Hjälp, avgasröret glöder...

lilltryne

Den modiga lilla grisen...
Gick med
17 Jan 2005
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 250 SXF-06, KTM 525 EXC-05
Tjaba

Håller på o försöker få igång polaren sv650. Den har stått still i ett år efter en krash och nu har vi problem att få den o gå som den ska. Det som händer är att avgasrören blir så varma att de glöder. Detta händer redan efter 30-45 sekunder. Låter man den stå i 2 minuter så glöder det ända från motorn och bort till ljuddämparen.

Vi plockade isär förgasarna och de var fulla med klägg. Rengjorde dem och tanken och satte ihop igen och provade o starta. Samma sak då. Öppnade förgasarna igen och det hade kommit lite klägg till, förmodligen som låg kvar i några slangar. Startade igen och fortfarande började rören o glöda.

Tycker inte det borde finnas mer klägg i den nu, för sista gånen gjorde vi rent i slangar och tanken mer nogrant. Finns det någon annan anledning till att den blir så varm än att munstyckena har kläggat ihop så den går för magert?

:va
 
Troligen inte.

Rengör och blås rent med tryckluft så att det verkligen inte är tätt, ny soppa.
(Det är inga skador/bucklor på avgassystemet?)
 
så gjorde min hoj när jag satte kamkjedjan 1 hack fel :näsblod
Vi har inte vart inne o pillat på den. Enda som "hänt" hojen e att den stått still ett år. Krashades precis innan den ställdes av iofs, men den funkade när vi ställde in den.
 
Verkar som den går lite magert på soppan.. Har den hög tomgång eller rusar lite? För oftast när kröken glöder så beror det på för lite soppa eller tändningen står fel.. Och antar att ingen har varit och vridit på tändplattan?:D Kan ju prova och höja nålen och se om det blir nån ändring.. Och att luftfiltret sitter som det ska.. Annars är det ju bara ta och plocka isär förgasaren i molekyler, ta ståltråd till alla munstycken och kolla att det flödar soppa från tanken..
 
så gjorde min hoj när jag satte kamkjedjan 1 hack fel :näsblod


Håller med där, när avgasventilerna står helt/något öppna så brukar det glödga rören.
Men eftersom det är klägg i gasarna så kanske den går supertunt och då blir det varmt satan också....
Lämna in dom till en förgasardoktor eller dykfirma för ultraljudstvätt
 
Plocka isär och koka allt i vatten och ättika.. Då brukar det mesta skiten släppa.. Se till att hålla koll på kastrullen bara!
 
Gör rent förgasarna ordentligt så blir det bra igen.
Det är dock inte hlet ovanligt att det glöder lite i avgasrören, men inte så mycket som du beskriver.
Utraljudstvättning är grejen när det är så besvärligt som du beskriver. DÅ blir det rent.

Mats
 
Vet inte om de går att jämföra men, jag hade en gammal 240 en gång den gick som en potta bajs och grenröret blev rött och jag justerade då tändningen och vipps gick den fint och värmen försvann.:)
 
antar att det är svanis hoj det gäller :)

säger som mats faktiskt gör rent och testa sen
 
antar att det är svanis hoj det gäller :)

säger som mats faktiskt gör rent och testa sen

Jajjemen det e svanis hoj. Ja ja åker ut till klubben idag o gör ett nytt försök och gör rent den igen. Borde vara det eftersom vi inte pillat på någe, utan den bara har stått till sig o blivit sjuk.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top