HJÄLP!Skruv som är runddragen i broms oket

Lindén

Slutkört!
Gick med
27 Sep 2003
Hoj
Piagio med trampor
Sitter i klistret o det verkar skruven med göra den e lite fusk lagad denna gänga!
Dem har tagi upp ett hål sedan fyllt det med någon gukka:mad: :argpådato hur göra har provat allt nu känns det som...
Värmt, knackat bakirån då det inte sitter några gängor på andra sidan
Inget verkar fungera=(
Borra ur skiten o svetsa nytt o gänga om?
Fanns ej heli coil förut?

Bifogat

• HPIM3968.jpg
    HPIM3968.jpg
    91.3 KB · Visningar: 203
Last edited:
Lindén skrev:
2275210 Sitter i klistret o det verkar skruven med göra den e lite fusk lagad denna gänga!
Dem har tagi upp ett hål sedan fyllt det med någon gukka:mad: :argpådato hur göra har provat allt nu känns det som...
Inget verkar fungera=(

Borra ur, nya gängor, och sedan insatsgängor...? Borde väl funka....

Eller....känsligt ställe på oket...? Fast å andra sidan...svetsa på oket, kanske lika känsligt det...? :va

Såg bilden nu.... går det inte att komma åt bulten...bredvid/mellan... beläggen, och dra runt den med en polygrip/ tång..? Om nu insexmönstret i skallen är runddraget...?

Gillar inte fusklagningar på saker som skall fungera för säkerhetens skull... !

Last edited:
Är det som syns vid "hacket" en ganska ansenlig del av änden på skruven som sitter fast? Isf skulle jag föreslå följande metod (som jag själv med framgång använt på avbrutna pinnbultar och runddragna avtappningspluggar). Skaffa en mutter med innerdiameter liknande den stump som sitter fast. I detta fall kanske en M8? Borra ur den med 8 mm borr, det är viktigt att det är rent från zink. Håll muttern mot stumpen och MIG-a igen hålet i muttern. Låt svalna. Vrid på muttern. Kan behöva göras
flera gånger om svetsen brister.

Guson

1. Dremel m kapskiva, skär ett hack så du får bra tag med grov skruvmejsel.
Spåret som blir i godset runt skallen försvagar inte oket.

2. Bättre, kapa skruven, lämna en god bit av den 'högra' delen, ta bort beläggen.
Nu har du bra åtkomst med rörtänger etc, eller du kan svetsa på något som hjälper dig dra runt bulten utan att värmeskada oket.

Kazim73 skrev:
2275227 Borra ur, nya gängor, och sedan insatsgängor...? Borde väl funka....

Eller....känsligt ställe på oket...? Fast å andra sidan...svetsa på oket, kanske lika känsligt det...? :va

Såg bilden nu.... går det inte att komma åt bulten...bredvid/mellan... beläggen, och dra runt den med en polygrip/ tång..? Om nu insexmönstret i skallen är runddraget...?

Gillar inte fusklagningar på saker som skall fungera för säkerhetens skull... !
Race moppe så det var nog för säkerheten=)
För fast sitter det:mad
Biker66 skrev:
2275258 1. Dremel m kapskiva, skär ett hack så du får bra tag med grov skruvmejsel.
Spåret som blir i godset runt skallen försvagar inte oket.

2. Bättre, kapa skruven, lämna en god bit av den 'högra' delen, ta bort beläggen.
Nu har du bra åtkomst med rörtänger etc, eller du kan svetsa på något som hjälper dig dra runt bulten utan att värmeskada oket.
Lät som en bra idé bägge två!
Skall prova imörra

Lindén skrev:
2275210 Sitter i klistret o det verkar skruven med göra den e lite fusk lagad denna gänga!
Inget verkar fungera=(

Om du borrar ett hål som är mindre i än bulten mitt i bulten så finns det nått som kallas "svinpitt" . Vet inte vad det riktiga ordet är men det är som en liten kon som är vänstergängad så skruvar du in den i hålet du borrade och till sist så kilar den och då får du för hoppningsvis med dig bulten ut. Säg till om du vill ha en bättre förklaring. Ska inte vara några problem.

__julle__ skrev:
2275273 Om du borrar ett hål som är mindre i än bulten mitt i bulten så finns det nått som kallas "svinpitt" . Vet inte vad det riktiga ordet är men det är som en liten kon som är vänstergängad så skruvar du in den i hålet du borrade och till sist så kilar den och då får du för hoppningsvis med dig bulten ut. Säg till om du vill ha en bättre förklaring. Ska inte vara några problem.

Det tråkiga är om "svinpitten" går av - HSS-stål är inte kul att borra i. Då är det bättre att använda en torx-bits och banka in i hålet - måste iofs vara av bra kvalitet för annars så har man satt sit i skiten ordentligt. Har använt metoden på säkert ett 50-tal grenrörspinnskruvar med gott resultat.

RMT_Racing skrev:
2275502 Det tråkiga är om "svinpitten" går av - HSS-stål är inte kul att borra i. Då är det bättre att använda en torx-bits och banka in i hålet - måste iofs vara av bra kvalitet för annars så har man satt sit i skiten ordentligt. Har använt metoden på säkert ett 50-tal grenrörspinnskruvar med gott resultat.

Ridgid! Splinesaxel som man bankar ner i skruven efter att man borrat ur kärnan med lämplig borr. Fungerar till 95%. Annars spänna fast i skruvstycke och fräsa med en tvåskärsfräs.

Om det är som du säger, inte gängat i änden på pinnbulten utan där skallen sitter borde det inte vara enklare att bara dela på oket och svetsa dit ett stort järn i änden o sen bara vrida?

Vänsterborr!

Vänsterborr är ett borr som fungerar som ett vanligt borr. Ända skillnaden är att det är gjort åt fel håll.

Så när du sätter borrmaskinen på reverse så arbetar borret neråt, detta gör att det hela tiden vill greppa i skallen på skruven. När det greppar så åker skruven ur med en väldig fart.

(använder man ett vanligt högerborr så vill det ju dra år skruven när det greppar)

Finns hos välsorterade järnaffärer.

Tack för alla tipps o så...
Jobbar som cnc operatör så nog har jag sett saker... dock inget liknande detta...svinpitt e bara o glömma likaså torx blir till o borra ur skiten....
Skall prova o snitta den först o knacka ur med spårmejsel + dragare

Kawwa skrev:
2275584 Ridgid! Splinesaxel som man bankar ner i skruven efter att man borrat ur kärnan med lämplig borr. Fungerar till 95%. Annars spänna fast i skruvstycke och fräsa med en tvåskärsfräs.
4 :fakta :)

Maax skrev:
2275857 Om det är som du säger, inte gängat i änden på pinnbulten utan där skallen sitter borde det inte vara enklare att bara dela på oket och svetsa dit ett stort järn i änden o sen bara vrida?
Inte montera isär ok...
Det vågar jag mig ej på!
Motorer går bra dock :huvet

Tycker Peter80 verkar sitta inne med en bra metod, den hade jag provat iaf :tummenupp

Och när du fått ur skruven så kollar du om det är samma gäng som på crossar och köper (ca. 70:-) eller tillverka nya skruvar med sexkantsgrepp istället, finns tom. att köpa i Titanium för "lättare" ofjädrad vikt.

Har gjort nya i rostfritt till alla crossar jag skruvat med för detta problem är inte ovanligt.

Tänk på att om du borrar ur skruven kan det vara en kona i botten på hålet så mät först på det andra oket.

Bild:
Pinnar till MX från Knobby´s.
http://www.knobby.se/product/product.asp?id=2927&catid=26300&scatid=26

Bifogat

• fastpinnetillbromsok.gif
    fastpinnetillbromsok.gif
    16.5 KB · Visningar: 870
Lindén skrev:
2276291 Tack för alla tipps o så...
Jobbar som cnc operatör så nog har jag sett saker... dock inget liknande detta...svinpitt e bara o glömma likaså torx blir till o borra ur skiten....
Skall prova o snitta den först o knacka ur med spårmejsel + dragare

4 :fakta :)

Inte montera isär ok...
Det vågar jag mig ej på!
Motorer går bra dock :huvet

Inget svårt alls, sitter bara ett par packningar vid oljekanalerna när du delar, lovar att det är enkelt...betydligt mindre jobb än o borra o ha sig = större risk att man skadar oket.

Maax skrev:
2276552 Inget svårt alls, sitter bara ett par packningar vid oljekanalerna när du delar, lovar att det är enkelt...betydligt mindre jobb än o borra o ha sig = större risk att man skadar oket.
Jo det gick fasen fortare nu så e det fixat tackar=)

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT