Hjälp! Cagiva mito 125cc 99a dör vid tomgång

thrinty

Ny medlem
Gick med
31 May 2014
Hoj
cagiva mito
Hejsan! Jag köpte min hoj i vintras och har låtit den stå i garage tills för en vecka sedan när jag skulle starta den. Först hade jag problem med batterietså jag laddade det men insåg snabbt att det var ett dåligt batteri så jag köpte ett nytt. När jag låter den stå på tomgång dör den efter ett tag likså när jag väntar vid ett rödljus och inte alls har gas på.
När jag var ute och körde igår kom jag till ett rödljus och då la den av. I och med att den brukar göra det så försökte jag bara starta den igen men denna gång gick det inte så fick köra hem den med släp.
Det är som om startmotorn går men den vill inte komma igång.
Den har nya tändstift och det nya batteriet blev fulladdat för en vecka sedan och jag har satt det på laddning nu när jag kom hem.
Jätte tacksam för svar.

Låter som smuts i förgasaren alternativt smuts i bränslekranens filter, testa att rengöra dem? börja isåfall med bränslekranen då det är lättare än förgasaren. Tagit en titt på luftfiltret? jag säger inte att luftfiltret är boven men det är alltid bra så att det inte är alltför smutsigt, alltför smutsigt kan innebära dåligt med luft på tomgång.

Låter helt klart som smuts i munstyckena i förgasaren. Det är lätt fixat. Om du inte redan vet hur man gör så går det till såhär:

1. Plocka av kåpor och/eller tank så du kommer åt förgasaren.

2. Om du inte behövde plocka av tanken för att komma åt drar du nu loss bensinslangen från förgasaren. Dubbelkolla att bensinkranen står på "av" innan så slipper du duscha hojen i bensin. :tungan

I detta läget kan du snabbt kolla att inte bensinkranens filter är igensatt om du vill genom att helt enkelt sätta bensinslangen i en petfalska/burk eller nått och sätta på bensinkranen då ser du ju om det kommer bensin ur slangen eller ej. Jag tror inte att det är det som är fel men föregående talare nämner det och det är snabbt kontrollerat om du vill kolla.

Om hojen blandar olja i bensinen själv på din hoj så har du även en smal slang för olja som du behöver dra loss.

3. Skruva bort skruvarna till locket högst upp på förgasaren där gaswiren går in och dra upp throtteln. Låt throtteln vackert hänga och dingla i gaswiren medan du glatt skruvar vidare.

4. Lätta på slangklämmorna mot insug och luftburk så att du kan bända loss förgasaren. Det är oftast kvar lite bensin i förgasaren som rinner ut när man vänder och vrider på förgasaren och det är helt normalt men vill du minimera slabbet kan du med fördel försöka ha förgasaren så upprätt du kan under denna operation.

5. Nu bör förgasaren vara lös så du har den i handen. Skruva nu loss "koppen" på undersidan av förgasaren. (Jag vet inte exakt hur mitons förgasare ser ut men oftast sitter koppen fast med fyra små skruvar, en i varje hörn och ibland är det en stor skruv mitt undertill men det ger sig nog när du står där)

6. Var ren om händerna när du pillar med grejerna inuti förgasaren. Nästa steg är att ta bort flottören (flytmojäng, oftast av plast. Du förstår vag jag menar när du står där) genom att dra ut pinnen i dess "gångjärn". Lägg den på något rent.

Munstyckena är de mässingsfärgade skruvarna med små hål i och det är dessa hål på munstyckena skiten täpper till så inte hojen går som den ska. Gör rent dessa med genom att skruva ur dem och blås igenom dem. Optimalt är om du har tryckluft att blåsa med men annars sätter du dem i munnen bara. Bensin är inte gott men jobbet blir gjort i alla fall. :)

Om du har oxid-smet eller annan smuts runt om i förgasaren gör du rent detta med. Sedan är det bara att skruv ihop allt som du tog isär det och glöm för allt i världen inte oljeslangen till förgasaren om du har en sån när du skruvar ihop allt igen.

Lycka till!!

Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...