Hjälmköp - Hjc FG-15 - Snabbspänne? FS-15?

lk999

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2010
Hoj
Kawasaki Zx9r -98
Tänkte köpa en hjälm och fastnade först av allt för AGV S-4 som var nersatt till ~1700kr på fc-moto. Hittade sedan även en HJC FG-15 inkl tonat visir för 1800kr.

Hittar väldigt lite info om FG-15, finns inte ens på HJC's hemsida. Där hittar man istället "FS-15" som verkligen ser identisk ut. Kan det vara samma hjälm? Någon som vet om den har snabbspänne eller dubbel d-ring?

Ska försöka hitta hjälmarna i butik så man kan prova dom först givetvis!

FG-15: http://www.fc-moto.de/epages/fcm.sf...Products/HJC-FG-15/SubProducts/HJC-FG-15-0001

Jag har en FG-15 som jag köpte via fc-moto. Det är snabbfäste och passformen samt storleken är identisk Arai.. (Har även en Arai Condor av samma storlek sedan tidigare)

Tack för det snabba svaret! Nu återstår bara frågan om FG-15 och FS-15 är samma hjälm? Kan verkligen inte se någon som helst skillnad på dem utseendemässigt.

För att förvirra dig lite, har en FG-15 MED dubbla D-ringar, men har fått gå ner från L som jag alltid har på andra hjälmar (Arai, Suomy, Airoh) till S på HJC, förövrigt en jättebra hjälm.

jag köpte en HJC FG-15 igår på Mc hörnan i Södertälje. Den har D ringar. Jag fick oxå gå ner en storlek. Hjälmen verkar riktigt bra...

Har ingen aning om någon handlare i Lund / Malmö säljer HJC men Nilssons i Helsingborg gör i alla fall Nilssons . Precis som någon skrev så har FG-15 dubbel D ringar. Som ägare till en sådan kan jag bara säga att den är extremt prisvärd. Mycket hjälm för pengarna.

Tack för alla svaren! Verkar som FG-15 kan köpas med både snabbspänne och dubbel D-ring. Fcmoto säljer med snabbspänne och alla svenska återförsäljare jag sett med dubbel d-ring.

Nu får jag hoppas att den sitter bra på huvudet också, så jag kan lägga en beställning snarast! Får väl i värsta fall åka upp till hbg.

MVH Andreas

Fan, den satt riktigt dåligt, tryckte i pannan och skapade hålrum över huvudet. Så synd, för ville verkligen ha den.

Om en HJC hjälm sitter dåligt, betyder det att alla HJC hjälmar kommer sitta dåligt på mitt huvud? Eller har samma tillverkare olika innerformer i sina hjälmar?

Fan, den satt riktigt dåligt, tryckte i pannan och skapade hålrum över huvudet. Så synd, för ville verkligen ha den.

Om en HJC hjälm sitter dåligt, betyder det att alla HJC hjälmar kommer sitta dåligt på mitt huvud? Eller har samma tillverkare olika innerformer i sina hjälmar?

Det behöver inte betyda att ALLA Hjd sitter dåligt, däremot är alla Hjs liknande i formen.

Olika modeller kan ha olika skal. Fråga en berörd handlare angående specifika modeller, om det är samma skal etc. Även om det är samma skal kan inredningen vara annorlunda.

Kortfattat, Nej, andra HJC behöver inte sitta dåligt bara för att en gjorde det. Kan du skicka tillbaka hjälmen? PErsonligen anser jag att Arai och Hjc är helt olika hjälmar, både materialmässigt och i formen. Men som sagt det finns olika modeller och en del kanske är mer lika än vad jag vet om :)

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT