edwardsson
Ny medlem
Tja!
Till o börja med är jag den största nybörjaren när det gäller att mecka med motorcyklar men jag är en sån som gärna gör saker själv istället för att lämna in den. (dumt ibland)
Skulle byta generatorkåpa ikväll pga att den gamla blivit repad i smärre kvadd förra sommaren.
Jag gjorde så här:
*Tömde motorn på olja genom att lossa oljepluggen
*Skruvade bort de 8 bultarna som håller kåpan.
*Tog i för kung och fosterland för att motverka magnetfältet som vill hålla kvar kåpan på plats.
Här börjar mitt huvudbry!
Bakom kåpan satt ett kombinerat kugghjul med ett stort och ett litet kugghjul i samma. Det föll ur sitt fäste med själva lagret eller axeln eller vad jag ska kalla det. (Se bifogade bilder så förstår ni vad jag menar)
Min fråga är:
Har kugghjulet något att göra med någon typ av synkronisering eller räcker det att bara sätta dit det på plats och se till att det "passar" i kuggarna?
Tack på förhand!
Jonas
Till o börja med är jag den största nybörjaren när det gäller att mecka med motorcyklar men jag är en sån som gärna gör saker själv istället för att lämna in den. (dumt ibland)
Skulle byta generatorkåpa ikväll pga att den gamla blivit repad i smärre kvadd förra sommaren.
Jag gjorde så här:
*Tömde motorn på olja genom att lossa oljepluggen
*Skruvade bort de 8 bultarna som håller kåpan.
*Tog i för kung och fosterland för att motverka magnetfältet som vill hålla kvar kåpan på plats.
Här börjar mitt huvudbry!
Bakom kåpan satt ett kombinerat kugghjul med ett stort och ett litet kugghjul i samma. Det föll ur sitt fäste med själva lagret eller axeln eller vad jag ska kalla det. (Se bifogade bilder så förstår ni vad jag menar)
Min fråga är:
Har kugghjulet något att göra med någon typ av synkronisering eller räcker det att bara sätta dit det på plats och se till att det "passar" i kuggarna?
Tack på förhand!
Jonas