High school i USA

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
Har planer på att skicka min äldst son till USA ett år för att plugga på High School. Tror det kan vara en bra erfarenhet av livet för dagens bortklemade ungdomar! :mattias
Får väl också se till att ge honom något positivt i livet eftersom jag annars mest säger Nej till allting...
Det verkar som om STS och EF är de två stora aktörerna. Har det någon betydlese vilken av dessa man vänder sig till? Trots allt är det ju en hel del pengar det rör sig om och det är vettigt att få ut så mycket som möjligt av erfarenheten som jag ser det.
Givevis finns det ett vissa inslag av slump hur familjen man kommer till men finns det viktiga skillnader mellan arrangörerena, såsom möjlighet att påverka vart man kommer, stöd på platsen o.s.v.

Vad har ni för erfarenheter och tips?

Litar du inte på din son så mycket att han får lov att bo själv i studenthem istället för hos värdfamilj? När jag var i den åldern så var EF att föredra framför STS som hade lite dåligt rykte efter språkresor som spårat ur.

Åkt på språkresa en gång med STS, helt jävla värdelösa. I princip inte ett ord av det som sagts innan vi reste var sant, rekommenderas inte.

Sen tycker jag väl att om resan verkligen ska ge något är det att föredra att han bor på studenthem och inte hos värdfamilj.

Jag åkte med EF. Ganska kasst faktiskt, för vi hade skitkul.
Vi gjorde allt annat än gick på lektionerna :gnissla

Ingen erfarenhet av arrangörerna. Hamnar man hos en dålig värdfamilj kan det förstöra hela upplevelsen. Det fick min syster erfara på 80- talet när hon åkte som utbytesstudent. Jag avråddes av henne från att åka. Hon tyckte det var bättre om jag åkte och studerade utomlands senare när jag var mer självständig.

Men samtidigt finns det gott om personer som har positiva upplevelser från sina utbytesår. Jag skulle inte underskatta betydelsen av att hamna hos en bra värdfamilj. Det är nog A&O. Viktigare än vilken arrangör du väljer.

Jag har åkt med EF till England (Torquee eller hur det stavas). 3 veckor efter nian.

Vi hade lektioner med svenska lärare i rena svenska klasser. Umgicks mest med andra svenskar och värdfamiljen var urusel vilket EF inte verkade vilja påverka då det var ont om familjer. Jag växte som en gnu på den tiden och fick äta ute varje dag då familjen bara servade den mängd som EF krävde. De gnällde för att EF betalade för dåligt.

Vi festade och hade jäkligt roligt men om engelskan blev bättre undrar jag? Våra ledare var engagerade och trevliga.

Går det inte att skicka iväg sonen helt direkt till nån highschool utan att blanda in EF/STS?

Men samtidigt finns det gott om personer som har positiva upplevelser från sina utbytesår. Jag skulle inte underskatta betydelsen av att hamna hos en bra värdfamilj. Det är nog A&O. Viktigare än vilken arrangör du väljer.
Kloka ord! Min ambition är i första hand att han ska få komma ut från sin "comfort zone" lite. Lära sig ta hand om sig själv och uppleva hur det är att leva livet utan föräldrar som kan lösa allt. Själv anser jag att den tid jag bott i andra länder varit oerhört värdefull för mig och en större upplevelse än mycket annat och vill ge min son samma sak men med det skyddsnät som en bra värdfamilj trots allt är.
Sedan är det ju inget minus om han kommer till ett trevligt ställe och en bra skola och får ha lite kul samtidigt. Kan man t.ex välja vilken delstat man vill skicka honom till eller är det mest tur?

Är det ett alternativ att stanna inom Europa så finns Ettårsprogrammen finansierade via EU: http://www.programkontoret.se/sv/Program-Stipendier/Program1/Ettarsprogrammen/

Studierna är gratis och eleven får extra 1200kr/mån av CSN men föräldrarna får pröjsa boende. Vanligen är det skolor med elevhem.

Båda mina systrar har åkt på dessa utbyten de senaste åren, de har blivit väl omhändertagna och allt har fungerat utmärkt. Värt att notera är dock att man tvingas lära sig språket snabbt då utbildningen inte anpassas till dig utan du kastas in i en vanlig klass.

Litar du inte på din son så mycket att han får lov att bo själv i studenthem istället för hos värdfamilj? När jag var i den åldern så var EF att föredra framför STS som hade lite dåligt rykte efter språkresor som spårat ur.

Tänkte just skriva att: Blev inte EF skandaliserade i något avslöjningsprogram på TV för några år sedan?

Tänkte just skriva att: Blev inte EF skandaliserade i något avslöjningsprogram på TV för några år sedan?

Det är inte otroligt de är säkert ganska lika. Kombinationen av gymnasieungdomar, bra beach och låg gräns för alkoholinköp är svår att hantera om "utbildningen" samtidigt skall vara attraktiv för unga...

Det är inte otroligt de är säkert ganska lika. Kombinationen av gymnasieungdomar, bra beach och låg gräns för alkoholinköp är svår att hantera om "utbildningen" samtidigt skall vara attraktiv för unga...

I vårt fall var TV4 där och gjorde något repotage. Pubar som servarade oss utbytesstudenter blev så packade med folk att polisen gjorde besök och på nolltid var där tomt.

Sedan är det ju inget minus om han kommer till ett trevligt ställe och en bra skola och får ha lite kul samtidigt. Kan man t.ex välja vilken delstat man vill skicka honom till eller är det mest tur?

Har de ingen Amish-high school du kan skicka honom till? Jag menar, om det är Comfort zone du vill undvika så att säga?

Bra idé för övrigt, jag tjatade på morsan att jag skulle få gå ett utbytesår men det gick inte. Antagligen för att jag var så väluppfostrad så att hon ville ha kvar mig hemma :rolleyes:

Kloka ord! Min ambition är i första hand att han ska få komma ut från sin "comfort zone" lite. Lära sig ta hand om sig själv och uppleva hur det är att leva livet utan föräldrar som kan lösa allt. Själv anser jag att den tid jag bott i andra länder varit oerhört värdefull för mig och en större upplevelse än mycket annat och vill ge min son samma sak men med det skyddsnät som en bra värdfamilj trots allt är.

Jag vet inte hur mycket man kan påverka val av delstat. Det borde man kunna tycker man. Hur det var på min systers tid vet jag faktiskt inte. Med tanke på var hon hamnade så är jag inte så säker på det. Ska ta och fråga henne om det. När det gäller familjeplacering är det nog mest tur eller otur var man hamnar än idag. Ett lotteri helt enkelt. En kusin till mig var i Australien på ett utbytesår och hon fick byta familj en gång. Var inte nöjd med den första. Detta var mer än 10 år sedan. I slutet på 90- talet skulle jag tro.

En sak som är en nackel i USA är hur bilberoende man är. Det är något som kan begränsa en sextonåring rätt mycket. För att ta sig till olika aktiviteter är man beroende av att bli skjutsad. Man kan ju ta ett körkort som sextonåring i USA, men du kanske inte vill att din son ska köra runt i bil där i den åldern? Jag har haft släktingar som bott i USA och deras barn som var van vid den rörelsefrihet man har här kände sig väldigt instängda. Det är något man kanske inte först reflekterar över förrän man är där.

Tack för tipsen! Rotary och programkontoret hade jag missat fullständigt så de ska jag kolla lite närmare.

Tlll Anders: Hade jag varit din mamma hade du inte fått flytta överhuvudtaget!
(För övrigt har jag funderat på hur pappa, d.v.s. jag, skulle reagera om han blev placerad hos någon konservativ, religiös kreationist. Amish hade nog fungerat bättre...)

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti