Hjälm HJC R-PHA10

Leqtic

Ny medlem
Gick med
30 Jun 2011
Hoj
Ninja zx9-r -01
Undrar om nån har erfarenhet av just denna hjälm HJC R-PHA10, vad ni tycker om den osv? :)

Hur är den jämnfört med Arai och shoien i säkerhet ?

CASCO%20HJC%20INTEGRAL%20R-PHA10%20CLUB%20MC-5.jpg

Trist som fan, men jag köpte en sån i våras och fick testa den rejält i söndags när ett rådjur hoppade ut på vägen framför hojen.

Jag låste frambromsen och drog huvvet i backen hårt.

Jag kan inte mer än lovorda hjälmen! Jag gjorde en likadan grej med förra hjälmen jag hade innan, en Shoei xr-1000 och då hade jag rätt fet hjärnskakning efter den smällen.
Men med hjc:n ingenting, klar och fin i skallen.
Uppskattar att båda smällarna var ungefär lika hårsäda.

Så jag skulle tro att den är minst lika bra ur säkerhets synpunkt som arai och shoei, om
inte bättre... Vann den inte nån stor test i bike för ett tag sen?

Enda nackdelen som jag har märkt är att den är lite högljudd, men det har alla andra supersport hjälmar jag ägt tidigare också varit..

Hej,

Jag kör med en och är grymt nöjd. Ska man hitta något negativt så är det i så fall att luftskyddet för näsan är lite stort och i vägen.

Annars kanon :tummenupp

Mvh,

Rickard

Vansinnigt bekväm och lätt! Jämförde denna mot uppskattningsvis 40 andra hjälmar för ett par veckor sedan och det fanns ingen (inte ens värstingmodellerna från Arai, Shoei, AGV, Marushin osv) som ens kom nära. Klockrent köp.

Hej,

Jag kör med en och är grymt nöjd. Ska man hitta något negativt så är det i så fall att luftskyddet för näsan är lite stort och i vägen.

Annars kanon :tummenupp

Mvh,

Rickard

Håller med där om luftskyddet, fast å andra sidan så behöver man ju inte använda det...

Jag kör också med denna hjälm och kan bara säga gott om den. Gick från en ganska tung hjälm till denna och det var en sådan befrielse. Sedan fem års garanti är ju aldrig fel :)

Lånar tråden lite och ställer frågan: Någon som har erfarenhet av AGV K4? Tycker både priset och utséendet på den verkar tilltalande.

Eller kanske har något annat tips på en annan hygglig glasfiberhjälm i 2000-3000 kr-klassen?

Jag kan inte mer än lovorda hjälmen! Jag gjorde en likadan grej med förra hjälmen jag hade innan, en Shoei xr-1000 och då hade jag rätt fet hjärnskakning efter den smällen.
Men med hjc:n ingenting, klar och fin i skallen.
Uppskattar att båda smällarna var ungefär lika hårsäda.

Så jag skulle tro att den är minst lika bra ur säkerhets synpunkt som arai och shoei, om inte bättre... Vann den inte nån stor test i bike för ett tag sen?

Vore iofs mer rättvist om man jämförde en modernare Shoei hjälm som XR-1100 / Xsprit II mot en "NY" HJC om man ska jämföra säkerheten och komforten m.m.

Men förstår att i ditt fall handlade om att du hade en XR-1000 och då kanske den var "The Shit" ?! :D

Har kört med min HJC R-PHA10 i en månad nu och är grymt nöjd, lätt och sitter kanon på korken.
Tror att bästa pris finns på http://lidsdirect.co.uk/ jag betalade 2782 SEK inkl frakt för ovanstående mönster fast med svart botten. De hade inte den på lager men det tog bara ca 1 vecka längre tid totalt 1½ vecka efter beställning på hemsidan för leverans till Sverige.
Numera är inte vindavvisaren till näsan lika stor som på bilden.

Last edited:
Jag beställde också min kruka från Lidsdirect som levererade snabbt och billigt. Till min följde dock varken det extra visiret eller luftskyddet med i lådan. Efter lite mailande med Lidsdirect skickade de prylarna till mig. Det är nog någon klåfingrig person som varit framme och nallat prylarna ur lådan.

Själva hjälmen är jag mycket nöjd med. Om man beställer den från UK får du otroligt mycket "bang for the buck". Det är skönt med en lätt hjälm och pin-lock funkar riktigt bra.

HJC:n blev utsedd till bäst i test i MC-folket (tror jag att det var). Den fick bra betyg i alla kategorier förutom ljudnivån som var medel. Dock inte värre än de flesta andra hjälmar i samma prisklass.

Köp!

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...