HJÄLP Oljeplugg/Dräneringsplugg

StyxXx

Lagom Outlaw
Gick med
6 May 2006
Hoj
Hojlös =(
Behöver hjälp, oljepluggen (I botten, för att tömma ut motoroljan) har sönderdragen skalle, Dvs nyckeln får inget fäste. Hur ska jag lösa detta:confused:
Är det bara att borra om, eller finns det något smidigare sätt?
Kan passa på att fråga hur mycket motorolja det ska vara i också :)
Det rör sig om en KTM 520sx -02

Last edited:
Behöver hjälp, oljepluggen (I botten, för att tömma ut motoroljan) har sönderdragen skalle, Dvs nyckeln får inget fäste. Hur ska jag lösa detta:confused:
Är det bara att borra om, eller finns det något smidigare sätt?
Kan passa på att fråga hur mycket motorolja det ska vara i också :)

Rörtång brukar kunna funka om de inte e att för jävligt draget, å sen köpa ny plugg...
annars ta storleken mindre hylsa å sen bara banka dit den ju.. beror på om den e så sliten att det går..

lycka till..

Rörtång brukar kunna funka om de inte e att för jävligt draget, å sen köpa ny plugg...
annars ta storleken mindre hylsa å sen bara banka dit den ju.. beror på om den e så sliten att det går..

lycka till..

Ska testa med rörtång imorgon, hoppas det funkar...
Tror inte det där med mindre plugg är något att hålla på med eftersom jag ändå måste öppna den om ca 3tim igen :D

Last edited:
Ska testa med rörtång imorgon, hoppas det funkar...
Tror inte det där med mindre plugg är något att hålla på med eftersom jag ändå måste öppna den om ca 3tim igen :D

Mindre plugg? Menar du å vålda på en mindre hylsa?

Köp en ny plugg.. värt varenda krona nästa gång du ska byta.. å köp bra hylsa med 6 kant så rundar du den inte..

Mindre plugg? Menar du å vålda på en mindre hylsa?

Köp en ny plugg.. värt varenda krona nästa gång du ska byta.. å köp bra hylsa med 6 kant så rundar du den inte..

Sorry! Mindre hylsa menar jag:D
Ölen läser fel åt mig:gnissla
Inläggen blir lite kostiga... men huvudfrågan är rätt... tror jag :va

Sorry! Mindre hylsa menar jag:D
Ölen läser fel åt mig:gnissla
Inläggen blir lite kostiga... men huvudfrågan är rätt... tror jag :va

Hehe.. lätt hänt! ska nog gå å hitta mig en grogg så jag kommer i lite stämning till att riva isär min koppling imorgon.. Surt!
Lycka till med pluggen..
Annars e de bara å borra å hoppas på de bästa..

Finns ju alltid helicoil i värsta fall..:yoparty

Det finns även ett verktyg hos mekonomen för just sånna här tillfällen. Ju hårdare du dra desto hårdare sitter den på muttern. ser yt som en tandad krok på ett skaft och finns i olika storlekar. Den har räddat mig dom gånger det har gått snett annars.

Lycka till.:tummenupp

annars kan man ta en vanlig mejsel å banka ett hack i ytterkanten å sen slå muttern åt det hållet den ska skruvas, antar att det är en plugg med
"inbyggd bricka" fungerade bra på polarens husa...:tummenupp

Det finns även ett verktyg hos mekonomen för just sånna här tillfällen. Ju hårdare du dra desto hårdare sitter den på muttern. ser yt som en tandad krok på ett skaft och finns i olika storlekar. Den har räddat mig dom gånger det har gått snett annars.

Lycka till.:tummenupp

Låter intressant, ska kolla upp!:tummenupp

6 kant hylsa e de enda rätta:yoparty
Svetsa på en bult på pluggen så har du en fräsch skalle att dra loss bottenpluggen.
glöm inte att koppla ur tänd/databoxen när du svetsar på hojen!!:tummenupp

6 kant hylsa e de enda rätta:yoparty
Svetsa på en bult på pluggen så har du en fräsch skalle att dra loss bottenpluggen.
glöm inte att koppla ur tänd/databoxen när du svetsar på hojen!!:tummenupp

Tyvärr har jag inte tillgång till en svetts, även om det helt klart var vad jag tänkte på först... men det borde ordna sig iaf:)
Förra ägare har minsann dragit åt skruven något så jävulskt, och pajjat 80% av huvudet:gnissla

Det kan också funka att vinkelslipa ett spår genom skallen, ta största mejseln du har och testa. Kan kanske vara lite svårt om den sitter så jävulskt, men ett nummer mindre sexkantshylsa som du slår på med hammare brukar göra susen.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT