Hjälmtest

Bettskena

It's good to be me!
Gick med
7 Aug 2006
Hoj
Gixxer 750 K8
kolla hur bra din hjälm är:

http://www.bike.se/start/

och de som testar hjälmarna:

http://dft-1-sharp.eduserv.org.uk/

nu undrar jag bara om det finns andra organisationer eller hojtidningar som gjort hjälmtester? så att man inte stirrar sig blind på bara ett test utan kan kritiskt jämföra de mot varandra. eller så är den engelska organisationen väldigt bra på det de gör och därmed pålitliga..?

Hmm min Nolan är bättre en min nya Shoei?

Tydligen är det inte så dåligt med plasthjälmar. :confused:

Hmm min Nolan är bättre en min nya Shoei?

Tydligen är det inte så dåligt med plasthjälmar. :confused:

Nej. Och det är väl egentligen ingen nyhet. Det har varit ett faktum ganska länge att plasthjälmarna är ungefär lika bra som komposithjälmarna när det gäller att skydda mot slag. Det enda som komposithjälmarna är bättre på är väl egentligen att dom är lite lättare.

Fast många av dom som är posörer vill inte gärna erkänna att den där hjälmen dom köpte för 5000 kronor inte är bättre än en plasthjälm för dryga 1000 kr. Det bidrar nog till att hålla villfarelsen vid liv.

Kom över en Arai GP5x till bra pris på "På Två Hjul" i Gbg när det var här senast. Den fick 5 av 5 möjliga:) Den känns verkligen rejäl också om man jämför med HJC FS 10 som jag vurpade i i år. Den fick 3 av 5 möjliga i detta testet. Den skyddade min skalle ivf, men jag kände yrsel under två veckor efteråt. Det spelar väl ingen roll vilken hjälm man har i det fallet iof. Hjärnskakning får man väl oavsett i alla hjälmar.

Det enda som komposithjälmarna är bättre på är väl egentligen att dom är lite lättare....

Framförallt så studsar de inte som plasthjälmar. Kompositmaterialet är ju konstruerat för att kollapsa så huvudet inte hjälmen studsar mot marken för att minska risken för nackskador..

Framförallt så studsar de inte som plasthjälmar. Kompositmaterialet är ju konstruerat för att kollapsa så huvudet inte hjälmen studsar mot marken för att minska risken för nackskador..

Men det var ju det som visade inte spela någon roll om jag inte minns fel, pga av materialet kunde man använda en mjukare skum/inredning som kompenserade för "studsen" vilket i slutet inte gjorde någon skillnad.

Nej. Och det är väl egentligen ingen nyhet. Det har varit ett faktum ganska länge att plasthjälmarna är ungefär lika bra som komposithjälmarna när det gäller att skydda mot slag. Det enda som komposithjälmarna är bättre på är väl egentligen att dom är lite lättare.

Fast många av dom som är posörer vill inte gärna erkänna att den där hjälmen dom köpte för 5000 kronor inte är bättre än en plasthjälm för dryga 1000 kr. Det bidrar nog till att hålla villfarelsen vid liv.

För det första tror jag knappast seriösa hojåkare poserar och skryter om hur dyra deras hjälmar är. Jag har då aldrig träffat någon.

Vet inte riktigt vad du vill bevisa? Att man måste vara dum i huvudet, ha onödigt mycket stålar eller enbart en posör för att köpa en komposithjälm för 5000:-?

Är man någolunda insatt så köper man den hjälmen som sitter bäst på huvudet oavsett testresultat och material på skalet. Finns bara ett märke som sitter riktigt bra på mitt huvud av alla jag har testat och så vitt jag vet så gör dom inga plasthjälmar. Är jag en posör då?

Har själv gjort ett störtdyk med min hjälm som bara fick 3 stjärnor i det testet. Hjälmen gjorde iaf sitt jobb ypperligt. Komposit = ja, dyr = nja.
Kommer iaf inte byta märke vid nästa hjälmköp.

Måhända att plast och komposithjälmar har lika bra stötupptagningsförmåga.. En av dom stora skillnaderna (förutom vikten som nämndes innan) är dock livslängden på hjälmarna.
En plasthjälm åldras betydligt fortare än en komposithjälm, och efter ca 2år har plastens egenskaper förändrats såpass att den inte längre skyddar till 100%.
En komposithjälm däremot åldras (egenskaperna förändras) mycket långsammare än en plasthjälm, och det är istället frigoliten som blir för gammal och förlorar sin stötupptagningsförmåga (givetvis gradvis, men efter 5-6 år bör man byta ut även en komposithjälm).

Så krasst räknat går det 3 plasthjälmar på 1 komposithjälm.. sen är det väl upp till var och en att välja. Själv köper jag nog den lite dyrare komposithjälmen och lever med den en lite längre tid

Tror säkert att ur ett rent säkerhetsmässigt perspektiv är dom flesta hjälmar som säljs i sverige rätt likvärdiga. Börjar man dock ta vikt, ventilation, urtagbar inredning, passform och kvalitet i beaktande skiljer det en hel del.

Har haft ett antal olika Nolan, Shoei mm mm Köpte nu en Arai Rx7 Corsair och den är helt överlägsen allt jag haft innan. Posörhjälm? ja kanske men en jävligt bra sådan.

Såg inte Arai Chaser, varför är inte den med?
Kör jag med, känns säker å stabil, kanske utgått:va

Det där är en gammal skröna. Plasthjälmar och komposithjälmar studsar ungefär lika mycket. Enligt dom tester som jag läst så ska man i princip släppa hjälmen på en yxa eller knivsegg för att du ska ha sönder höljet. Höljet är fruktansvärt starkt på en modern hjälm. Det är inredningen som tar upp stöten. Skalets funktion i sammanhanget är att sprida ut kraften. En hjälm där skalet kollapsar kommer inte att sprida ut kraften över tillräskligt stor yta av inredningen och därigenom prestera sämre resultat i testerna än en hjälm med lite starkare skal och samma inredning.

Måhända att plast och komposithjälmar har lika bra stötupptagningsförmåga.. En av dom stora skillnaderna (förutom vikten som nämndes innan) är dock livslängden på hjälmarna.
En plasthjälm åldras betydligt fortare än en komposithjälm, och efter ca 2år har plastens egenskaper förändrats såpass att den inte längre skyddar till 100%.
En komposithjälm däremot åldras (egenskaperna förändras) mycket långsammare än en plasthjälm, och det är istället frigoliten som blir för gammal och förlorar sin stötupptagningsförmåga (givetvis gradvis, men efter 5-6 år bör man byta ut även en komposithjälm).

Så krasst räknat går det 3 plasthjälmar på 1 komposithjälm.. sen är det väl upp till var och en att välja. Själv köper jag nog den lite dyrare komposithjälmen och lever med den en lite längre tid

Också en gammal skröna. Moderna plastmaterial är mycket UV-beständiga. Det som tar kål på skalet är om man krashar med hjälmen.
det som gör att en hjälm åldras är att inredningen tar upp svett mm och därigenom tappar sin stötupptagande förmåga. Det är ingen skillnad mellan plast och komposit i det avseendet. Det är ju samma material i inredningarna i stort sett.

På det stora hela så håller skalet på en modern hjälm oerhört mycket längre än inredningen så den enda begränsningen i livslängd är inredningen. Plasthjälmar och komposithjälmar håller därför lika länge även om det finns många handlare som uttalar sig annorlunda utan att ha fakta.

Last edited:
På det stora hela så håller skalet på en modern hjälm oerhört mycket längre än inredningen så den enda begränsningen i livslängd är inredningen. Plasthjälmar och komposithjälmar håller därför lika länge även om det finns många handlare som uttalar sig annorlunda utan att ha fakta.

Och hur länge håller en hjälm vid normal användning och om den inte skadas genom att tappas o.s.v...?!?

Det där är en gammal skröna. Plasthjälmar och komposithjälmar studsar ungefär lika mycket.

Kan vara bra att veta. Man lär så länge man lever. Jag har har varit ganska övertygad om att just detta varit en stor fördel hos komposithjälmarna.

Last edited:
För det första tror jag knappast seriösa hojåkare poserar och skryter om hur dyra deras hjälmar är. Jag har då aldrig träffat någon.

Vet inte riktigt vad du vill bevisa? Att man måste vara dum i huvudet, ha onödigt mycket stålar eller enbart en posör för att köpa en komposithjälm för 5000:-?

Är man någolunda insatt så köper man den hjälmen som sitter bäst på huvudet oavsett testresultat och material på skalet. Finns bara ett märke som sitter riktigt bra på mitt huvud av alla jag har testat och så vitt jag vet så gör dom inga plasthjälmar. Är jag en posör då?

Har själv gjort ett störtdyk med min hjälm som bara fick 3 stjärnor i det testet. Hjälmen gjorde iaf sitt jobb ypperligt. Komposit = ja, dyr = nja.
Kommer iaf inte byta märke vid nästa hjälmköp.

Jag har väl ingenting att bevisa. Men köper man en dyrare hjälm för att en dyrare hjälm måste vara säkrare så har man ju lurat sig själv.

Det man betalar för är ju bättre visirmekanism, pinlock, bättre ventilation, utseendet, ljudisolering, turbulensljud och lite annat.

Det bor en liten posör i oss alla men den är olika stor.

Har du valt hjälm för att den passar bäst på ditt huvud så har du ju valt hjälm efter vilken som är säkrast för just dig. Detta eftersom passformen har påverkan på skyddseffekten.
Har du vägt in hjälmens utseende så bor det en liten posör i dig med.
Det innebär inte att du är idiot.

Köper man en komposithjälm för 5000 för att den sitter bäst på huvudet är man ganska klok och vill inte kompromissa. En hjälm ska sitta bekvämt.
Köper man en hjälm för 5000 för att den är snygg så är man lite posör och det har man väl rätt att vara tycker jag.
köper man en hjälm för 5000 och tror att den automatiskt är säkrast i världen för att den var dyr så har man lurat sig själv.

Det finns ganska många som inte inser att dom betalar mer pengar för en ur skyddshänseende likvärdig hjälm. Synd för dom.

Jag vet vilka egenskaper jag kollade på när jag valde hjälm. Jag ville ha en ganska lätt hjälm som var snygg och satt bra och som hade lätt utbytbart visir med pinlock och skaplig ventilation. Jag kan inte avgöra säkerheten genom att titta på hjälmen så jag utgick ifrån att dom godkända hjälmarna var likvärdiga.

jag tänker inte hacka på någon för att dom köper en dyr hjälm om dom vill ha just den hjälmen. Det jag gärna hackar på är dom som säger att man är dum i huvudet och att man inte prioriterar säkerhet bara för att man valde en lite billigare hjälm som ändå skyddar lika bra eftersom dom tror att den hjälmen skyddar sämre. Om en billig hjälm sitter bra och är tillräckligt snygg för den som köper så är det ju en bra hjälm för den personen. Det är bara det som är min åsikt.

Såg inte Arai Chaser, varför är inte den med?
Kör jag med, känns säker å stabil, kanske utgått:va

Chaser har inte utgått. De har väl bara inte hunnit testa den ännu.
Som någon annan skrev, märkligt hur vissa hjälmar som SNEL sågar får grymma betyg av SHARP..

Dags att låsa tråden och hänvisa till den redan startade?

Också en gammal skröna. Moderna plastmaterial är mycket UV-beständiga.

Många gamla skrönor blir det.. men att det är plasten i plasthjälmarna som bestämmer livslängden för dessa, och att inredningen är begränsningen gällande komposithjälmarna, är ingen skröna.. Det är fakta, måhända gammal fakta, men absolut ingen skröna. Har inte uppdaterat mig på ett tag gällande detta, men har plasthjälmarna förbättrats såpass mycket under de senaste åren så får du gärna referera till fakta gällande detta.

ps. ska försöka leta reda på artikeln jag läst gällande livslängd på hjälmar om det är någon som är intresserad?!

Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back