Jonstorp
Medlem
Behöver akut hjälp m min oljeplugg. Gängorna e kass i hålet så ja skulle behöva hjälp att sätta en coil i hålet. M14 1,25 va nog dimensionen, finns de nån i Oskarshamnsområdet som e duktig på detta?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Hej! Hade samma problem på min gsxr 1000. Men där kunde jag borra upp hålet lite och gänga upp och montera en större plugg. På den fanns det material så det räckte på sidorna. Jag har säkert möjlighet att kolla på det i början av nästa vecka.
Vanlig tändstiftsgänga, finns kit med tapp och allt på biltema.
Köp timecert det är mycket bättre.
Om du ska göra det på plats så ha myyyycket fett på gängtappen så spånen fastnar och ta bort den ofta och gör rent, på med nytt fett.
Sen sköljer du igen några gånger med olja så du får bort spånen, du kan ta gammal olja och sila den.
Finns ju självklart en risk att du ändå får spån kvar i motorn men förhoppningsvis fastnar dessa i pickupen.
Kollade upp timesert lite, och de är väl mest till för att reparera redan lagade gängor?
Nejdå, de funkar lysande för att laga en trasig gänga med som du inte kan rätta till med en gängtapp.
Just till oljeplugg passar de extra bra eftersom de har en fläns som gör att de inte kan åka in längre i hålet som är genomgående.
Se bara till att gängans kant kan inte sticker upp över blocket så det blir problem att få tätt.
Sen kanske jag är lite blödig men jag hade faktiskt satsat på en najtråd till pluggen om man bytt gängan.
Ok, de e ju sant att den kan åka in längre än menat... Ska nog kolla lite mer på dom med flänsen.
Hur menar du med najtråd till pluggen? Hänger inte med....![]()
Gör ni inte detta mer komplicerat än de e?
Har använt Timesert ute i verkstan i över 20 år å kan bara hålla med om att det e bra skit. Enda nackdelen,som då inte finns i detta fallet,e att de bygger lite mer än konventionell Hel-Coil.
Men jag förstår överhuvudtaget inte varför du e nervös för att borra å dra i en av Biltemas pissbilliga Heli kopior?
Iom där redan finns ett hål blir ju borret självcentrerande å iom det,under förutsättningen att du inte mer eller mindre kastar borrmaskin på hålet,så kan det liksom inte bli annat än rätt.
Om du sen demonterar tank å lite kåpor så kan du ju lägga cykeln rätt stöddigt mot en mindre trave däck eller ngt liknande å iom det få det utrymme du behöver för att göra jobbet.?
De borr man använder till såväl Heli som Time e annars normalt ngt kortare än vanliga standardborr. Vissa av dem tom med fyrkantstapp för att montera svängback å borra manuellt.
Timesert,om man nu e osäker på ifall de sitter som de skall,kan med fördel installeras med fullhärdande loctite. Funkar kalas. Men,till Timesert hör eg en halvt eliptisk tapp som e tänkt att man skall dra igenom den installerade insatsen vilket får den att expandera aldrig så mkt mot grundmaterialet=sitter benfast.
Timsert säljs,för alla er andra,fö av svenska Wurth. Återförsäljare hittar man lite varstans å Wurth,som då e specialiserade på vertyg å vertygstillbehör till fordons industrin,e generellt i min mening att betrakta som bra skit.
Gör ni inte detta mer komplicerat än de e?
Har använt Timesert ute i verkstan i över 20 år å kan bara hålla med om att det e bra skit. Enda nackdelen,som då inte finns i detta fallet,e att de bygger lite mer än konventionell Hel-Coil.
Men jag förstår överhuvudtaget inte varför du e nervös för att borra å dra i en av Biltemas pissbilliga Heli kopior?
Iom där redan finns ett hål blir ju borret självcentrerande å iom det,under förutsättningen att du inte mer eller mindre kastar borrmaskin på hålet,så kan det liksom inte bli annat än rätt.
Om du sen demonterar tank å lite kåpor så kan du ju lägga cykeln rätt stöddigt mot en mindre trave däck eller ngt liknande å iom det få det utrymme du behöver för att göra jobbet.?
De borr man använder till såväl Heli som Time e annars normalt ngt kortare än vanliga standardborr. Vissa av dem tom med fyrkantstapp för att montera svängback å borra manuellt.
Timesert,om man nu e osäker på ifall de sitter som de skall,kan med fördel installeras med fullhärdande loctite. Funkar kalas. Men,till Timesert hör eg en halvt eliptisk tapp som e tänkt att man skall dra igenom den installerade insatsen vilket får den att expandera aldrig så mkt mot grundmaterialet=sitter benfast.
Timsert säljs,för alla er andra,fö av svenska Wurth. Återförsäljare hittar man lite varstans å Wurth,som då e specialiserade på vertyg å vertygstillbehör till fordons industrin,e generellt i min mening att betrakta som bra skit.
Sådär! Problemet löst. Drog i en Feltema-repsats å nu e skiten tät iaf! Gick liiiite snett i men sitter ändå så ja får va nöjd för denna gången! Tack för alla råd!![]()
En vecka kvar!
Nu är det exakt en vecka kv... |
|
![]() |
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden
Ett stort oberoende test ut... |
![]() |
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey
För att fira den trefaldige... |
![]() |
Vi provkör Indian Sport Chief RT
I Allt om MC nummer 8 som k... |
Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma
När en hojfirma i Tombolo i... |
|
Äldre än en gentleman
Vi har fotograferat en 100 ... |
|
![]() |
MV Agusta återgår till 100% eget ägande
MV Agusta Motor S.p.A. till... |
![]() |
MV Agusta åter självständigt
MV Agusta Motor S.p.A. till... |
![]() |
Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra
Att köra motorcykel handlar... |
![]() |
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning
I samband med MotoGP-racing... |