oroväckande, vad kan det vara??
Man hör missljudet när man har neutral läge i och inte kör bara står och puttrar.

Villken firma är bäst som ligger runt eller i Trollhättan och Göteborg att lämna in på eller finns det någon mekguru här som vill hjälpa mig och tjäna lite stålars. Jag har varmgarage med stor mekbänk.

Motorn går hur bra som helst i övrigt svarar kanon fint vid gaspådrag.

Det jag har gjort med hojen nu under vintern är

Bytt olja + filter
Nya stift
Gasvajrar smörjda
Nya lameller + fjädrar

:) :)
GixxerTina

Last edited:
GixxerTina skrev:
2618682 Det slår lite i motorn (låter som det kommer från vänster sida) på min gixxer 1000 01. Det är oroväckande, vad kan det vara?? är det kamkedjan som behöver bytas eller någon vevstak.

Villken firma är bäst som ligger runt eller i Trollhättan och Göteborg att lämna in på eller finns det någon mekguru här som vill hjälpa mig och tjäna lite stålars. Jag har varmgarage med stor mekbänk.

GixxerTina

Kan ju vara nästan vad som helst men troligen inte kamkedjesträckaren då den sitter på höger sida.

GixxerTina skrev:
2618682 Det slår lite i motorn (låter som det kommer från vänster sida) på min gixxer 1000 01. Det är oroväckande, vad kan det vara?? är det kamkedjan som behöver bytas eller någon vevstak.

GixxerTina

Låter det när hojen står still eller når du kör?

Låter det även på tomgång eller bara vid belastning? Låter det på alla växlar, tystnar det om du håller in kopplingen? Hur ser drivpaktet (kedja, drev) ut?

Sydney skrev:
2618690 Låter det när hojen står still eller når du kör?

låter högst när jag startar upp den, när den blivit varm lite mindre . svårt och höra när jag kör

ola_sandin skrev:
2618691 Låter det även på tomgång eller bara vid belastning? Låter det på alla växlar, tystnar det om du håller in kopplingen? Hur ser drivpaktet (kedja, drev) ut?

drivpaket är bytt

Last edited:
GixxerTina skrev:
2618693 låter högst när jag startar upp den, när den blivit varm lite mindre . svårt och höra när jag kör

drivpaket är bytt

Skulle kunna vara lite för stora ventilspel då. Dom krymper då hojen blir varmare. Dags för service? När ventiljusterades den senast?

Ventiler tror jag, fast det bör inte slå om de inte står väldigt fel.

Du bor väl i Lomma? Isf kan du ju höra med Ljunghusen, han bor i Barsebäck och är rätt glad för att skruva på cyklar.

don_tomazo skrev:
2618698 Skulle kunna vara lite för stora ventilspel då. Dom krymper då hojen blir varmare. Dags för service? När ventiljusterades den senast?

Den var på storservice vid 3500 mil då kollade de om ventilerna behövde fixas. De sa att de stod perfekt . Nu har den gått 4200 mil.

ola_sandin skrev:
2618701 Bankar, tickar eller slammrar det?
bankar

Last edited:
GixxerTina skrev:

GixxerTina

Bike tar 700 för att kolla vad felet e. Skulle dom plocka isär å ihop motorn e de runt 6 papp. Dom kollade på min, men ja fick tag i en kille som ska kolla på den istället, för de blir billigare så:) så de e bara hoppas på de bästa.
En beg motor ligger runt 12 papp hos greven.
Hoppas att de ordnar sig

Solid snake skrev:
2618699 Ventiler tror jag, fast det bör inte slå om de inte står väldigt fel.

Du bor väl i Lomma? Isf kan du ju höra med Ljunghusen, han bor i Barsebäck och är rätt glad för att skruva på cyklar.

Ska höra med Ljunghusen om han vill hjälpa mig. Tack för tipset:)

GixxerTina skrev:

GixxerTina

Ring min gode vän Sören på hojdemonteringen (Bike). Han fekksar de vettu.
Det ligger ju dessutom bekvämt nog i just Trollhättan.
Hälsa från mig.

Arons Mc skrev:
2618709 Bike tar 700 för att kolla vad felet e. Skulle dom plocka isär å ihop motorn e de runt 6 papp. Dom kollade på min, men ja fick tag i en kille som ska kolla på den istället, för de blir billigare så:) så de e bara hoppas på de bästa.
En beg motor ligger runt 12 papp hos greven.
Hoppas att de ordnar sig

Som du skriver det är ju svindyrt att lämna det till firma. Får se vad jag gör.

GixxerTina skrev:
2618714 Som du skriver det är ju svindyrt att lämna det till firma. Får se vad jag gör.

De kostar tyvärr,så ja hoppas att de inte blir dyrt.
Men när ja vet mer om min så kan ja höra med han som mekar. om han har tid med din oxå längre fram.
Ja får leta upp dig här på sidan när ja vet mer, så ha de gött

hoj hoj

Tack alla för hjälpen och tipsen. En cyberspace kram till er:)

När jag fixat hojen så återkommer jag till tråden med vad det var för fel och hur det blev fixat.

GixxerTina

GixxerTina skrev:
2618712 Ska höra med Ljunghusen om han vill hjälpa mig. Tack för tipset:)

Jag är strax klar med en hoj men sen har jag en till inrullandes... efter det behöver jag en paus från skruvandet :näsblod

Lillemansmc i Lund är kanon i verkstan (700kr/h)

Jag kan komma och lyssna lite dock

Last edited:
Lite långt att resa. Om du har vägarna förbi trollhättan ... slå en pling

lyfter tråden lite för min flickvän, har kollat allt "tror" jag, det enda som jag kan komma på nu är ventilspelet som är något stort, att byta motor är inte aktuellt då den är i toppskick i övrigt, /p

Hejsan, ni skrev att ni bytt lameller och att (Drar man in kopplingen låter det inte, kan heller inte höra det när jag rulla iväg lite på ettans växel ) ganska säker på att ni får ta isär kopplingen felet är nog där eftersom det inte låter när ni drar in kopplingen,och om det började efter ni bytt lamellerna.Hur kunde de behövas bytas

Last edited:
Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...