Hittar fel monitor?

Noc

Nu är det inte så mkt kvar av resten...
Gick med
7 Dec 2003
Hoj
Diverse japanskt och en del ryskt!?
Testade att fråga lite på sweclockers, men det var ju lönlöst, det brukar var så att att all kunskap man slutligen behöver finns här på sh...:D

Grejjen är den, jag har en skärm och en projektor(via dvi) som fungerat för mig med vista och XP64 förut, men nu efter en ominstallation(vista64) så hittar datorn inte projektorn. Har testat en en hel bunt med drivrutiner(har ett geforce 8400gs) men ingen har hittat den än.

Om jag startar om datorn med enbart projektorn ikopplad så visas bootscreen på projektorn och det ser bra ut. Väl inne i windows så går skärmstorleken ner till 4:3 och den identifierar projektorn som en Mitsubishi HD1000(en 4:3-projektor så det förklara formatet antar jag), vilket är fel. Jag har en Mitsubishi HC1100.
Startar jag med både skärm och projektor ikopplad hittar den bara skärmen.

Kan man på något sätt välja manuellt vilken monitor(projektor) man har? Eller finns det andra drivrutiner än nvidias? Jag vet det fanns detornator eller nå sånt förut, men hittat inget sån nu...

Hjälp nu en förlorad själ... :)

Bara en fråga... Varför bytte du från det utomordentligt bra XP64 till downgraden Vista

Men till din fråga

Hur har du kopplat in projektorn VGA eller DVI ?

Har du skärm och projektor ?

Tja, det var dags för en formatering och tja, lotten föll på vista. Börjar ångra mig?

Jag kör en Acer 22" AL2216 skärm via d-sub och en Mitsubishi HC1100 via DVI. (med DVI-->HDMI-kabel)

Tja, det var dags för en formatering och tja, lotten föll på vista. Börjar ångra mig?

Jag kör en Acer 22" AL2216 skärm via d-sub och en Mitsubishi HC1100 via DVI. (med DVI-->HDMI-kabel)

Vad är det du vill göra. Clone, växla eller se olika saker på skärmarna ?

Har projektorn bara HDMI ?

Last edited:
Eg, spelar det ingen roll om jag kan klona, växla eller köra olika saker(dualview?). Bara något av det funkar. Men funkar nåt så brukar ju resten funka? Vill bara kunna se film på projektorn från datorn.

Projektorn har massor andra ingångar, men jag har en hdmi-kabel för ett par tusen som dessutom är klamrad som jag gärna använder :)

Nu har jag mest erfarenhet av ATI baserade grafikkort (och XP) av den anledningen att jag tycker dom har bäst/enklast hantering av multipla skärmar men jag har hållit på en hel del med multipla skärmar Tjock/Platt/projektorer. (Både Vista och XP)

För ATI baserade grafik kort hanteras detta via dess kontrollpanel. Om inte alla "skärmar" hittas automatiskt så kan man välja "Force monitor detection" och det brukar oftast fixa det.

Om inte det fungerar så brukar man kunna lägga till någon annan skärm som har stöd för samma upplösning och frekvens som den man vill använda. Därefter väljer man vilken som skall vara primary och vilken som skall vara secondary.

När det är gjort skapar man dom profiler man vill kunna använda Single/Clone/Dual.

Om det fungerar på samma sätt för alla Nvidia kort vet jag inte men i min nya bärbara HP Workstation sitter det ett Nvidia kort och där fungerar det på ungefär samma sätt (den är uppgraderad från Vista till XP) men enligt mitt tycke inte särskillt enkelt.

Att din dator inte hittar projektorn automatiskt gissar jag att det beror på antingen

Vista64 drivrutinen stöder inte projektorn

eller

Sättet du kopplar in projektorn inte stöder PNP

Prova att flytta projektorn nära datorn så att du kan labba med VGA och DVI anslutning och se om det hjälper.

Se om du kan hitta en .inf fil för din projector och Vista64 det fungerar antagligen även med en för XP64. (Det kan nog funka med en för XP32 också eftersom det ju inte är en driver utan bara en textfil med en spec av vad projektorn klarar av.)

Observera ! Om du testar med en .inf för XP64 eller XP32 gör du det på egen risk.

Vista är ju dock inget revolutionerande nytt OS eftersom i botten ligger ju samma API som i XP

Vista 32, XP32 => API Win32
Vista 64, XP64 => API Win64

Man har i princip "bara" kluddat på en ny garfisk layout och gjort kontrollpanelen är "IE baserad" istället för att vara "ett" program.

Min åsikt är att Vista iförhållande till XP bara är ungefär samma sak som Windows ME var för Windows98se. Man hann inte färdigt med det man ville göra men var tvungen att släppa något som gick att sälja. Den stora nyheten kommer nog i nästa version, Windows 7 tror jag den kallas.

Det enda som i princip är "nytt" är DirectX 10 istället för 9. Eftersom APIn är samma så skulle Microsoft kunna släppa DirectX 10 även för XP om dom ville men då skulle man ju inte behöva Vista ens för dom senaste spelen och grafikkorten.

Tackar för det utförliga svaret!

Verkar inte finnas något som heter "Force Monitor Detection" i nvidias kontrollpanel, har sökt på nvidias forum, men utan framgång.

Kollade lite på de inf filer som jag har. Finns en hel bunt, iom att jag installerat tonvis med olika drivrutiner. Finns det något sätt att helt rensa bort alla drivrutiner?

Kortet jag har nu har en dvi-utgång och en dsub. Ser nu att det finns rätt billiga kort med dubbla dvi utgångar (under 500kr), så funderar på att byta till ett sånt(ati-baserat). Då får jag även dvi till skärmen. Tror du det skulle hjälpa? jag kan gärna betala 500kr för slippa detta h-vetet. Hatar felsökning.

Jag spelar aldrig nånsin, så prestanda är inte någo jag behöver(har ju ett billig kort redan som det är).

Det som stör mig mest är att det har fungerat för mig i vista tidigare.

Till en skärm brukar det inte finnas någon drivrutin bara en enkel .inf fil.

Använd enhetshanteraren och lägg till projektorn/skärmen manuellt då får du upp en lista med alla projektorer/skärmar. Välj en som är snarlik den du har.

Om det är grafikkorts drivrutiner du vill ta bort så brukar det finnas "Remove all XXXXX software"
där XXXXX i ditt fall skulle vara Nvidia. Finns det inte på din dator så brukar man kunna ladda ner det.

Har testat att lägga till, men den funktionen är så urbota dålig i vista.

Testade ett sånt där program som rensade, men ingen skillnad.

Nu blev jag less så har formaterat, lagt in xp64 igen. Fungerade direkt med projektorn. Får vänta på windows 7 eller vad som nu kommer...

Edit: Tack för hjälpen iaf!

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...