HJÄLP! Yamaha R6 laddar inte.

Svanberg

www.racesetup.se
Gick med
18 Mar 2008
Ort
Värnamo
Hoj
-02 Yamaha R6
Hej, min Yamaha r6 -02 vill inte ladda.

Det började med att jag på en träff inte fick igång den då batteriet var
Urladdat. Så jag köpte mig ett nytt och tog med tjejen ut på en runda.
När vi är som längs bort stannar jag oh frågar om vi ska åka hem snart.
Ska då starta motorn men den är heldöd.
Frågan är då vad kan felet vara?
Jag har sökt en massa men ingen verkar veta exakt.

Är det statorn eller laddningsregulatorn?

Ska mäta lite så fort jag laddar upp batteriet så den går att starta!

Alla svar som kan hjälpa önskas såhär i semester tider!

Med vänlig hälsning, Robin!
 
Du är säker på att batteriet är urladdat då så att det inte är något annat som inte lirar? ( du vet säkert hur motorn låter vid för klent batteri)

Hade liknande problem med min Triumph nyligen det var statorlindningarna i generatorn som hade gett upp!

Försök starta med startkablar alt rulla igång för att se om den överhuvud taget går! Om den startar, ta då en multimeter och mät batteriet med motorn igång. Har du 13-14 volt då så är det inte fel på laddningen vilket borde betyda att lindningar och regulator är okej!
 
Koppla loss statorn från laddningsregulatorn.
Mät sedan motståndet mellan de 3 trådarna, två i taget. Det blir 3 mätningar och alla ska visa mindre än 1 Ohm.
(=inget avbrott i lindningarna i statorn, OK)
Ta sedan och mät motståndet mellan två skruvar på motorn. Har du bra kontakt (oxid och liknande kan ge dålig kontakt) blir det lågt motstånd.
När du hittat två skruvar som det är mindre än 1 Ohm mellan har du bra kontakt till båda skruvarna.
Mät sedan mellan en av skruvarna och alla 3 sladdarna från generatorn.
Alla tre mätningarna ska ge mycket högt motstånd , "oändligt".
Högt motstånd visar att statorn inte brunnit och det blivit kortis till motorn.
Ovan två OK.
Starta hojen med batteriet anslutet men inte statorn till regulatorn.
När hojen gått några minuter och oljan är varm så varvar du upp till ca 4000RPM
Då ska du mäta ca 70 Volt AC mellan alla tre paren från statorn.
Gör du det, mäter 3 x ca 70V AC
AC, alternating current, det är växelströmsmätning !
är statorn OK !
Felet är laddningsregulatorn. Det var det på min sukka.
 
Last edited:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?177178-TIPS!-Elfel-Laddningsregulator

Hittade denna symtomen på hojen just nu!
Frågan är ju då eftersom att killen inte varit aktiv sedan 2009..

VART köper jag kontakten?

Jag hade precis samma fel på min hoj för två månader sedan, bränd kontakt och kortis i regulatorn.
Kontakten var bara skit så klippte kablarna och satte kabelskor på dem. Sedan krympslang runt för att hålla väta borta. Funkar lysande :tummenupp
 
Jag hade precis samma fel på min hoj för två månader sedan, bränd kontakt och kortis i regulatorn.
Kontakten var bara skit så klippte kablarna och satte kabelskor på dem. Sedan krympslang runt för att hålla väta borta. Funkar lysande :tummenupp

Hade samma fel på min i helgen, ett stift i kontakten till regulatorn var brännd.

Men varför har den bränt? Byta regulatorn?
 
Att felsöka detta är busenkelt. Leta upp löaddregulatorn. Den har vanligen 5 sladdar. #st går till statorn och 2st till batteriet. Börja att mäta DC till batteriet med motorn igång och lagom varv (inte tomgång). Är detta inte tillfredställande mät de 3 ingående sladdarna AC. De skall ge 50-70V vid lite varv. Med dessa 2 mätningar har du diffat regulatorn från stator...

90% av bristen på laddning är brunnen regulator. Köp en MOSFET-regulator när du byter...
 
Att felsöka detta är busenkelt. Leta upp löaddregulatorn. Den har vanligen 5 sladdar. #st går till statorn och 2st till batteriet. Börja att mäta DC till batteriet med motorn igång och lagom varv (inte tomgång). Är detta inte tillfredställande mät de 3 ingående sladdarna AC. De skall ge 50-70V vid lite varv. Med dessa 2 mätningar har du diffat regulatorn från stator...

90% av bristen på laddning är brunnen regulator. Köp en MOSFET-regulator när du byter...

Ett av stiften i kontakten till regulatorn var lite bränd och glappade. Klämde till den med en tång så den slutade glappa sen laddad hojen som den skulle.

Men, bör jag byta regulator? Undrar lite varför stiftet bränt. Känns onödigt att byta nått som fungerar (I alla fall för tillfället)
 
Ett av stiften i kontakten till regulatorn var lite bränd och glappade. Klämde till den med en tång så den slutade glappa sen laddad hojen som den skulle.

Men, bör jag byta regulator? Undrar lite varför stiftet bränt. Känns onödigt att byta nått som fungerar (I alla fall för tillfället)

Beror på vilken årsmodell du har. På en förgasarcykel är det bara att köra vidare och vara glad. Det värsta som kan hända är att du överladdar batteriet och dödar det. I en sprutcykel finns där lite mer risker då en ECU kan ta skada om man överladdar något djävulskt.

Men även på en sprutcykel så hade jag nöjt mig med att hålla koll på laddningen och stanna regelbundet under de första turerna och kolla att batteriet inte ser ut som en fotboll och är brännhett.
 
En smula dålig kontakt eller möjligt glapp = varmt som s-tan
 
Klippte bort kontakten, skarvade med egna stift. Satte på dom och Startade och kollade strömmen på batteriet. 14.1 utan lampor på. Borde den inte ladda då? :p
 
Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Back
Top