HJÄLP! Gängpaj TL1000R Oskarshamn

Jonstorp

Medlem
Gick med
6 Aug 2007
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki TL1000S 1997
Behöver akut hjälp m min oljeplugg. Gängorna e kass i hålet så ja skulle behöva hjälp att sätta en coil i hålet. M14 1,25 va nog dimensionen, finns de nån i Oskarshamnsområdet som e duktig på detta?
 
Hej! Hade samma problem på min gsxr 1000. Men där kunde jag borra upp hålet lite och gänga upp och montera en större plugg. På den fanns det material så det räckte på sidorna. Jag har säkert möjlighet att kolla på det i början av nästa vecka.
 
Hej! Hade samma problem på min gsxr 1000. Men där kunde jag borra upp hålet lite och gänga upp och montera en större plugg. På den fanns det material så det räckte på sidorna. Jag har säkert möjlighet att kolla på det i början av nästa vecka.

De hade ju varit prima! Har inte tapp eller bort till att fixa de själv.. Funderade på om man skulle skita i att borra upp, utan bara rätta befintliga gängorna, smälla i en coil å sen sätta mindre plugg?!? Kan detta va ett alternativ? I vilket fall som helst tar ja tacksamt emot hjälp! Pm:ar mitt mobilnummer till dig!
 
Vanlig tändstiftsgänga, finns kit med tapp och allt på biltema.
 
Vanlig tändstiftsgänga, finns kit med tapp och allt på biltema.

Tackar för tipset, kollade på de men de innebär att borra upp själv å de ger ja mig inte på. Har ju inget "oljetråg" på hojen, så de blir lite trix att komma till rätt. Har som sagt ingen erfarenhet av att borra ur å gänga om..
 
Köp timecert det är mycket bättre.

Om du ska göra det på plats så ha myyyycket fett på gängtappen så spånen fastnar och ta bort den ofta och gör rent, på med nytt fett.

Sen sköljer du igen några gånger med olja så du får bort spånen, du kan ta gammal olja och sila den.

Finns ju självklart en risk att du ändå får spån kvar i motorn men förhoppningsvis fastnar dessa i pickupen.
 
Köp timecert det är mycket bättre.

Om du ska göra det på plats så ha myyyycket fett på gängtappen så spånen fastnar och ta bort den ofta och gör rent, på med nytt fett.

Sen sköljer du igen några gånger med olja så du får bort spånen, du kan ta gammal olja och sila den.

Finns ju självklart en risk att du ändå får spån kvar i motorn men förhoppningsvis fastnar dessa i pickupen.

Kollade upp timesert lite, och de är väl mest till för att reparera redan lagade gängor?
 
Kollade upp timesert lite, och de är väl mest till för att reparera redan lagade gängor?

Nejdå, de funkar lysande för att laga en trasig gänga med som du inte kan rätta till med en gängtapp.

Just till oljeplugg passar de extra bra eftersom de har en fläns som gör att de inte kan åka in längre i hålet som är genomgående.

Se bara till att gängans kant kan inte sticker upp över blocket så det blir problem att få tätt.

Sen kanske jag är lite blödig men jag hade faktiskt satsat på en najtråd till pluggen om man bytt gängan.
 
Nejdå, de funkar lysande för att laga en trasig gänga med som du inte kan rätta till med en gängtapp.

Just till oljeplugg passar de extra bra eftersom de har en fläns som gör att de inte kan åka in längre i hålet som är genomgående.

Se bara till att gängans kant kan inte sticker upp över blocket så det blir problem att få tätt.

Sen kanske jag är lite blödig men jag hade faktiskt satsat på en najtråd till pluggen om man bytt gängan.

Ok, de e ju sant att den kan åka in längre än menat... Ska nog kolla lite mer på dom med flänsen.

Hur menar du med najtråd till pluggen? Hänger inte med....:confused:
 
Ok, de e ju sant att den kan åka in längre än menat... Ska nog kolla lite mer på dom med flänsen.

Hur menar du med najtråd till pluggen? Hänger inte med....:confused:

Att du borrar ett litet hål i pluggen och säkrar den med en bit najtråd ifall insatsgängan skulle få för sig att gänga ur sig.
Pluggen kommer ju bottna och sträcka sig i insatsgängan men det är inte säkert att insatsgängan också bottnar och sträcker sig i blocket om pluggen tar i blocket före flänsen på insatsgängan gör det. Då kan teoretiskt din insatsgänga sitta för löst i blocket men din plugg sitta lagomhårt i insatsgängan, hänger du med?

Bara som en extra säkerhet!
 
Gör ni inte detta mer komplicerat än de e?

Har använt Timesert ute i verkstan i över 20 år å kan bara hålla med om att det e bra skit. Enda nackdelen,som då inte finns i detta fallet,e att de bygger lite mer än konventionell Hel-Coil.

Men jag förstår överhuvudtaget inte varför du e nervös för att borra å dra i en av Biltemas pissbilliga Heli kopior?
Iom där redan finns ett hål blir ju borret självcentrerande å iom det,under förutsättningen att du inte mer eller mindre kastar borrmaskin på hålet,så kan det liksom inte bli annat än rätt.
Om du sen demonterar tank å lite kåpor så kan du ju lägga cykeln rätt stöddigt mot en mindre trave däck eller ngt liknande å iom det få det utrymme du behöver för att göra jobbet.?
De borr man använder till såväl Heli som Time e annars normalt ngt kortare än vanliga standardborr. Vissa av dem tom med fyrkantstapp för att montera svängback å borra manuellt.

Timesert,om man nu e osäker på ifall de sitter som de skall,kan med fördel installeras med fullhärdande loctite. Funkar kalas. Men,till Timesert hör eg en halvt eliptisk tapp som e tänkt att man skall dra igenom den installerade insatsen vilket får den att expandera aldrig så mkt mot grundmaterialet=sitter benfast.

Timsert säljs,för alla er andra,fö av svenska Wurth. Återförsäljare hittar man lite varstans å Wurth,som då e specialiserade på vertyg å vertygstillbehör till fordons industrin,e generellt i min mening att betrakta som bra skit.
 
Last edited:
Gör ni inte detta mer komplicerat än de e?

Har använt Timesert ute i verkstan i över 20 år å kan bara hålla med om att det e bra skit. Enda nackdelen,som då inte finns i detta fallet,e att de bygger lite mer än konventionell Hel-Coil.

Men jag förstår överhuvudtaget inte varför du e nervös för att borra å dra i en av Biltemas pissbilliga Heli kopior?
Iom där redan finns ett hål blir ju borret självcentrerande å iom det,under förutsättningen att du inte mer eller mindre kastar borrmaskin på hålet,så kan det liksom inte bli annat än rätt.
Om du sen demonterar tank å lite kåpor så kan du ju lägga cykeln rätt stöddigt mot en mindre trave däck eller ngt liknande å iom det få det utrymme du behöver för att göra jobbet.?
De borr man använder till såväl Heli som Time e annars normalt ngt kortare än vanliga standardborr. Vissa av dem tom med fyrkantstapp för att montera svängback å borra manuellt.

Timesert,om man nu e osäker på ifall de sitter som de skall,kan med fördel installeras med fullhärdande loctite. Funkar kalas. Men,till Timesert hör eg en halvt eliptisk tapp som e tänkt att man skall dra igenom den installerade insatsen vilket får den att expandera aldrig så mkt mot grundmaterialet=sitter benfast.

Timsert säljs,för alla er andra,fö av svenska Wurth. Återförsäljare hittar man lite varstans å Wurth,som då e specialiserade på vertyg å vertygstillbehör till fordons industrin,e generellt i min mening att betrakta som bra skit.

Tackar! Nej, ja har bestämt mig för att dra till feltema imorron å inhandla ett kit. Å de har du ju rätt i med att luta hojen, så blir de lättare. Ja tackar alla inblandade för alla tips! :Bugar
 
Har man en kompressor kan man ju även blåsa på i vevhusventen för å slippa få så mycke spån i motorn...
 
Sådär! Problemet löst. Drog i en Feltema-repsats å nu e skiten tät iaf! Gick liiiite snett i men sitter ändå så ja får va nöjd för denna gången! Tack för alla råd!:Bugar
 
Jag har samma problem med min GSXR, ett litet oljeläckage som beror på sönderdragen gänga i tråget. Nu har jag skaffat en längre plugg (från 14x1,25x12 till 14x1,25x16) som borde funka för det verkar finnas oskadade gängor ovanför den skadade delen om jag känner efter med fingret. Har även borrat pluggen för najtråd. Ska se om det funkar nu och håller tätt. Plan B är en ny insatsgänga, Plan C är ett nytt oljetråg (138 Euro).

Har någon annan provat "längre plugg"-tricket?
 
Gör ni inte detta mer komplicerat än de e?

Har använt Timesert ute i verkstan i över 20 år å kan bara hålla med om att det e bra skit. Enda nackdelen,som då inte finns i detta fallet,e att de bygger lite mer än konventionell Hel-Coil.

Men jag förstår överhuvudtaget inte varför du e nervös för att borra å dra i en av Biltemas pissbilliga Heli kopior?
Iom där redan finns ett hål blir ju borret självcentrerande å iom det,under förutsättningen att du inte mer eller mindre kastar borrmaskin på hålet,så kan det liksom inte bli annat än rätt.
Om du sen demonterar tank å lite kåpor så kan du ju lägga cykeln rätt stöddigt mot en mindre trave däck eller ngt liknande å iom det få det utrymme du behöver för att göra jobbet.?
De borr man använder till såväl Heli som Time e annars normalt ngt kortare än vanliga standardborr. Vissa av dem tom med fyrkantstapp för att montera svängback å borra manuellt.

Timesert,om man nu e osäker på ifall de sitter som de skall,kan med fördel installeras med fullhärdande loctite. Funkar kalas. Men,till Timesert hör eg en halvt eliptisk tapp som e tänkt att man skall dra igenom den installerade insatsen vilket får den att expandera aldrig så mkt mot grundmaterialet=sitter benfast.

Timsert säljs,för alla er andra,fö av svenska Wurth. Återförsäljare hittar man lite varstans å Wurth,som då e specialiserade på vertyg å vertygstillbehör till fordons industrin,e generellt i min mening att betrakta som bra skit.

Timesert finns billigare hos Ebay-butiker. Tog hem min sats från en firma i USA.

Sådär! Problemet löst. Drog i en Feltema-repsats å nu e skiten tät iaf! Gick liiiite snett i men sitter ändå så ja får va nöjd för denna gången! Tack för alla råd!:Bugar

Grattis! :tummenupp
 
Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top