HJÄLP!! Kolla Bilden!

alex!

Ny medlem
Gick med
6 Oct 2005
Hoj
Triumph Street Triple R
Tja Grabbar!

Jag har ett riktigt saftigt problem tyvärr.. Lika bra att dra historien från början, Jag och en polare hade varit ute och kört en del, minin hade funkat helt perfekt. Efter vi hade kört så ställde jag min hoj utan för hans hus och vi gick in en stund. Senare när jag skulle åka hem rulla jag ut den till bilen och åkte hem och ställde in den i garaget. Tog ut den dagen efter för att köra igen.

Drog igång den, starta lätt som vanligt, gick på tomgång en kort stund, sen bara tvär dog den! Omöjlig att få igång igen. Laborera med startgas, tändstifts byte men inget funka. Orkade inte pilla nått mer med den den dagen. Trodde då att något munstycke i förgasaren lr liknande var igen satt så jag skruva isär förgasaren.

Den hade då stått i en vecka, och förgasaren var full i vita "kristaller", trodde det först var salt, men efter ett smakprov kunde jag konstatera att jag hade totalt fel! Drog slutsatsen att det var vatten i bensinen som hade erjat.

Tömde tanken och det visade sig att det blev en skiktning av 2st vätskor, antagligen vatten. Jag rengjorde förgasaren (ett djävla jobb!!) och skruva dit den igen. Visade sig att det var stopp iförgasaren ändå, kom inte in någon bensin. Blev allmänt trött på skiten så den åkte in i garaget igen! Stod där ca 3 veckor innan jag bestämde mig för att nu skall skiten igång! Testade då att dra i starten, och till min stora förvåning gick inte motorn runt! Ryckte av förgasaren igen. Tog av cylindern. Det är nu det hemska visade sig, hela vevhuset är fullt i skit och Vevstaken har typ rostat fast i vevaxeln!

Hur i helvete skall jag lösa detta?? Kolla bilden!

Antagligen har någon ungjävel hällt lite vatten i tanken när den stod utanför huset..

Bifogat

• 2.JPG
    2.JPG
    73.4 KB · Visningar: 470
Hur i helvete skall jag lösa detta?? Kolla bilden!

Antagligen har någon ungjävel hällt lite vatten i tanken när den stod utanför huset..[/QUOTE]
ojoj det där såg ju latjo ut

En ny motor blir det annars. Men eftersom du kanske behöver byta så ahr du
2 saker du kan prova

Skruva bort allting och rengör, kan rengöra med stål ull ( svinto), eller så tar man lite sandpapper. Sedan olja in allting ordentligt.
Tänk på att alla packningar vid motor bocket går sönder, så du kan skaffa flytande packning på Clas Ohlsson.

Eller så kan du prova med att köra rostborttagnins medel och låta det verka i ngn timme ( 5-56), men det är inget jag direkt rek.

aj aj aj inte alls vackert.. inte nånstanns!. :3freak Som sagt plocka ner hela motorn!. Fixar du på en helg att plocka ner om du inte gjort de förut. Lämna in vevpartiet för byte av vevlager om det nu går att fixa det på nåt sätt om de rostat mycket runt lagret. Byta kolv, kolvbultslager och ringar. Hur ser cylindern ut föresten?

Blir nogså att man får riva ner skiten och rengöra.. Byte av vevlager är nog inte aktuellt eftersom hojjen kosta 2500, tror inte att det är lönt. Dessutom så kan nog inte få tag på nya lager..?

Cylindern har klarat sig riktigt fint faktiskt, antagligen är loppet av ett mycket bättre matrial.. Det får fan inte vara piss!!

alex! skrev:
Cylindern har klarat sig riktigt fint faktiskt, antagligen är loppet av ett mycket bättre matrial.. Det får fan inte vara piss!!

Loppen är väl hårdare än kolven generellt? :va Dessutom rostar den väl inte där det inte ligger tätt mot kolven.

Man ska inte smaka på allt man hittar! :ajjabajja

alex! skrev:
Blir nogså att man får riva ner skiten och rengöra.. Byte av vevlager är nog inte aktuellt eftersom hojjen kosta 2500, tror inte att det är lönt. Dessutom så kan nog inte få tag på nya lager..?

Standardiserade lager. Knacka ut och gå till en lageraffär. 150 -300 för 2 st.

dealy säljer ananrs ett vevparti för ganska billig peng om ditt skulle vara så pass dåligform att du inte kan anv det längre.

Dessutom har jag orginal cylinder+kolv samt förgasare till försäljning, däremot utan kolvbult och låsringar.

Idag har jag börjat plocka ner motorn. Har ju tänkt att dela motorn och göra rent. Gick hyfsat bra men fick inte i sär motorn helt, den plattan som kopplingen sitter på måste bort för att få isär motorn helt. Har bild på den. Nån som vet hur den tas bort?

Det mest positiva idag är att vevstaken nu inte längre är fast i vevaxeln. En massa 5-56 och när motorblocks halvorna gled isär lite så lossna det!

Ladda upp en bild på reedventilen också, den säger väll sitt om hur det ser ut..

Andreas_ace skrev:
dealy säljer ananrs ett vevparti för ganska billig peng om ditt skulle vara så pass dåligform att du inte kan anv det längre.

Dessutom har jag orginal cylinder+kolv samt förgasare till försäljning, däremot utan kolvbult och låsringar.

Hur stor är förgasaren?

Bifogat

• motor.JPG
    motor.JPG
    108.8 KB · Visningar: 113
  • reed.JPG
    reed.JPG
    109.5 KB · Visningar: 133
alex! skrev:
Idag har jag börjat plocka ner motorn. Har ju tänkt att dela motorn och göra rent. Gick hyfsat bra men fick inte i sär motorn helt, den plattan som kopplingen sitter på måste bort för att få isär motorn helt. Har bild på den. Nån som vet hur den tas bort?

Det mest positiva idag är att vevstaken nu inte längre är fast i vevaxeln. En massa 5-56 och när motorblocks halvorna gled isär lite så lossna det!

Ladda upp en bild på reedventilen också, den säger väll sitt om hur det ser ut..

Hur stor är förgasaren?

är det en 14e du har så såg jag ny motor kompl för 950kr

Ta 3 st långa m6 skruvar och skruva in dem i hålen där kopplingsbackarna satt. skruva dem så de går emot blocket så tvingar du ut kopplingsnavet.

ser ut som titanic på havets botten i 300 år innanför din motor.. :3freak hoppas du grejar det!.

att köpa ny motor är en nödlösning.
Att mecka lite med motorer e nyttig kunskap.
klarar han detta så kommer killen klara alla problem som han kan stötas på.
Man ska inte ge upp i första taget.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...