HJÄLP, ett litet SH test kanske :)

UffeTuff

Garage Halmstad sökes!
Gick med
31 May 2006
Ort
Halmstad
Hoj
1995, Kawasaki GPZ1100
Hej hej

Jag är ganska (läs mycket) ny både på sh och på hoj överhuvudtaget. Håller på att träna inför uppkörning om ett litet tag.

SH-forum är en stor inspirationskälla, och efter att ha garvat efter att ha läst en del "romantiska" trådar om lyktstolpar och tejp, samt en del tragiska, och en del lyckliga trådar om ikullkörningar så tänkte jag nu testa forumets möjligheter till mek-hjälp.

För att utföra detta test, har jag börjat med att välta ikull min hoj, och ska nu se hur fort jag kan få hjälp att laga motorcykeleländet.

Åtgärdat hittills
Trasig koppling.
- Nu luftad och funkar hyfsat
Trasig blinkers
- Ihoptrixad igen, fungerar finfint
Spruckna kåpor
- Tur att man inte är alltför estetiskt laggd, skiter i det nu

Kvar, här kommer testet!!

Sned framgaffel. (fan)

Har läst i en annan tråd om en kille med liknande problem,

Robban_C skrev:
516823 Om styrkronorna inte pekar åt samma håll så pekar hjul och styre åt olika håll. Släpp alla bultar (inkl muttrarna till styraxeln) som någon föreslog ovan och ryck lite i bitarna så släpper spänningarna.
Men ett litet tips i sammanhanget kan vara att hänga knarren i taket eller ställa den med domkraft under puffran. Man blir annars rätt förvånad när man lossar sista skruven och gaffelbenen far upp genom kronorna och undre kronan landar på framskärmen! :D
Man har ju dessutom hojfan står på sidostödet med följd att den nu mycket lägre hojen helt plötsligt inte luter åt vänster på stödet. Den lutar åt höger med resultatet att den ramlar åt höger. :D
Nej, jag har inte gjort så men det var bra nära! :tummenupp

Robbans tips verkar schysst, men jag är fumlig...

SH-testet kommer här:
Jag är relativt nyinflyttad i Karlstad, och får inte tag i någon polare som kan hjälpa mig med detta på denna fina soliga dag, finns det någon Karlstadsbo i forumet som är sugen på pizza? (=lön) för att hjälpa mig med detta så hade det varit GULD! Om inte kanske det finns någon med gör-det-själv tips när man inte har garage och domkraft...?
:Bugar :Bugar :Bugar :Bugar

Snälla, jag vill ut och köra ju...
 
Last edited:
Ställ hojen på centralstödet och ta sedan något tungt föremål (planka,balk lr dylikt) och trä genom bakfälgen så du tynger ner bakänden så att bakhjulet är i backen/ framhjulet i luften.

Sedan lättar du på muttrarna/skruvarna på styrkronorna/gaffelbenen och riktar så att styre och framhjul står i linje med varandra.
Borde gå att få bra igen då det förhoppningsvis inte bör ha blivit så kraftig smäll i samband med att den ramlade omkull.
Ett tips är att lägga något mellan det "hängande" framhjulet och marken så att inte gaffelbenen sjunker ned när du lossar på skruvarna.

Ska se om jag kan fixa en bild/illustration som visar vilka skruvar du ska lossa.
Vet att jag har en reparationshandbok på den där modellen från den tiden då jag hade en likadan hoj. :)

/riverman
 
riverman skrev:
2217035 Ställ hojen på centralstödet och ta sedan något tungt föremål (planka,balk lr dylikt) och trä genom bakfälgen så du tynger ner bakänden så att bakhjulet är i backen/ framhjulet i luften.

Sedan lättar du på muttrarna/skruvarna på styrkronorna/gaffelbenen och riktar så att styre och framhjul står i linje med varandra.
Borde gå att få bra igen då det förhoppningsvis inte bör ha blivit så kraftig smäll i samband med att den ramlade omkull.
Ett tips är att lägga något mellan det "hängande" framhjulet och marken så att inte gaffelbenen sjunker ned när du lossar på skruvarna.

Ska se om jag kan fixa en bild/illustration som visar vilka skruvar du ska lossa.
Vet att jag har en reparationshandbok på den där modellen från den tiden då jag hade en likadan hoj. :)

/riverman


Det låter ju inte som raketforskning iaf... Har en rätt bra balk stående som borde gå att använda, samt lite böcker att pillra under framhjulet.

Jag är bara orolig för att något oväntat skall hända, blir det något högt tryck i gaffelbenen när jag lossar skruvarna, kommer de vilja sträcka ut sig? Vill ju inte att något säger FIJONG! :mad: också har jag delar överallt och en bärgningsbar hoj. Men om det är ungefär lika simpelt som det låter, borde man ju kunna ro det i hamn.

Jag har styrt upp lite assistans imorgon, tyvärr ingen med större mek-erfarenhet, men det är nog bättre att vara två ändå.

Det är dessutom inte bara så att styret och hjulet pekar lite olika, hojjen spårar inte heller i nuläget, men jag hoppas innerligt att denna manöver skall lösa båda delarna... :3freak

Tack för att du tar dig tid!
 
UffeTuff skrev:
2217131 Jag är bara orolig för att något oväntat skall hända, blir det något högt tryck i gaffelbenen när jag lossar skruvarna, kommer de vilja sträcka ut sig? QUOTE]

Näe det är ingen fara att lossa skruvarna som nyper åt runt gaffelbenen.
Jag hade lös gafflarna på min GPZ ett par gånger och bytte packboxar och
det gick lätt och smidigt.
Ta det bara lugnt och metodiskt och kolla en extra gång att samtliga skruvar
är åtdragna innan du börjar köra, annars kan det bli onödigt spännande... :näsblod

Visst, det KAN vara så att nån av delarna har fått sig en sån smäll att det inte går att få till, men det skulle vara en jädrans otur isf.
Jag tror det fixar sig! :)
 
Snart är man ute på gatorna igen!

riverman skrev:
2218354
Näe det är ingen fara att lossa skruvarna som nyper åt runt gaffelbenen.
Jag hade lös gafflarna på min GPZ ett par gånger och bytte packboxar och
det gick lätt och smidigt.
Ta det bara lugnt och metodiskt och kolla en extra gång att samtliga skruvar
är åtdragna innan du börjar köra, annars kan det bli onödigt spännande... :näsblod

Jag tror det fixar sig! :)

JIPPI :hihi :tummenupp

Nu är hjulet rakt och cykeln spårar. Vänster gaffel hade åkt upp ett par mm extra i kronan, så jag tryckte ned den, och nu verkar det toppen!!

Har dock upptäckt att den läcker olja ur växellådan, men det tror jag att jag skall ta med försäljaren (butik) då jag är rätt säker att de skulle ha åtgärdat innan köpet.

Grymt stort tack för all hjälp! :Bugar :Bugar :Bugar
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top