För det första tror jag knappast seriösa hojåkare poserar och skryter om hur dyra deras hjälmar är. Jag har då aldrig träffat någon.
Vet inte riktigt vad du vill bevisa? Att man måste vara dum i huvudet, ha onödigt mycket stålar eller enbart en posör för att köpa en komposithjälm för 5000:-?
Är man någolunda insatt så köper man den hjälmen som sitter bäst på huvudet oavsett testresultat och material på skalet. Finns bara ett märke som sitter riktigt bra på mitt huvud av alla jag har testat och så vitt jag vet så gör dom inga plasthjälmar. Är jag en posör då?
Har själv gjort ett störtdyk med min hjälm som bara fick 3 stjärnor i det testet. Hjälmen gjorde iaf sitt jobb ypperligt. Komposit = ja, dyr = nja.
Kommer iaf inte byta märke vid nästa hjälmköp.
Jag har väl ingenting att bevisa. Men köper man en dyrare hjälm för att en dyrare hjälm måste vara säkrare så har man ju lurat sig själv.
Det man betalar för är ju bättre visirmekanism, pinlock, bättre ventilation, utseendet, ljudisolering, turbulensljud och lite annat.
Det bor en liten posör i oss alla men den är olika stor.
Har du valt hjälm för att den passar bäst på ditt huvud så har du ju valt hjälm efter vilken som är säkrast för just dig. Detta eftersom passformen har påverkan på skyddseffekten.
Har du vägt in hjälmens utseende så bor det en liten posör i dig med.
Det innebär inte att du är idiot.
Köper man en komposithjälm för 5000 för att den sitter bäst på huvudet är man ganska klok och vill inte kompromissa. En hjälm ska sitta bekvämt.
Köper man en hjälm för 5000 för att den är snygg så är man lite posör och det har man väl rätt att vara tycker jag.
köper man en hjälm för 5000 och tror att den automatiskt är säkrast i världen för att den var dyr så har man lurat sig själv.
Det finns ganska många som inte inser att dom betalar mer pengar för en ur skyddshänseende likvärdig hjälm. Synd för dom.
Jag vet vilka egenskaper jag kollade på när jag valde hjälm. Jag ville ha en ganska lätt hjälm som var snygg och satt bra och som hade lätt utbytbart visir med pinlock och skaplig ventilation. Jag kan inte avgöra säkerheten genom att titta på hjälmen så jag utgick ifrån att dom godkända hjälmarna var likvärdiga.
jag tänker inte hacka på någon för att dom köper en dyr hjälm om dom vill ha just den hjälmen. Det jag gärna hackar på är dom som säger att man är dum i huvudet och att man inte prioriterar säkerhet bara för att man valde en lite billigare hjälm som ändå skyddar lika bra eftersom dom tror att den hjälmen skyddar sämre. Om en billig hjälm sitter bra och är tillräckligt snygg för den som köper så är det ju en bra hjälm för den personen. Det är bara det som är min åsikt.