Hjälp! Adapter till framlampor?

tigrro

O rly?
Gick med
8 Oct 2005
Hoj
Supermotarrrrd
Har någon stenåldersinfattning till mina framlampor. Det är ett runt hål med diametern 2cm ungefär. Lampans bas är rund, jämn, med två vingar.

På lampan står följande:

Ss 12V
35/35W
(E13) 2D4

Jag vill ha Osram cool blue lampor. Dom verkar inte finnas med sådan bas. Har hört att det ska finnas en adapter (en ring/skiva?) som jag sätter i fästet och *ta-daa* får H4 eller H7 infästning. Vart kan jag köpa en sådan ring? Funkar dom bra eller får jag sämre ljusstyrka?

Edit: Jahopp. Någon som vet om det bara går att montera en ny sockel? En sockel till H4 lampor alltså. Vart kan jag köpa en sådan sockel?

Last edited:
om du går från vanlig lampa till halogen så måste du väl byta reflektor också för att få bra ljus? Helt annan spridning än på vanliga glödlampoir.

Låter som en vanlig lampa med Ba20D sockel? (Bajonettfattning, 20mm diameter, Dubbla anslutningar)

Börja med att säga varför du vill ha Osram Cool blue. Söker du bättre ljus på nätterna eller snyggare färg på ljuset när du står och raggar fjortisar vid kiosken?

Är det bättre ljus du vill ha, sätt i en likadan lampa med lite högre effekt (45/40W finns enkelt att hitta) och det kan förmodligen vara värt arbetet att dra om diverse el som har med lyset att göra (vanligtvis stora förluster i orginalgrejerna = svagare lyse).
Tänk dock på att vid byte till kraftigare lampor måste generatorn orka med att ge tillräckligt mycket ström för att driva lampan också.

Är det vitare ljus du vill ha så ger kabelomdragningen jag nämnde ovan det till viss del. Är du inte nöjd med det kan det finnas några passande "moppestylinglampor" med blåfärgat glas som kan ge samma effekt som blåglashalogen (alltså svagare och vitare ljus). Inget jag skulle vilja köra med i mörker för övrigt... Om inte detta passar herrn så är det strålkastarbyte till något som passar de lampor som önskas som gäller.

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti