Hjälp angående uppkörning privat med egen motorcykel !!!! Hyra mc i Karlstad-trakten?

Eriksen

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2012
Hoj
Yamaha R6
hej jag är 22år och ska ta uppkörning privat med tung motorcykel utanbegränsning, men jag har en yamaha r6, har hört att man måste ha minst 750cc, vad är reglerna med privat uppkörning och vad krävs med motorcykeln ? kanske man kan hyra motorcykel av någon i karlstad trakten eller något ???

dom har sänkt till 600cc som tung hoj nu, men att ta en sporhoj till uppkörningen kan inte vara det lättaste... Öppna körkortsboken så får du reda på vad som behövs. :tummenupp

vart har du läst att dom sänkt till 600cc ? vf är det svårt?

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Nyhetsarkiv/Sankta-krav-oppnar-upp-for-fler-motorcyklar/

Från och med den 1 april -11 ändrar Transportstyrelsen kraven på provfordon vid uppkörning för A-körkort. Kubikgränsen sänks nu till 595 kubik, motorcykeln måste dock ha minst 40 kW. Så en R6 går alledeles utmärkt att köra upp med förutsatt att den inte på papper är 25kW. Måste även vara i bra skick (besiktad, skattat och inte för tokmoddad).

Vad som är svårt? har du en R6 som du skriver så vet du nog att det är markant svårare att genomföra krypkörning på en sådan jämfört med en t ex BMW F800R som många skolor har. Det är fullt möjligt men kräver mer träning.

Last edited:
Kan inte vara lätt att köra med en sporthoj....svänger nog inte så bra på konbanorna+att du ska ju krypköra.

Behörighet A (obegränsad):

Från den 1 april 2011 ska provfordonet ha en cylindervolym på minst 595 cm3 och en motoreffekt på minst 40 kW. Tidigare regler för provfordonet gäller också, men under en övergångsperiod. Det innebär att du fram till den 18 januari 2013 även kan välja att använda ett provfordon som har en cylindervolym på minst 700 cm3 och en motoreffekt på minst 35 kW.
Observera att det inte går att kombinera de nya och det gamla reglerna för A obegränsad. Det är antingen eller som gäller. Det betyder att en motorcykel på 650 kubik och 37 kW inte kan användas vid prov.

http://www.korkortsportalen.se/jag-ska-ta-korkort/motorcykel/Korprov/Fordon/

Köra upp på sporthoj är ganska svårt... Prova lågfartsbanan eller 180 graders vändningen på högfarstbanan så får du se :3freak

Mins att när jag körde upp för några år sedan så var det med en kille på en gsxr, och den cykeln hade för dålig svängradie så han fixade inte vändningen på högfartsbanan...

Enklast är att hyra en cykel via någon trafikskola, det kan du gör i bla Arvika
http://www.trafikskola.se/Ta_körkort_hos_Arvika_Trafikskola_i_Arvika_217
http://www.trafikskola.se/Ta_körkort_hos_Myrmans_Trafikskola_i_Arvika_368

Borde gå i Sunne också?...

okej tack för infon, någon som vet om man får låna mc på en trafik skola? eller låna av någon som har en lättkörd mc i karlstad trakten. kan lämna min mc som pant om dom känner sig osäkra.

Kan inte vara lätt att köra med en sporthoj....svänger nog inte så bra på konbanorna+att du ska ju krypköra.

Det är mycket lättare än vad man tror. Nu när dottern är här och övningskör så har vi idag tränat konbana. Jag har puttrat runt på min cbr utan större problem. Svängradien blir ju större men man får planera lite bara. Krypköra är inte alls svårt om man har lite ballans.

Det är mycket lättare än vad man tror. Nu när dottern är här och övningskör så har vi idag tränat konbana. Jag har puttrat runt på min cbr utan större problem. Svängradien blir ju större men man får planera lite bara. Krypköra är inte alls svårt om man har lite ballans.

Helt rätt, har själv gjort det på BMWs heffaklump 1200 kubik. Men jag hade aldrig klarat det för X antal år sedan då jag tog kortet. Kräver endast mer träning men fullt möjligt!

Jo det är klart att det går. Känner du att du är säker på det så är det bara att köra:tummenupp

okej får försöka ringa trafik skolorna och fråga om man får låna en motorcykel. vad kostar uppkörningen?

Jag kommer få betalal 1700 (!!!) för lån av hoj på uppkörningen :S

Om du är under 25 måste du ha minst 1000 cc både på övningskörning och uppkörning + att teorin är dubbelt så svår. Men om du väljer att bara ta moppekort så får du betalt 500 spänn av Arbetsförmedlingen medan du tar kortet (arbetsmarknadsåtgärdsprogram).

Min polare Pär fick lägga 1500 spänn i pant när han lånade hoj på körskolan och fick inte tillbaka för han gjorde en repa inuti cylindern (tappade nycklarna i förgasaren).

Mina 2 cent.

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...