Hjälmfladder

benton

Med lem
Gick med
2 Jul 2009
Hoj
Suzuki GSR 750
Hej hej.

Jag är ny på forumet, har läst det ett tag men reggade inte förrens nu.
Jag har ett problem som jag tror det här är det bästa stället att fråga på.

Det är nämligen så att när jag kör runt 170 så börjar hjälmen fladdra nåt så jävulusiskt, jäkligt obehagligt.

Jag har en Suzuki GSR 600 (naken hoj) och hjälmen är en shoei xr 1000.

Jag förstår ju att det blir turbulens men finns det nån som har råkat ut för samma och fixat det på nåt vis?

Har funderat på om det kan vara speglarna som gör turbulensen.

Jag vet att ett sätt är att köpa en hoj med ruta men jag vill hålla ner farten något och är annars rätt nöjd med den.

Åker SuperDuke och har också XR1000..

Aldrig upplevt att det "fladdrar", däremot "drar det lite i den" i högre farter. Min gissning är att den är för stor för dig.

Prova annars att skruva bort speglarna, då ser det mindre ut som en pendlarhoj också ;)

Tack för svaret Hund. (hur trevligt lät det där? :) )

Nej jag tror inte hjälmen är för stor.
Jag biter mig i käkarna om jag "tuggar tuggumi".

Och fladdret är rätt kraftigt. känns som om jag skulle få hjärnskakning om jag inte sakta ner.

hmm tjejen påminde mig just om att jag klippte mig idag.
Men jag vill ändå inte tro att det är det som är felet.

Har du försökt att flytta huvudets position och på så sätt minska fladdrandet?

Min hjälm skakar också om jag har den i en sån position att lykta och mätare styr upp vinden mot hjälmen, lägger jag mig längre ner eller sätter mig mer upprätt så slutar det. Hjälper detta kanske du ska prova med en liten flyscreen (om det finns till din hoj) om du helst vill sitta som du gjorde innan.

Har en XR1000 och kör kåplöst jag med, men har inte märkt av några sådana tendenser. Enda gången som jag känner av turbulens är om jag ligger bakom någon annan hoj eller annat fordon, men då känns turbulensen även lite lätt i armar och bröst. Och dessutom tycker jag att den turbulensen är ganska mild, inte så det blir fladdrigt.

Har du någon vindavvisare eller är hastighetsmätaren/strålkastaren formad så att vinden går direkt upp och blir fokuserad mot hjälmen? Testa att sträcka lite på dig eller sjunka ned lite när fladdret börjar och se om det blir bättre då.

Edit: Seg var man å :)

Ska prova flytta runt huvudet men det där fladdret finns i bakhuvudet nu.
Såg även att det finns lite olika vindavvisare som jag ska kolla in.

Förresten så är fladder kanske fel ord för det "vibrerar" nå ofantligt när det väl börjar. skulle åka av vägen om jag inte släppte av.

Den ser ut så här.

Ser ut att vara instrumenteringen som styr upp luften, prova att ändra sittställning...

så kan jag känna också men då går det i 220-230. :tummenupp

Upplever samma sak men det försvinner givetvis när jag lägger mig bakom rutan!

Jag har lite nog på samma vis, likadan hoj.
Turbulens bakom långtradare e otagbar, man måste köra om eller ligga 200m bakom.

Ditt "fladder" förstår jag inte riktigt vad det innebär dock...
Jag kan beskriva 160+ som att "tror huvudet ska lossna". 200+ så börjar hjälmen åka upp så att spännrämmen börjar strypa, ingen skillna hur man sitter. Men i 200 blås så måste man nästan ligga på tanken redan... Har inte kör så hårt ännu denna säsong så kommer bara ihåg från förra sommaren.

Vindavvisare finns ju, i olika storlekar, men den blir nog så jävla ful av de...

För stor hjälm!
Jag hade samma problem förra året, fast lite högra hastigheter men kan tänka mig att det är samma känsla trots att jag har en kåphoj.
Jag köpte ny inför sommaren nu och inga problem med vibrationer/skakningar...

För stor hjälm!
Jag hade samma problem förra året, fast lite högra hastigheter men kan tänka mig att det är samma känsla trots att jag har en kåphoj.
Jag köpte ny inför sommaren nu och inga problem med vibrationer/skakningar...

jag har också ny för iår och denhär krukan sitter TIGHT! :fiskmunfenomen

Jag ringde till en mc firma och han trodde hjälmen inte satt åt ordentligt vid pannan. Hjälmen sitter förövrigt tight och bra men kanske, kanske om jag känner efter riktigt så kunde det nog vara tightare där.

Jag tror nog på för stor hjälm.

Blir till att
1 testa ny hjälm.

2 plocka av backspeglarna.

3 skaffa vindavvisare.

Tack alla för svaren :krama

första gången jag har hört talas om det som "hjälmfladder".

Förmodligen är d et en kombination av just din hjälm och hur den styr undan vind tillsammans med hur din hoj styr undan vind.
dvs på just den plats där du har huvudet kommer det luftvirvlar som din motorcykel producerat när den trycker undan den luft som den skall passera och som då samverkar med hjälmen och det blir skit av det.

Jag kan få samma om jag kör efter bilar/lastbilar osv.. och det beror på luftvirvlarna som bildas efter dem.

testa att flytta huvudet i höjdled, försvinner det eller förändras vibrationerna ?

Innan du köper en ny hjälm se till att hjälmen är anpassad för din skalle. Olika fabrikat har olika former. Så bara för att en del köper värsta arai hjälmen betyder inte det att den sitter som en smäck, för dom har avlånga skallar. Shoei har lite mer avlånga former, arai lite oval/normal tror jag medans xlite nolan är rundare. etc.

Huvudet ska fylla hjälmen, du ska inte få in ett pekfinger fram i pannan om man trycker fram hjälmen med hjälp av handen, och du ska tugga dig i kinderna.

Alla som säljer hjälmar fattar inte alltid det tyvärr.

Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back