Hjälp att gjuta kolfiberdelar i Stockholm?

Snoopy

Tutlurad..
Gick med
9 Aug 2008
Hoj
1989 Yamaha FZR1000, 1998 Ducati 916 BP
Hej,

Jag jobbar med ett racingteam i Stockholmstrakten och behöver hjälp att gjuta kolfiberdelar till två nya tävlingsbilar. Huv, tak och baklucka (av platt modell).

Finns det någon som har rätt skills här på forumet? :confused:

Tackar och hoppas på att det finns så mycket talang här inne som man kan tro! :tummenupp

Vi kollade med dem men priserna var något hysteriska. :skrämd
...eller rättare sagt över vår budget.

Söker kanske snarare någon jäkligt duktig hemmafixare, någon som kan göra ett bra pris eller kanske någon som ser nån fördel med att associeras med ett racingteam.

Måste även gjuta formar från orginaldelarna.

Last edited:
Ni inser hur mycket jobb som ligger bakom att först göra formar och sen gjuta dessa delar som en one off grej framförallt om där både skall vara hygglig finish och styrka. Det är arbetsveckor man snackar om ni inte kan göra en del av jobbet själv....

Min bästa barndomskompis bygger båtar i kol/glas fiber och han får äran att både bygga mina oneoff prylar och plasta kåpor när jag kraschat. Det är mycket möjligt att han är intresserad men billigt blir det knappast oavsett.....

Tack, kollat in på deras sajt och ser ju att de gjort en minst sagt liknande karossdel så ska bli intressant att prata med dem.

Ni inser hur mycket jobb som ligger bakom att först göra formar och sen gjuta dessa delar som en one off grej framförallt om där både skall vara hygglig finish och styrka. Det är arbetsveckor man snackar om ni inte kan göra en del av jobbet själv....

Min bästa barndomskompis bygger båtar i kol/glas fiber och han får äran att både bygga mina oneoff prylar och plasta kåpor när jag kraschat. Det är mycket möjligt att han är intresserad men billigt blir det knappast oavsett.....

Jag PM:ar dig.

Tar tacksamt emot fler tips och idéer. Vi har en bra workshop och ifall någon är mobil så kanske arbetet rent av kan utföras direkt i verkstaden, iaf beträffande tak. Huv och baklucka går ju att skicka.

ni har inte övervägt att göra detaljerna i glasfiber??

Absolut, men vad jag förstår tar det en sån väldig tid att göra formarna att det är nästa lika kostsamt? Fick en offert på 60' kr att göra 2st av: Huv, tak, baklucka. Bra/dåligt?

Rent viktmässigt, vad blir skillnaden ifall man väljer glasfiber istället för kolfiber? Är ute efter låg vikt i slutändan så typ kr/kg.

Absolut, men vad jag förstår tar det en sån väldig tid att göra formarna att det är nästa lika kostsamt? Fick en offert på 60' kr att göra 2st av: Huv, tak, baklucka. Bra/dåligt?

Rent viktmässigt, vad blir skillnaden ifall man väljer glasfiber istället för kolfiber? Är ute efter låg vikt i slutändan så typ kr/kg.

Ja kostnaden ligger i att göra formarna när väl de är klara kostar materialet inte mer än 10kkr så skall man ändå sänka de pengarna kan man lika gärna gå all in och göra det i kolfiber.....

Min kamrat var för övrigt uppbokad med något stenrikt pucko som skulle bygga replica på något fint flytetyg....:näsblod

Ja kostnaden ligger i att göra formarna när väl de är klara kostar materialet inte mer än 10kkr så skall man ändå sänka de pengarna kan man lika gärna gå all in och göra det i kolfiber.....

Min kamrat var för övrigt uppbokad med något stenrikt pucko som skulle bygga replica på något fint flytetyg....:näsblod

Ok, skulle vart intressant att höra hur mycket han hade tagit för att göra det (även om han inte har tid). Behöver veta om jag ska leta vidare eller slå till.
Skiljer det mycket i vikt i slutändan?

Kanske skaffa en sådan här till din kompis båt? :)
http://www.autoblog.com/2006/06/11/carbon-fiber-dont-believe-the-hype/

Vad är det till för bil då?
Kanske finns färdig prylar att shoppa.

Till rallybilarna jag mekade i togs det fram en form till främre kofångare, dom gjöt helt enkelt av en hel orginalkofångare som dom först vaxade ordentligt.

Bitarna som kommer ur gjutformen kräver kanske någon/några timmars bearbetning för att duga på en gatbil, men på en tävlingsbil behövs mest ett lager sprayfärg och att man trimmar kanterna.

Så kostnaden beror helt klart på vad du ställer för krav på finishen.
På en tävlingsbil där bitarna är förbrukningsvara tycker jag inte att man ska ställa så höga krav, folk som tittar på grejorna vet ju att dom är till för att användas och bytas ut med jämna mellanrum.

Så kostnaden beror helt klart på vad du ställer för krav på finishen.
På en tävlingsbil där bitarna är förbrukningsvara tycker jag inte att man ska ställa så höga krav, folk som tittar på grejorna vet ju att dom är till för att användas och bytas ut med jämna mellanrum.
Fast om man har sponsorer som vill synas i sportsammanhang så vill dom kanske inte förknippas med något som ser ut att vara hämtat på skroten och lagat på dagis? :) Men visst, det behöver ju inte vara utställningsfinish på grejerna :)

Man behöver inte bry sig om någon hållfasthetskrav på takdelen? Eller är tak mest bara till för att man inte ska bli blöt?

Man behöver inte bry sig om någon hållfasthetskrav på takdelen? Eller är tak mest bara till för att man inte ska bli blöt?

Ja det är en intressant fråga. Kolla det med killarna som lämnade offert för grejer som skall ha strukturell hållfasthet är mycket meckigare att tillverka. Att bara slabba ihop ett tak som skyddar mot regn och har hygglig ytfinish är mycket billigare än att hålla på och vacumsuga och autoklavera prepreg för bästa hållfasthet.

Last edited:
Ok, skulle vart intressant att höra hur mycket han hade tagit för att göra det (även om han inte har tid). Behöver veta om jag ska leta vidare eller slå till.
Skiljer det mycket i vikt i slutändan?

Kanske skaffa en sådan här till din kompis båt? :)
http://www.autoblog.com/2006/06/11/carbon-fiber-dont-believe-the-hype/

Viktskillnaden mellan kol och glas är substansiell även om glasfiber är mycket lättare än originalprodukten. Dessutom får glasfiber inte alls lika snygg yta utan måste lackas, men det skall ni kanske göra oavsett. Kolfiber är ca 10ggr dyrare än glasdito per kvadrat men på 60kkr kanske du sparar 3-5kkr på att välja glasfiber så det känns som en piss i nilen.

Var lite mer noga i specen ang ytfinish och hållfasthetskrav/konstruktionskrav samt lägg upp en bild på bilens konstruktion så kollar jag med kamraten..

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT