Hjälm VS Brända öron - Husmorstips eller amputering?

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Kanske aldrig har hänt mig förr men nu har jag lyckats bränna öronen, i solen ifall någon undrar.

Spenderade en eftermiddag på en läktare i helgen och då fick öronen nog tydligen, i efterhand började det med att de kändes väldigt varma och på kvällen sved/brände de en del. Sedan tyckte jag de kändes lite svullna på ovansidan, de såg dock normala ut av allt döma men så ikväll sprack båda. Naturligtvis inte helt bekvämt att ta på och av hjälmen redan tidigare men öppna sår är inget jag vill utsätta vare sig hjälmen eller mig själv för.

Testade att dra på mig en tunn mössa men blev inte helt lyckat i hjälmen ändå, den består dock av två lager tunt fabrikat så jag funderar på att göra två mössor av den, får se. Lyckades även fiska fram någon kortisonsalva halv två på natten, den ska jag testa så fort öronen torkat ordentligt efter att jag skrubbat dom.

Tänkte ta en sväng på 30 mil imorrn, om någon har något bra tips som är ljuvligt för öronen vore det kanon! Tänker mig typ skavsårsplåster för öron eller någon fiffig lindning/bandage med kanske en ännu giftigare salva..?

Köp Xylocain på tub på Apoteket. Det är en lokalbedövande salva som används på bl.a brännskador.

En hjälmluva och rikligt med hudsalva på öronen?

Xylocain mot smärtan.
Aloe vera-gel hjälper läkningen och kyler skönt.
Hjälmhuva/balaclava håller bort öronen från hjälmen. Biltemas variant.

Jag hade nog valt att låta det läka ihop utan långturer.

Kanon, får bli en runda och införskaffa detta överlevnadskit då =)

Jo, skulle väl vara bra att låta det läka i lugn o ro men tanken var just att det skulle ske 30 mil bort, typ.

Jag är för amputering. Funkade för Nikki Lauda. Posta en bild.

Finns nån form av "armeringsnät" man kan klippa till som håller salvan på plats. Fick nåt sånt på en brännskada för några år sen, funkade bra. Sen balaklava på det.

Last edited:
Jag är för amputering. Funkade för Nikki Lauda. Posta en bild.

Finns nån form av "armeringsnät" man kan klippa till som håller salvan på plats. Fick nåt sånt på en brännskada för några år sen, funkade bra. Sen balaklava på det.

_70023755_lauda304.jpg

Men varna innan du lägger upp en sådan bild!

...med ett överbett av den storleken. :hihi

Ron Howards film "Rush" är verkligen sevärd, för övrigt.

Nyheter
Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år