Highland på Kanal5

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Lite mer slangande och en bit av en stoppie denna gång, när Motorjournalen testade en supermoto. Provkörning av en Highland. Bara lite klipp från någon bana som saknades...

Den var ju häftig :yoparty

Det e sådana hojar som gör att jag längtar tills man e 21 (om jag nu har pengar då)

Kan ju hoppas :)

TomK skrev:
Lite mer slangande och en bit av en stoppie denna gång, när Motorjournalen testade en supermoto. Provkörning av en Highland. Bara lite klipp från någon bana som saknades...

Vad är en Highland? Såg avsnittet men missade början på Highlandstoryn. Lite mer info om den?

Lätt som en fjärder - Jupp! :rolleyes:
Vad låg effekten på?

Engine: 936 cc, four-stroke DOHC, liquid-cooled, 60-degree V-twin, 4 valves per cylinder, 10:1 compression
Engine lubrication: Wet sump, double filter, pressure pump to crank, cams and gearbox
Power output: 62,5 kW (85 hp) at 6000 rpm and max. torque 104 Nm at 4000 rpm (tuning kit is available)
Bore/stroke: 95/66 mm
Injection/ignition: Highland/SCS Sweden. Integrated engine management system with ignition coils fitted directly on the spark plugs
Starter: Electric
Electrical system: 12 V, SEM 310 W, 12 Ah battery
Transmission: 6-speed gearbox, separately lubricated mult disk clutch, Regina X-ring chain
Brakes, front: 320 mm Brembo floating disk, double piston calipper
Brakes, rear: 240 mm Brembo floating calipper
Front fork: 48 mm USD WP or 50 mm Marzocchi. 280 mm spring travel, adjustable compression and rebound
Shock absorber: WP or Öhlins, 300 mm spring travel, adjustable stiffness, compression and rebound
Frame and swing arm: Rectangular section, CrMo steel and aluminium
Wheels Outback: Pirelli MT 90 90/90-21" front and 150/70-18" rear, Excel aluminium rims with Talon hubs
Wheels Motard: Pireli Super Corsa 120/70-17" front and 160/60-17" rear, Excel aluminium rims with Talon hubs
Wheels Allroad: Pireli MT 90 Scorpion 100/90-19" front and 150/70-17" rear, Excel aluminium rims with Talon hubs
Body: Termoplastic and Carbon. Silvergreymetallic, blackmetallic or yellowmetallic
Seat height: Outback: 910 mm, Motard: 860 mm, Allroad: 840 mm
Wheelbase: Outback: 1 530 mm, Motard: 1 490 mm, Allroad: 1 500 mm
Steering angle: Outback: 26 degrees, Motard: 25 degrees, Allroad: 26 degrees
Ground clearance: Outback: 300 mm, Motard: 270 mm, Allroad: 230 mm
Fuel capacity: 20 litres
Weight: Outback: 165 kg, Motard: 166 kg, Allroad: 164 kg
Top speed: more than 200 km/h
Note. Technical specifications may vary on different markets.

hemsidan är www.highland.se

Trodde alla kände till den hojen??

Man kan köra off-road med den, men dne är tung som in i H... Inget för nybörjare.

Passar nog bättre som Motard. Fast, en bantningskur är ju behövligt. Och jag som tycker XRen är tung... :lol

PutteLiten skrev:
hemsidan är www.highland.se

Trodde alla kände till den hojen??

Man kan köra off-road med den, men dne är tung som in i H... Inget för nybörjare.

Passar nog bättre som Motard. Fast, en bantningskur är ju behövligt. Och jag som tycker XRen är tung... :lol

Den är väl inte för tung för att köra offroad :7peta Enduro är dock en annan femma. Värre grusskvättare är nog svårt att finna. Hade jag bara pengarna hade det blivit en sådan i stället för KTM:en jag slog till på.

Marals76 skrev:
Den är väl inte för tung för att köra offroad :7peta Enduro är dock en annan femma. Värre grusskvättare är nog svårt att finna. Hade jag bara pengarna hade det blivit en sådan i stället för KTM:en jag slog till på.

Jo,, det var det jag menade... hehe, fel det kan bli ibland...
men den är fortfarande tung att köra off-road, dvs om man inte räknar grusvägar som offroad... :lol

nästan 200kg tankad och klar... :eek:

Last edited:
Marals76 skrev:

Nackdelen är väl bara att man kan köpa 2st 660 för samma pengar som 1st Highland.

Lite synd att kalla en hoj för supermotard när den aldrig skulle få ställa upp i en supermotardtävling. Dom flesta andra supermotarder på marknaden går ju faktiskt att tävla med om man skulle vilja. 2 cylindrar, max 750cc... där sprack det direkt!

/HW

HW skrev:
Lite synd att kalla en hoj för supermotard när den aldrig skulle få ställa upp i en supermotardtävling. Dom flesta andra supermotarder på marknaden går ju faktiskt att tävla med om man skulle vilja. 2 cylindrar, max 750cc... där sprack det direkt!

/HW

Äh, spelar det någon roll om det måste gå o tävla med den?
Hur bra går det att tävla med ex en Duke? Första hoppet är fälgarna som ägg.

Det är en riktigt busmaskin, men som du säger. Inget för banan.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT