Hjälm ersätts inte från Trygghansa

UltraMarine

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Inga märkvärdiga saker
Har man endast Trafikförsäkring hos Trygghansa så ersätts inte hjälmen vid en olycka som ger personskador. (övriga skyddskläder ersätts efter värdering)
Hjälm ersätts från vagnskadeförsäkringen.
Kan vara bra att veta.

Trygghansa investerar inför framtiden o hoppas på att deras gamla kunder inte kommer tillbaka då de kanske körd med trasiga hjälmar. Oj va långt de tänker...

P@trik skrev:
Dom flesta har väl en hemförsäkring,ta ut en ny hjälm på den istället då.

Inte alla hemförsäkringar det går med. Min hemförsäkring (Moderna) ersätter inte några saker över huvudtaget som "tillhör" motorcykeln och som skulle kunna försäkras genom motorfordonsförsäkringen (jo, jag är på väg att byta hemf.).
Dvs om man råkar ha trafikförsäkring genom Trygg Hansa och en hemförsäkring med samma påhitt som Moderna så har men en hjälm som är helt oförsäkrad...

mattsson skrev:
Inte alla hemförsäkringar det går med. Min hemförsäkring (Moderna) ersätter inte några saker över huvudtaget som "tillhör" motorcykeln och som skulle kunna försäkras genom motorfordonsförsäkringen (jo, jag är på väg att byta hemf.).
Dvs om man råkar ha trafikförsäkring genom Trygg Hansa och en hemförsäkring med samma påhitt som Moderna så har men en hjälm som är helt oförsäkrad...

Detsamma gäller hemförsäkring hos Tennant, vilket ju är ett krav för att få teckna MC-försäkring hos dem överhuvudtaget...

//Anders.

Sjukt. Dyrare premier och mindre rättigheter :kocko
Ett bolag man inte ska välja iaf. Skulle vara kul att höra motiveringen till varför dom ersätter andra skydd men inte hjälmen som det faktiskt är lag på att ha.

Enligt de bolag som tillämpar detta så är det just för att det är lagkrav på hjälm som den "tillhör" motorcykeln och därmed räknas som en del av fordonet. Därför får man inte heller ersättning för den om man har halv/trafik på själva moppen.

//Anders.

Trygg Hansa! :rofl :rofl :rofl

Dom drar i alla lösa trådar för att slippa ersätta.... :arsele
Så är det bara...Tro mig...

En av deras säljare ville sälja komplett försäkring på hojar bilar hus osv..
Han fick nobben ...

Spelar ingen roll hur billiga dom är.
Meningslöst med en försäkring som inte täcker nånting!!!

Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!