Kanske funkar när det skymmer ute, men för tunnlar tror jag att den är värdelös. Precis som glasögon med samma funktion så går det för långsamt. Dessutom är min gissning att det går långsammare åt hållet när visiret behöver bli ljust igen (så funkar glasögon) - till exempel när man åker in i en tunnel.
Jag är väldigt skeptisk.
Jag tycker det verkar vara en riktigt bra grej.
Jag kör med ett mellantonat visir nu just för att kunna köra när det skymmer ute. Men när det börjar bli riktigt mörkt är det ett måste att fälla upp visiret om man ska ha acceptabel sikt.
Att ha med ett utbytesvisir är inte ett alternativ för mig. För mig skulle i så fall alternativet vara att ha en hjälm med separat solvisir som kan fällas upp/ned efter behov. Dock brukar det kunna påverka vikten och säkerheten i hjälmen.
Dessutom så ser jag vet som en fördel med detta tilläggsvisir att det monteras på utsidan av befintligt visir då man kan byta tilläggsvisiret när det blir slitet istället för hjälmens visir. Men det beror ju på hur hållbart tilläggsvisiret är och hur dyrt det är jämfört mot hjälmens visir.
Sedan så ser detta visir ut att täcka bättre än vanliga pinlocks som sätts på insidan. De brukar ha lämna en kant runt visiret som i vissa fall kan begränsa sikten en aning. Nu har jag inte haft några problem själv med det dock, men tackar inte nej till förbättring för det.
Tunnlar här i Sverige har jag aldrig haft några direkta problem med, så hur snabbt visiret skiftar där spelar mindre roll för mig. Men längre tunnlar som till exempel i Norge får jag fälla upp visiret i om de är dåligt belysta, så där kan det ha en funktion då det inte är ovanligt att det tar 4-5 minuter att ta sig genom en tunnel.
Så i stort ser jag bara fördelar med detta visirtillägg. Eventuella nackdelar har jag redan med befintligt visir.