Hi flow oljepumpsdrev.

wachen

Överladdad och numera snusfri
Gick med
14 Feb 2007
Ort
Hemma
Hoj
ducati
Hi flow oljepumpsdrev gsxr 1100 någon som har erfarenhet av var man kan hitta dessa :confused: .Har hört talas om att de finns dom som har mixat ihop själva alt chimsat upp fjädern till oljetrycksventilen.men då måste man kolla upp oljetrycket så det inte blir helt galet mycket,det ligger lite överkurs för min del att labba med.Gsx motorn fanns det drev till att inhandla var som helst,finns ju även till busa & r 1000 hojarna ./wachen.:)
 
I gamla GSX moroten så var vev å ramlager av rull å kullagertyp som inte kräver samma tryck som dom hydrodynamiskt smorda glidlagerna i de nyare motorerna. Det var egentligen bara kamlagerna som behövde tryck. Och det fanns ingen tryckreducering att tala om, endast fjädrande ventil till oljetryckkontakten (de dära locket som sitter med 2 M6 skruv på ovansidan av övre vevhushalvan).
Så i den moroten "dervade man upp" pumpen så den kunde ge högre flöde & i viss mån tryck.

I R-moroten med hydrodynamiskt smorda glidlager i vevstaks & ramlager, så bygger oljepumpen upp ett tryck med reduceringsventilen (en kula & fjäder oftast), och det är fjädren som bestämmer maxtryck och det man då schimsar om å spänner fjädern för ett högre tryck.
Och motortillverkaren vet med säkerhet att det är rätt konstruerat för normal användning iaf. Det finns gränser för vid vilket min och maxoljetryck, varvtal då lagersystemet fungerar och då även vilka max lagertryck man kan ha utan att oljefilmen bryts.

Detta gör att man måste vara observant för vilken maxkomp man har på en R-morot.

Så drevar du upp oljepumpen på en R- så kommer överströmningsventilen som avgör vilket oljetryck som ska vara att skicka ut oljan å kommer iaf inte in i moroten. Så det tillför inget, möjligen på tomgång.

Schimsar du överströmningsventilen så får du högre tryck, men ja säger att man e ute på hal is. Risken kan bli att man "spolar" lagrena å man erhåller ingen oljefilm som skyddar lagrena. Eller andra fenomen som gör att smörjningen inte blir fullgod.

Fungerar det inte som det är eller?
De finns antagligen andra faktorer förutom själva oljetrycket som orsakar slitage i trimmade motorer...
 
I gamla GSX moroten så var vev å ramlager av rull å kullagertyp som inte kräver samma tryck som dom hydrodynamiskt smorda glidlagerna i de nyare motorerna. Det var egentligen bara kamlagerna som behövde tryck. Och det fanns ingen tryckreducering att tala om, endast fjädrande ventil till oljetryckkontakten (de dära locket som sitter med 2 M6 skruv på ovansidan av övre vevhushalvan).
Så i den moroten "dervade man upp" pumpen så den kunde ge högre flöde & i viss mån tryck.

I R-moroten med hydrodynamiskt smorda glidlager i vevstaks & ramlager, så bygger oljepumpen upp ett tryck med reduceringsventilen (en kula & fjäder oftast), och det är fjädren som bestämmer maxtryck och det man då schimsar om å spänner fjädern för ett högre tryck.
Och motortillverkaren vet med säkerhet att det är rätt konstruerat för normal användning iaf. Det finns gränser för vid vilket min och maxoljetryck, varvtal då lagersystemet fungerar och då även vilka max lagertryck man kan ha utan att oljefilmen bryts.

Detta gör att man måste vara observant för vilken maxkomp man har på en R-morot.

Så drevar du upp oljepumpen på en R- så kommer överströmningsventilen som avgör vilket oljetryck som ska vara att skicka ut oljan å kommer iaf inte in i moroten. Så det tillför inget, möjligen på tomgång.

Schimsar du överströmningsventilen så får du högre tryck, men ja säger att man e ute på hal is. Risken kan bli att man "spolar" lagrena å man erhåller ingen oljefilm som skyddar lagrena. Eller andra fenomen som gör att smörjningen inte blir fullgod.

Fungerar det inte som det är eller?
De finns antagligen andra faktorer förutom själva oljetrycket som orsakar slitage i trimmade motorer...

Tack för svaret där fortpelle,du verkar ha koll på det där med ventiler & tryck:tummenupp .Tänkte mej ett bättre flöde i min motor då jag kör med mycket effekt rakt fram och med största spel på vevlagren.Det är oftast den svaga delen på gsxr motorn just vevlagren och av någon anledning just 3 ans stake som tittar ut genom blocket om man inte varit noga med att kolla upp/bytt lagren.När jag rev min motor i vinter så hade jag ett ruskigt slitage på 3ans stake den hade nog tittat ut om jag kört en tävling till.Har just hört som du säger att jänkarna schimsar upp fjädern i ventilen för att få ett högre tryck.Ska tillägga att förre ägaren åkt turbo på gata med motorn ca 500 mil och när jag rev den då så var det inte mycket till slitage på vevlagren,så det får nog smaka på nu när man matar på mer på bana.Har beställt en ny tryckventil iaf då det finns de som rasat pga att den ger upp./wachen
 
Tack för svaret där fortpelle,du verkar ha koll på det där med ventiler & tryck:tummenupp .Tänkte mej ett bättre flöde i min motor då jag kör med mycket effekt rakt fram och med största spel på vevlagren.Det är oftast den svaga delen på gsxr motorn just vevlagren och av någon anledning just 3 ans stake som tittar ut genom blocket om man inte varit noga med att kolla upp/bytt lagren.När jag rev min motor i vinter så hade jag ett ruskigt slitage på 3ans stake den hade nog tittat ut om jag kört en tävling till.Har just hört som du säger att jänkarna schimsar upp fjädern i ventilen för att få ett högre tryck.Ska tillägga att förre ägaren åkt turbo på gata med motorn ca 500 mil och när jag rev den då så var det inte mycket till slitage på vevlagren,så det får nog smaka på nu när man matar på mer på bana.Har beställt en ny tryckventil iaf då det finns de som rasat pga att den ger upp./wachen

En fundering, om de bara e 3:ans staklager som ligger illa till? Kolla hur lagerhalvorna sitter, så dom inte sitter för oljekanalerna. Och en viktig sak om man funderar på mer, hur ser kanalerna ut i vevaxeln? Sitter de skit i vägen, bearbetningsrester från tillverkningen? Samma gäller kanalerna i blocket, men efter som då skulle även ramlagret vara slitet som delar kanal med 3:ans vevstakslager.
Ytterligare en sak, är lagerspelet lika över alla lager? Så att det inte blir olika läckageflöden som oxå kan bidra till ökat slitage på enskilda lager.
Och staken e rak? så de inte blir ojämna påfrestningar.

Så en liten samman fattning, skulle ALLA lager slitas lika å mycket så skulle ja klura på oljepumpen. Men är det bara några specifika lager som blir dåliga så bör felet vara annat än pumpen, förträngningar eller fel toleranser/spel.
 
En fundering, om de bara e 3:ans staklager som ligger illa till? Kolla hur lagerhalvorna sitter, så dom inte sitter för oljekanalerna. Och en viktig sak om man funderar på mer, hur ser kanalerna ut i vevaxeln? Sitter de skit i vägen, bearbetningsrester från tillverkningen? Samma gäller kanalerna i blocket, men efter som då skulle även ramlagret vara slitet som delar kanal med 3:ans vevstakslager.
Ytterligare en sak, är lagerspelet lika över alla lager? Så att det inte blir olika läckageflöden som oxå kan bidra till ökat slitage på enskilda lager.
Och staken e rak? så de inte blir ojämna påfrestningar.

Så en liten samman fattning, skulle ALLA lager slitas lika å mycket så skulle ja klura på oljepumpen. Men är det bara några specifika lager som blir dåliga så bör felet vara annat än pumpen, förträngningar eller fel toleranser/spel.

Ja du har en poäng där. om spelet skulle vara olika på lagren låter ju som att det skulle kunna bli olika flöden. Kollade spelet med plasticguage när jag körde orginalspel det var samma rakt över,men som du säger att det skulle kunna va nåt med oljekanalen i veven skulle man nog kollan upp ,ramlagren såg bara inslitna ut då de ej utsätts för samma påfrestning./wachen.:)
 
Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back
Top