HJÄLP med KBC-hjälm!!!

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Jag var idag inne på Burnout i Upplands Väsby och köpte min drömhjälm.

Nu undrar jag bara en sak. Gubben i butiken förklarade att hjälmarnas skal görs i en storlek och sen avgörs själva storleken på hjälmen av stoppningen och att man kan ta kuddarna i en storlek och byta mot kuddarna i en annan storlek för att göra om den tex från small till x-small.
Någon som vet om detta stämmer eller inte?

Tacksam för seriösa svar.

Bifogat

• forcerr.jpg
    forcerr.jpg
    85 KB · Visningar: 89
Här är ett seriöst svar, dock helt utan grund:

Jag har svårt att tro att du får ur hela inredningen ur den där hjälmen, med tanke på att den inte kan betecknas som top of the line. Du kan möjligen byta kindkuddar, men själva stoppningen runt huvudet sitter nog där den sitter.

Nu är det fritt fram för folk med torrt på fötterna att överbevisa min tes. Varsågoda.

Edit: "Removable, washable, liner with customizable padding system" säger dom på sin hemsida. Jag är dock tveksam till att den går att bygga om en storlek hemma på kammar'n.

Här är ett seriöst svar, dock helt utan grund:

Jag har svårt att tro att du får ur hela inredningen ur den där hjälmen, med tanke på att den inte kan betecknas som top of the line. Du kan möjligen byta kindkuddar, men själva stoppningen runt huvudet sitter nog där den sitter.

Nu är det fritt fram för folk med torrt på fötterna att överbevisa min tes. Varsågoda.

Edit: "Removable, washable, liner with customizable padding system" säger dom på sin hemsida. Jag är dock tveksam till att den går att bygga om en storlek hemma på kammar'n.

Jo men om problemet bara ligger i kindkuddarna och hjälmen sitter toppen i övrigt så borde det ju inte vara några problem tycker man.

Den sitter som gjuten i övrigt och nu även vid kinderna efter att jag bytte ut kindkuddarna. :)

Jo men om problemet bara ligger i kindkuddarna och hjälmen sitter toppen i övrigt så borde det ju inte vara några problem tycker man.

Den sitter som gjuten i övrigt och nu även vid kinderna efter att jag bytte ut kindkuddarna. :)

Hej!
Jag har en, o du har tur, kindkuddarna är det som går att byta emot andra storlekar GRATTIS! :banana

Gubben hade rätt, de flesta tillverkare gör bara ett eller två olika skal.
Däremot kan man inte påverka storleken själv annat än med kind/sidokuddar då resten av inredningen brukar vara fast.

Grattis till snyggaste hjälmen.nu = )
Har en själv och älskar modellen! Dock drar den lite mycket underifrån vid hakan..
(Jag kör förståts sittandes rakt upp på min förra motard och streetfighter)
En rekomendation, på deras allroad hjälmar så har dem ett tillbehör!
Tygbit som man kan fästa under hakan, Den fungerar även på denna hjälm efter lite våld :tummenupp

+ Visiret's fäste sprack och jag fick det utbytt på garanti.
Det var tydligen vanligt. (inte farligt i då visiret sitter kvar men ramlar loss när man drar i det.)

Gubben hade rätt, de flesta tillverkare gör bara ett eller två olika skal.
Däremot kan man inte påverka storleken själv annat än med kind/sidokuddar då resten av inredningen brukar vara fast.

Mnja...de lite större märkena som SHOEI och ARAI tex har minst 3 skalstorlekar. E väl mest billigare hjälmar som man bara gör i en storlek o fyller ut med stoppning...?

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!