HJÄLP! Är KTM o Husaberg Felreggade?

Flamman22

gixxer
Gick med
21 Nov 2006
Hoj
Gsxr
Är Ktm och Husaberg felregistrerade från fabrik?
Jag råkade se att en ktm525 var reggad som 13kw.
Jag bestämde mig för att kolla över detta och såg att husabergs 650 var reggad på 9kw.
Är de reggade så från fabrik eller har folk stryp dem :confused:
En 650 med 9kw, det är ju helt sinnessjukt!!!
Kan inte någon reda ut detta för mig

Det är sannolikt att effekten är satt låg för att klara avgas och framförallt bullerkrav. Dessa gäller endast gathojar. Med några enkla åtgärder ökar effekten kraftigt. Då blir hojen formellt en "tävlingshoj" som inte får köras allmänna vägar.

Strypta från fakbrik, det är därför man kan få så snuskigt billiga försäkringar på Husa :)

Strypningen på husan är en alu-platta under luftfiltret med typ, 4 pyttesmå hål i. (för övrigt jättebra att använda om man vill tvätta hojen ordentligt och inte få in vatten i förgasaren, bara en liten bit silvertejp över småhålen..)

Hojen är praktiskt taget okörbar med strypningen och det tar ca 4 sekunder att ta bort den, om man har en dålig dag...

/issi

På KTM är det flera grejer, en kabel som ska pluggas i, trottelstopp plus en strypning på luftboxen tror jag.

Sätter ni Husaägare tillbaka strypningarna vid besök hos bilprovningen?

Reggade så från fabrik, men det är ändå olagligt att köra dem ostrypta om du har begränsat mopedkort.:rolleyes:

Har för mig att det handlar om avgaskrav etc. därför är dem reggade så.

Så ja, om de är ostrypta så lär det gå under "felregistrerat fordon".

Last edited:
På KTM är det flera grejer, en kabel som ska pluggas i, trottelstopp plus en strypning på luftboxen tror jag.

Om vi pratar ktm 525 exc ,så stryps den med:Annan nål,trottelstopp,strypning i luftburken(burk över luftfiltret), strypning i ljudämparen, dock ingen kabel som kopplas i eller ur...(detta gällde på -06 iaf)

Strypningen på husan är en alu-platta under luftfiltret med typ, 4 pyttesmå hål i. (för övrigt jättebra att använda om man vill tvätta hojen ordentligt och inte få in vatten i förgasaren, bara en liten bit silvertejp över småhålen..)

Hojen är praktiskt taget okörbar med strypningen och det tar ca 4 sekunder att ta bort den, om man har en dålig dag...

/issi

Lilla gumman...... :såjaponken
Det är även annan bestyckning, trottelstopp och ett gnistgaller baki dämparen som utgör strypningen på äldre husor.

Det är avgsakraven som gör att dom stryps.
Även nya Husan med insprutning är strypt (10kw har jag för mig).

Besiktningen kollar inte effekten på din hoj då de inte skall bedömma om det är "felregistrerat" eller ej. Men det är å andra sidan kanske dumt att hetsa så en trottelstopp hade jag satt dit.

Hur det däremot ser ut vid en olycka lämnar jag till experterna. Men jag är ganska säker på att man inte får ett öre om FB väljer att kolla upp effekten. Men anledningen till försäkringen är ju trots allt för att täcka tredje part om det skulle smälla. Din egen hoj är ju den billiga biten.

Hur det däremot ser ut vid en olycka lämnar jag till experterna. Men jag är ganska säker på att man inte får ett öre om FB väljer att kolla upp effekten. Men anledningen till försäkringen är ju trots allt för att täcka tredje part om det skulle smälla. Din egen hoj är ju den billiga biten.

Precis...

Ersättning till motparten och dina personskador ersätta oavsett sen kan de börja käbbla om nedsättning på vagnskadan. Fast vem kör KTM motard helförsäkrad oavsett?

Huruvida de börjar käbbla eller ej beror nog mycket på hur du är som kund. Är du 21 och har planterat din KTM i en S-klass genom att fulwheela i city så lär inte fbolaget ha överseende. Fast för övrigt verkar även skadereglerare vara människor och inse att ingen köper en husa och kör omkring med 9kw...

Precis...

Ersättning till motparten och dina personskador ersätta oavsett sen kan de börja käbbla om nedsättning på vagnskadan. Fast vem kör KTM motard helförsäkrad oavsett?

Huruvida de börjar käbbla eller ej beror nog mycket på hur du är som kund. Är du 21 och har planterat din KTM i en S-klass genom att fulwheela i city så lär inte fbolaget ha överseende. Fast för övrigt verkar även skadereglerare vara människor och inse att ingen köper en husa och kör omkring med 9kw...

Det tog ändå ett tag för Folksam att inse detta. Dom har ju sparkat upp premien pga alla stölder och skador etc. Hade jag varit skadereglerare så hade jag varit ännu hårdare nu när man vet hur det ser ut på gatorna :D . Har haft min husa 650 helförsäkrad för 1500/år i två år. Dock är den såld nu och jag lär aldrig ha en så billig hoj igen :( .

*/ ?>
Nyheter
Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage