Hjälmspänne fråga?

Anderzzon

No Pain, No Game
Gick med
6 Mar 2005
Hoj
Honda CRF 250R -09, Biltema Cruiser, Arctic Cat Sno Pro 440 -05
Tjena grabbs å brudar! Nu ska ni få en riktigt idiot fråga :tomten

Min hjälm en Shoei XR 1000 har ju ringspänne eller vad det kallas?

Nu till frågan, vad gör den lilla metallbiten med spår i längst ut på spännet? Vad fyller den för funktion? Ska den bromsa spännet från att glida ur?

Anledningen till att jag frågar är för att den lilla jäveln piskar sönder min fina hals vid högre farter, vilket är jobbigt :mad:

Kan man korta spännet så den här smiskningen upphör eller är det ren idioti och bara att bita ihop? :huvet

svårt o förklara så här ...men den ska liksom sättas på ringen igen när du satt på dig hjälmen o dragit åt!!! så du inte har remen löst...förstår du?

R1-benji skrev:
svårt o förklara så här ...men den ska liksom sättas på ringen igen när du satt på dig hjälmen o dragit åt!!! så du inte har remen löst...förstår du?

Ok jo ja har fnulat på det men hur fan fäster man den? Spåret är ju för litet för att fästa i ringen eller hur gör man :va

Anderzzon skrev:
Ok jo ja har fnulat på det men hur fan fäster man den? Spåret är ju för litet för att fästa i ringen eller hur gör man :va

det e ju bara o trycka in spåret i ringen...du kommer o höra en litet "klick" ljud. lycka till

Fäster remmen från att glida ur och spänner även fast. Kan vara lite trögt i början att trycka dit spännet om hjälmen är ny. Fick du ingen instruktionsbok med hjälmen ;) !!

R1-benji skrev:
det e ju bara o trycka in spåret i ringen...du kommer o höra en litet "klick" ljud. lycka till

Hehe ok, ja får prova när ja kommer hem, annars återkommer jag så att du kanske får göra en instruktionsfilm eller nått :D

Ja undrar hur många hjärnceller ja lämnade på HC :fyllisar

Om den fladrar sönder din haka, köp ett knapp-kitt, altså som en knäppning på jackor (köp i plast). Sätt knappen på toppen av spännet och den andra delen av knäppningen nånstans på det andra spännet.
(enligt min underbara bild)

Bifogat

• helmut.JPG
    helmut.JPG
    15.6 KB · Visningar: 238
morecore skrev:
Om den fladrar sönder din haka, köp ett knapp-kitt, altså som en knäppning på jackor (köp i plast). Sätt knappen på toppen av spännet och den andra delen av knäppningen nånstans på det andra spännet.

Sån hjälm vill jag ha !!! ;)

Anderzzon skrev:
Hehe ok, ja får prova när ja kommer hem, annars återkommer jag så att du kanske får göra en instruktionsfilm eller nått :D

Ja undrar hur många hjärnceller ja lämnade på HC :fyllisar

jag hänvisar till morecore`s underbara ritning...... :tungan

Motin skrev:
Fick du ingen instruktionsbok med hjälmen ;) !!

Haha ja är en sån som aldrig läser instruktionsböcker, ja tror att ja kan allt ända tills ja kört fast ordentligt :tungan

morecore skrev:

ORD! Mannen detta va det bästa instruktionsbild ja sett :Bugar

morecore skrev:
:tummenupp fick lite utbildnings radio vibbar.koolers vurpollon :yoparty

Till bilden säger jag bara :Bugar

Spännet ska ju genom d-ringen först igenom sen tillbaka det är du väl med på? sen ska plast haken pressas mot d-ringen så remmen går som ett S genom fästet.

*edit* även när du vet hur kan det krävas lite träning :tummenupp

Cervantes skrev:
Till bilden säger jag bara :Bugar

Spännet ska ju genom d-ringen först igenom sen tillbaka det är du väl med på? sen ska plast haken pressas mot d-ringen så remmen går som ett S genom fästet.

*edit* även när du vet hur kan det krävas lite träning :tummenupp

Ja tamefan ja lyckas inte, skåran är ju för stor? Eller ska den på på tvären? Då är den ju åt helvete för liten?

Nu kan ja inte använda smileysar heller nu brinner man ju av snart :huvet jo tamefan där kom en haha

nicce skrev:
kör saktare så har du ju löst problemet :tungan

Nej tack :tungan

Anderzzon skrev:
Ja tamefan ja lyckas inte, skåran är ju för stor? Eller ska den på på tvären? Då är den ju åt helvete för liten?

Nu kan ja inte använda smileysar heller nu brinner man ju av snart :huvet jo tamefan där kom en haha

Nej tack :tungan

Haha nu gick det den skulle ju föffan på den lilla pinnen ovanför där man drar i genom bandet :yoparty

*/ ?>
Back