Hjälp att identifiera knackande ljud

Geronimoe

Medlem
Gick med
15 Aug 2011
Ort
Västerås
Hoj
2000, Kawasaki ZX12R Ninja
Hejsan

http://www.youtube.com/watch?v=-3hUkKvmSvo&feature=youtu.be

Vad tror ni det knackande ljudet kommer ifrån?
Jag har haft ner tråget och kollat efter metallspån. Inga.
En mek har lyssnat och tror på ramlager.
Själv så tycker jag ljudet kommer från bakre kamaxeln på främre cylinderraden.
Det känns inga vibrationer om man känner på block/toppar. Däremot så vibrerar luftrenaren i takt med knacket. Finns det något i förgasarna som kan orsaka knack?
Jag vill inte riva isär motorn mitt i sommaren om jag inte måste:3freak

Hojen är en V-max -99
 
Ta en spårskruvmejsel å tryck mot motorn och sätt örat till handtaget på skruvmejseln. Då den leder ljud väldigt bra kan det i många fall vara lättare att hitta exakt var missljudet kommer ifrån. :fyllisar
 
Ta en spårskruvmejsel å tryck mot motorn och sätt örat till handtaget på skruvmejseln. Då den leder ljud väldigt bra kan det i många fall vara lättare att hitta exakt var missljudet kommer ifrån. :fyllisar

Ja, det var så jag spårade det till främre cylinderraden bakre ventilkåpan. Men ljudet var ytterst "lite" kraftigare där. Men om det är ett lagerras på G så vill jag helst inte ha hojen igång för mycket. Jag har inget emot att riva motorn i vinter för att kolla skicket på grejerna, men helst inte mitt i sommaren.

Det sitter väl inga lösa glidlager runt kammarna? Jag har aldrig sett några i de bilmotorer jag skruvat på.
Kan en lyftare låta så högt som det gör?
 
Kammarna är lagrade direkt i godset.
Lyft av ventilkåpan och kolla innan det blir värre.
 
Något lagerras är det garanterat med det hårda slamret, du kan ha drabbats av den urtryckta o-ringen nära oljepumpen som är en klassiker på V-max. Eftersom Yamaha inte har oljelampa som tänds för dåligt oljetryck utan bara låg nivå så missar man dåligt oljetryck och detta brukar resultera i lagerras. Har haft otaliga sådana här inne på firman där jag jobbar ibland, så tyvärr tror jag det är en sån. Vi brukar föreslå byte av denna vid service innan det här inträffar :(
 
Något lagerras är det garanterat med det hårda slamret, du kan ha drabbats av den urtryckta o-ringen nära oljepumpen som är en klassiker på V-max. Eftersom Yamaha inte har oljelampa som tänds för dåligt oljetryck utan bara låg nivå så missar man dåligt oljetryck och detta brukar resultera i lagerras. Har haft otaliga sådana här inne på firman där jag jobbar ibland, så tyvärr tror jag det är en sån. Vi brukar föreslå byte av denna vid service innan det här inträffar :(

Aj då. Ja, O-ringen bytte jag nu när jag hade tråget nere. Den hade trycks ut och gått av.
 
Du verkar ha bra koll på det här. Får man ut stakar och kolvar nedåt eller måste de tas uppåt?

Svarar åt mig själv. De måste tas uppåt.

Jag har börjat pilla lite på förgasarna nu när allt ändå är isär och i ena förgasaren satt det fel trottel som satt fast eftersom den var för bred och membranet satt löst runt samt att den hade spruckit en del längst upp där membranet ska sitta. Det blir spännande att titta hur det ser ut i den cylindern. Trotteln satt fast i 1/4 öppet läge typ.:tummenupp
 
Motorn är ur isär och väntar på delar från USA.

Ett vevlager skuret och fastbränt i vevaxeln. Vevlager bredvid på samma tapp var skadat. Alla ramlager var o onormalt slitna/repor.

1 st ny vevaxel, 1 st ny vevstake + ram och vevlager.

Det kunde ha varit värre. Men enklare med.
 
Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Back
Top